AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.766

Bensinförbrukning M Roadster

Sida 1 av 2
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Kom just hem efter en resa till tyskland, blev ca 230 mil totalt. Jag tänkte ev. att någon är intresserad av hur mycket bensin bilen drog. Jag hamnade på ungefär 1.08l/mil, då var det mestadels motorväg med en snitthastighet på ca 140 km/h + lite stadskörning i Hamburg.
Vid ca 4800 mil på mätaren började lampan för Oljeservice lysa (den första efter inspektion 1)

/Hans
Min drar betydligt mer än din vill jag lova!!! ;)

321HK ;)

VD med R&D

"M ROADSTER"
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
yatooil: Är det så konstigt med din körstil? ;P

Bong: Lampa för oljeservice? Är det den lilla klocksymbolen du menar?

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Brukar komma 37mil på min tank.

MVH Patrik
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Masten: Nej, det är texten där det står "OILSERVICE", jag antar att det sitter en lampa bakom texten :-)

/Hans
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Bong: Ah! Vår Z3:a körs bara runt 500 mil mellan servicetillfällena så därför har jag aldrig sett den lampan :)

/Masten
da
11
danieldanielsson
M ROADSTER -00
35 mil...o det är när man försöker hålla igen...:)

DAD
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Symbolen som ser ut som en klocka är för byte av bromsvätska.
Det skall bytas varannat år ungefär. Den går enbart på tid och har inget med antal mil som är körda. Kolla i serviceboken när det var bytt sist. Har det inte gått 2 år så är det bara att släcka symbolen hos en firma.

//Hans
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
25 mil mellan normala tankningar, det är ungefär när reserven börjar lysa... dvs 1,6-1,7 lit/mil. Långköringen i Europa drog dock "bara" 1,1.
hehe: jag kör med norsk tuning: tankar alldrig fullt. bilen blir liksom lättare då :-)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
hehe hur lyckas du med det, Caspar?? Jag har aldrig klarat av att komma över 1.3 :)

/Andreas
_____
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Wolv: Du skall använda pedalen till höger... :-)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hehehe :))

/Andreas
_____
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Allvarligt Wolv: Hur får Du bilen att dra under 1,3?? Får ibland för mig att köra snålt och då kan jag ev komma ner till den nivån, fast det är förståss mest Stockholms trafik jag kör...
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jadu, det kan man fråga sig.... :)
En del av förklaringen ligger nog i att andelen stadstrafik i min blandade körning är mindre än i din. Jag kör i stan så lite som möjligt (dryga kullerstenar) och det tar ca 5 min att ta sig ut ur Ronneby. En sak som är rätt lustig är att om jag kör mer inspirerat med en tank bensin så märker jag ändå knappt nån skillnad på förbrukningen.

/Andreas
_____
Länk
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
wolv: Det torde nog betyda att din och Caspars definition av "inspirerad körning" skiljer sig en aning ;)

Caspar: Du har inte funderat på att gå en kurs i Eco-Driving? :)

/Masten
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Masten:
Ja, jag skulle tro det :)

/Andreas
_____
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Masten: :-) Jag kan faktiskt köra ekonomiskt, men jag finner ingen större anledning till det!! Varför i så fall ha en M bil????

Inspirerad körning = så fort det går och ändå vara kvar på vägen!!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Masten: Vadå Diesel-Wanabee?? Det var väl ett tag sedan Diesel var lika med trött rosthög??
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Caspar: Ang. diesel-wannabe-grejen: 520:n dricker olja som jag-vet-inte-vad, därav dess nya smeknamn :/ 1-2 liter olja per 1000 mil utöver det som fylls på vid vanlig service, och den har ändå gått 6300 mil så inkörningsperioden är ju över för länge sedan. Har hittat rostbubblor i ett decimeterlångt område i framkant på huven så nu kan man kalla den för rosthög också :) Tur att kontraktet på bilen går ut nästa vår så man slipper bekymra sig om allt på den :/

/Masten
Visa användare
17
Oskie
1600-2 -67
När jag köpte min M Roadster så hade jag enbart trafikförsäkring när jag körde hem så då låg vi typ 20 km under hastighetsbegränsnignen då drog den 0.8l/mil efter det har jag aldrig fått den att dra under 1.3l/mil. Maximalt förbrukning så körde jag 14.2 mil på 38l = 2,67l/mil men då hade jag en skapligt hög snittfart med många omkörningar och nästan alldrig uppe på 5:ans växel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.