AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.229

Navigatorn har ej alla menyrubriker tillgängliga

to
207
toson
540iAT E39 -00
Är nybliven BMW-ägare ( -00'a svensksåld, f.ö. min första BMW) och har massor med frågor:
Navigatorn har vissa rubriker "mörkade" så att dom inte går att välja t.ex. att lägga in vald destination i minnet. Den visar vägen ganska OK, men vissa avfarter ger den dock inte muntliga instruktioner om.
Har Mk2 med 6.0 enligt vad jag lärt mej på forumet.
Instuktionsboken har detta mycket väl beskrivet men det går ändå inte att välja detta.
Det finns uppenbart senare utgåvor men vad bör man ha för att det ska vara senaste för svenska förhållanden och vad kan strula med äldre utgåvor?

Toson
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Svårt att svara på det där med mörkade val.
Oftast är de mörkade för att någon förutsättning inte är uppfylld. T ex. att du inte har angivit en destination.
Om jag inte minns fel så ska man kunna skriva in en adress och sedan gå till "Address book" eller liknande, och där välja "save current address" (kan variera), då ska du kunna spara adressen.
Sedan väljer du "retreve address" när du är i "Address book" för att välja en sparad adress.
Men det är som sagt svårt att beskriva, instruktionsboken borde ge dig svar om hur du gör.

MkII med 6.0 vet jag inget om, borde vara mellan v15 till v22 i din misstänker jag.
Kolla på denna sida så får du veta en hel del om navigatorn: Länk

Eller http.//www.bmwnav.com

Lycka till.

/Hammar
to
207
toson
540iAT E39 -00
Tack för länken!
Kan man med berått mod ladda hem och installera V23-2-1/81 programvaran utan risk??? Har fått med CD'n med Sverige-Danmark 2001-2
Har kollat lite noggrannare vad som inte funkar (inte går att välja) på min, bl.a.:
INFO; -Route list-
Input destination - Dest. Guide: -New Route-
Destination Memory: -Enter Current Car Position-
Destination Map: -Save Destination-
Känns som man "spärrat" vissa funktioner i navven.
Man kan tydligen köpa nyare kart-CD version av Navteq direkt på nätet. Förstår av länken att det är den som BMW använder/levererar.
Har tidigare använt TomTom-navigator med Pocket-PC som jag f.ö. tycker är vida överlägset både i logisk användning och detaljer i programmet samt svensk röst.
Har någon provat med nedladdning/installation och/eller köp av kartprogram?

Toson
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag personligen vågar inte längre ladda navigatormjukvara via brända skivor, dels för risken av att "låsa" hela navigatorn så man ev. måste köpa en helt ny.
Dels är det inte säkert att bränningen går bra och det kan också resultera i fel på skivan och fel vid uppgradering.
Men det är på egen risk som sagt.
Jag skulle nog gå till BMW och be dem uppgradera, bör kostar ca 500:-

Håll ett öga på annonstorget här på sidan, det kommer ibland folk som säljer nyare kartor som t ex. 2004 års version för ca 300 - 400:- kanske.
Men då kan det kräva att du uppgraderar navigatorn.

Låter konstigt det där med att vissa är låsta, det ska de inte vara och har aldrig hört talas om det tidigare.
Det kan vara så "illa" att GPS-antennen är trasig så du inte får signal från GPS till navigatorn, det skulle vara min gissning.

MkII har en extern GPS-enhet men jag kan väldigt lite om MkII, står det i instruktionsboken om hur man kontrollerar att man har GPS-signal, kolla det?

Jag tror det finns MYCKET bättre navigatorer ute på marknaden som inte är BMW original, både som logiskt uppbyggnad och så kan man säker få med svensk röst osv.
Men anledningen till att så många väljer BMW's navigator är att den är inbyggd i bilens system så man slipper montera extra saker i bilen som kan ta plats och ser otympligt ut, allt är förberett, men det är en smaksak och avvägan mellan för och nackdelar. :-)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
En sakt till du kan pröva är att följa instruktionerna på denna länk, även detta på egen risk, men om allt annat fallerar så kanske det kan ge dig lite info om GPS-satteliterna, se hur många satteliter du får signal från:
Länk

/Hammar
to
207
toson
540iAT E39 -00
Tack igen för snabba svar!
Navigatorn funkar för övrigt som man kan förvänta sig, har varit och kört runt 150mil med navigatorn inkopplad på "rutterna" och det har bara varit nybyggen som den inte varit med på.
Det är ingen skillnad på de oåtkomliga rubrikerna om man programmerat en rutt eller inte, bara då det är logiskt att vissa funktioner inte ska kunna väljas.
Får väl med lite motvilja kontakta "min" BMW-verkstad för hjälp med uppgraderingen, har läst i forumet att det inte är så vanligt att dom har erfarenhet av sådant om det strular till sig.

Toson
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Oftast är deras lösning att " vi kan pröva med att uppgradera mjukvaran"... om de inte får det att fungera efter det så står de oftast helt rådlösa och säger att navigatorn är trasig eller liknande.
Så nej, någon erfarenhet har de absolut inte, men uppgradera kan de, in med en skiva, vänta ca 2-6 min och "starta om" bilen så är det klart. ;-)

Så det ska alltså inte vara dyrt alls, be alltid om att få ett pris innan de gör något.
Alternativt kan man som sagt göra det själv, men på egen risk som sagt, v23 har jag hört kan vara problem med i vissa fall så välj v22, eller v22.1 istället om du ska göra det själv, jag är själv för "feg" som sagt, men det kan bero på att jag nyligen har inskaffat en MkIV och den var inte gratis...

Vad du bör göra är att avvakta lite, det kan ju vara så att det ska vara så att vissa val är mörkade pga. olika villkor inte uppfyllts.
Helst skulle nog någon här som har MkII kolla på sin navigator om det är samma som hos dig, det känns som jag inte kan ge ett bra svar egentligen då jag själv inte har MkII.
Å andra sidan kanske det ändå kan vara bra att uppgradera navigatorn om den inte har blivit uppgraderad på länge eller har ett gammalt versionsnummer.

Du gör som du själv vill, nu har du fått lite tips och idéer i alla fall.
...och välkommen förresten! ;-)

(Här kan du oftast få snabba svar på frågor om allt som har med BMW att göra... och lite till som du kanske har märkt)

/Hammar
to
207
toson
540iAT E39 -00
Tack i alla fall, hammar!

NÅGON har väl lite mer tips om Mk2? Uppgradering via nätet?
Har letat runt i forumet om mycket navproblem och idéer, men inte liknande mitt.

Toson
to
207
toson
540iAT E39 -00
Har lyckats komma på att -Enter Current Car Position- går att "komma åt" då man står på gata med vägnummer???
Om nu detta ska ha betydelse!!!
Övriga mörkade menyval har jag dock ej kommit åt.
Frågar igen: Har någon erfarenhet av att ladda hem och uppgradera mjukvaran?

Toson
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Jag har ioförsig MK-I, men nedladdad uppgradering från nätet gick utmärkt, men som sagt, alltid en risk, vidare, misslyckas man så "skall" det gå att låsa upp med Key-CD. Aldrig behövt prova men, sägs att det skall gå att återställa den.

Kör senaste mjukvaran för MK-I i min och VDO/Dayton Scandinavia 2004-1, funkar tillräckligt bra, dock inte till 100%.
to
207
toson
540iAT E39 -00
BMWGUS: Vilken version har du laddat ner, (V23?) och vad står det för info om versionen på displayens övre högra sida?
Är karprogrammet (VDO/Dayton Scandinavia 2004-1) körbart på Mk2?

Toson
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Kartskivan skall ju vara generell, bara den passar för systemet, med andra ord, de passar alla BMW MK-XXX som läser CD.

Vad det gäller versionen så är väl den första siffran om man har en MK-I en etta, rsp tvåa för en MK-II. Är ju nu lite senil, så minns ju inte vilka versioner av firmware som hör till vilken modell av HW, men vet att jag har den senaste som går att få in i MK-I. Provade även med den nyare, för skojs skull, men de går bara att installera på MK-II/III/IV osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.