|
|
|
|---|---|
|
Tjena bmw folk, jag åker camaro -93 med kompressor nu, men jag är lite sugen på vinterprojekt, jag har för tillfället rivit ner alla komp grejer ifrån camaron, dubbla IC kompressor, MSD tändningsbackare, bov.... osv. vad tycker insprutet på en 323 E21 om en sån kompressor som Procharger P1-SC god för 850hk. ?? är E21 lämplig att bygga på, jag tycker den är gullig och charmig. E30 är aldeles för vanlig med turbo iaf. En sak jag undrade också är om man kommer få mycket högra laddtryck om man använder samma remskivor som till camaron pga mindre motor? mvh Ted | |
| Kul att man får så bra respons, jag är ingen dagdrömmare... detta skall genomföras! =) | |
|
Låter som camarons grejjer är ALLDELES för överdimensionerade för lilla E21an iaf med dom motoralternativ som den hade.. men det borde du självklart redan förstått om du kör bil med kompressor och rivit ner allt själv och ska renovera.. bytt hellre turbo i E21an, då lämpar sig en välrenoverad 323a som du slänger i en 325 motor från en e30 rätt lämpligt.. 250 - 300hk är inte svårt att hålla en rimlig budget till, och om du satsar pengarna på rätt ställen så håller det rätt bra ochså.. kompressor kommer nog kosta mer än det smakar både i ras och effekt. /mvh jocke |
|
|
Jo Det kanske är en ganska stor kompressor men laddtrycket kan ju styras ändå, det finns ju 323or med grymmt stora turbos som laddar uppemot 2 bar. Turbo är ju så "vanligt" på E30. förresten vad skiljer E30 motorn emot E21 (m10?) motorn? jag har ju redan det mesta för att överladda med kompressor, tänkte att det vore ett lite udda kul projekt, om jag ska installera turbo så blir det ju ännu dyrare. + att man tar bort kompen på 2 röda när du ska besikta. här är en bild på kompressorn Länk En fråga till åker man mycket skönare i en E30 än E21? hur är det med körglädjen? |
|
|
Hultqvist, E21 har högre grad av körglädje pga att man har en annan kontakt med vägbanan än E30 modellerna som mer avskärmar föraren, E21 mer förarens bil helt enkelt. Speciellt 323E21 som har lamelldiff ujujuj, mycket rolig och speciellt hög fartkänsla 180km/h känns som 240km/h i en E34. Satsa på en 323E21 om du ska ha kompressor. Man åker väl kanske snäppet skönare i E30 än E21 pga ljudisoleringen och kanske stolarna, men jag tycker att originalfjädringen i E21 är skönare än den i E30, men inte bättre då E21 gungar mer vilket märks i kurvorna. Min 323 går extra tyst då jag ljudisolerat den, nya Volvobilar väsnas mer tycker jag, skall snart mäta med DB-mätare för att verifiera detta. |
|
|
Okej du ska ha tack för info! det va lite som jag anade. synd att det inte finns så många E21 som inte är rosthögar. |
|
|
Hultqvist: Näe jag håller med dig, finns en del e21 men de flesta är rosthögar, dock, jag har en helt iordning gjord e21 rostlagad överallt, som är till salu. Är du intresserad är det bara att mejla! Det är en 323 -83:a |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.