AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.506

Nedlacka själv

Tjena,

Jag köpte lackspray i lördags i första hand för att jag hade fått en liten repa. Det vart så bra att jag sen kände för att prova med att lacka ner sidorna. Jag trodde aldrig att jag skulle få det resultatet som jag fick.

Nu till min fråga:
Jag berättade det för en vän och fick höra att lackar man ner plastdetaljer direkt enbart med lackspray(köpte original bmw) så går det bort efter ett tag. Han hade hört att man måste använda ett medel innan man lackar. Jag undrar om det stämmer?

Många av er här på forumet har väl gjort det, vad har ni för erfarenhet av detta?

Tackar på förhand.
/Shan
om du slipa och grunnd lacka först så ska det nog inte vara nåra problem

min bil Länk
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Shan: Hur liten var repan? Blev det ingen nyansskillnad efteråt? Jag brukar försöka pensla men repan syns som mörkare parti.
mvh
Sword
to
268
tooon
325ix -07
Som ovan talare sagt, du bör definitivt använda någon form av plastprimer och dessutom "rugga"/slipa upp plasten innan du börjar lacka.
Plastprimer används för att få en optimal vidhäftning åt båda håll.

Grovt sätt i denna ordning:

1. slipa
2. plastprimer
3. lack
4. ev. klarlack

Primern avslöjar dessutom lätt ojämnheter som kan behöva spacklas och slipas - ett noggrant utfört underarbete är det absolut viktigaste för att få ett bra resultat som håller sig länge!

Mvh
/ Peter

Tack för alla svar.

Coupepower: grymm 325:a.

Sword: Repan var ungefär 5cm x 0,5-1cm. Det vart faktiskt ingen skillnad alls, det enda man ser är ett tunnt streck pga där jag hade tejpat. Det är första ggn jag använt lackspray istället för lackstift och tycker att det är bättre. Med lackstift tycker jag att det alltid blir för tjockt/mörkt parti precis som du nämnde. Kan ifs också bero på färg, har nu mörkblå.

Toon: Ska jag använda nåt speciellt för slipning? Spelar det roll vad man använder för plastprimer?

Tack allihoppa!

Shan
Tack

min bil Länk
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
tja!

jo plastprimer är att föredra, jag har Lackutrustning hemma dvs spruta och slipmaskin och hela baletten så det är lätt att man blir utsatt för diverse lackjobb åt kompisar, brukar hålla mig till smådetaljer, jag föredrar att man använder 2komponents färg, dvs samma som bilen i övrigt är lackad med, det håller bättre.
det är svårt med sprayburk, riktigt svårt med metalliclacker att få samma nyans. i övrigt så är underarbetet a&o, innan lacken sprutas bör du slipat med 400kornigt sandpapper och ev 320kornigt papper innan dess, absolut inge grövre, då det är riktigt lätt aff få sliprepor som inte behöver synas samma dag du lackar utan ett par dagar efteråt då färgen sjunkit lite och härdat det mesta.

det är inte såå enkelt som man kan tro, vissa färger är svårare än andra. solida färger är enklast.

Riktiga Motorer behöver ingen respirator.. ;)
Se
24
Seb-Roc
325iA Limo -91
Jag går i samma funderingar som Shan, har några småsaker att åtgärda på bilen plus att jag funderat på att lacka ned bilen också. Jag undrar bara om ni har några rekommenderade inköpsställen för utrustningen som nämns ovan? Vet inte riktigt var jag ska börja leta känns det som, grön som jag är. Köper man t.ex. lacken på BMW eller på färgaffär?
hmmm, Har genomfört hela det där + lite till med Våtslip papper, Spackel, glasfiber och Sprayburk!
Har Diamantsvartmetallic, Vilket inte är nån bra färg att hålla på med Som "amatör"...
Allt började med att jag hade lite rost vid nedre skärmkanten fram...
Gjorde det så rent från rost jag kunde, Spacklade... slipade grovt, Spacklade återigen... osv tills jag blev nöjd!
Sen grundlacka jag det... Med Zinkfärg...
Lacka med sprayfärg...
Och sen till det svåraste... Klarlacken!!
Det är klarlacken som avgör hurdant resultat du får på Själva finishen!! Och klarlacka med burk är ingen höjdare måste jag säga!!!
Men det går!
Så nu är Hela bilen nerlackad, + att orginal framspoilern fick känna på vinkelslipen + lite spackel... Dvs modda den lite lätt!
Och måste säga att jag är Nöjd med resultatet för 500kr!
Dock återstår det att se hur lacken fäster sig vid plasten utan plastprimer!!
Har iofs suttit på nu i ca 1 o ½ månad... coh har inte sett någtra tendenser till lacksläpp eller krackuleringar!
Så visst går det att få jävligt fint med burk om man är duktig med klarlacken!!
Btw... köpte jag min färg hos Micro...
79kr/burken tror de va 500ml... dock behövs det ca 2-3 burkar färg + 2-3burkar klarlack!
+ våtslip papper... Körde med 400 och 1200...
Så ut o bara pula...
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Du är en modig man du, slim-m! Grattis.
Sword
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
det är varken lätt med spruta eller med sprayburk att lacka metallic färg, om man är amatör, man har alla förutsättningar för att misslyckas, största misslyckningarna beror ofta på för tjockt med basfärg, så de ser "konstigt" ut, tunt å två-tre lager med en 20minuter minst mellan, å gärna en timme innan klarlack.

det är även bra om man inte hoppar så stora steg mellan kornen på sandpappret, gärna stegvis typ 320-400-600-800-1000-1200-1500-2000 o.s.v...

sen behöver man inte gå finare än typ 600 VÅTslip innan man sprutar basen.

men viist de finns flera sätt att göra på och det är säkert flera som funkar men här är min erfarenhet av det.

//Nicke

Riktiga Motorer behöver ingen respirator.. ;)
Gjorde Så som jag gjorde då jag hade redan en Fin body massa kvar på trösklarna!
Rengjorde "lacken" som satt på den... med Thinner...
Sandpappra dock inte den... Slipa bara där jag spacklade!
Sen körde jag 3 omgångar lack... relativt tunna... så dom täckte färgen bakom...
Sen klarlackade jag!
Som Yel_low sa... finns många olika sätt att göra det här på!
finns snabba sätt och fusk sätt och det rätta och enda sättet en professionell gör det på!
Själv gjorde jag det MY Way... =P
Och kan inte klaga! Är helt klart nöjd med resultatet...
Fick bort rosten, fick bilen nerlackad, UTAN att det ser förjävligt ut... Och utan nyansskillnader!
Dock hade jag velat ha lite mer lyster i klarlacken!
Men kan ju inte begära allt för 500kr!
Lycka till alla ni som ska genomföra det här!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.