AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.211

Carx, Varan eller Caramp?

Sida 2 av 3
Ag
47
Agonar
540i -98
olja:

det skulle vara kanon med bilder ifrån din installation.
Maila dom gärna till navesta@hotmail.com

köpte en bluetooth-dongle igår, för att styra min Z600, men datorn startar om vid uppstart när den sitter i, nån som uppplevt nåt liknande?

//Nicke
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag har en bärbar dator som jag tänkt ha i bilen. kan jag använda tv utgången på fatorn? RCA kabeln är det den som ser ut som stereokabel? ofta är den gul? Den brukar jag köra in i TV och jag kan själv välja om det ska skicka ut NTSC eller PAL tror ni att det fungerar?

Eller har jag missuppfattat detta?

mvh
Kristian
Da
19
Davidp
530d -99
900 Mhz
Nu vet jag inte vilken typ av utgång du har på datorn, men jag använder mig av den vanliga monitor utgången (Har ingen TV-out på min). Den har jag sedan kopplat till en lite dosa som omvandlar VGA- till Video eller S-video.

Aledningen till att jag använde RCA kabel (Gul) var att den bara har två kablar i sig och det är de två som jg kopplade till TV-tunnern. En S-video kabel har fyra stift, så jag hade ingen koll på hur det fungerade.

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Davidp:En fråga till vart kopplade du på IBUS kabeln från adaptern till radioenheten?

Jag har inte sett ännu hur det ser ut men har inte varje enhet en IBUS kabel?

Därför undrar jag vart du kopplade på IBUS.

Mvh
Kristian
Da
19
Davidp
530d -99
900 Mhz
Ibus kopplade jag på den befintliga IBus kabel som fins där bak.. Jag köpte sådan klämmor som man tjuvar på den, likadant gjorde jag med 12 volten och nollan. Sedan är det bara NTSC kvar och jag tjuvade på den med.

Så själva IBUS adaptern är inte på något sätt kopplad med radio enheten. Utan programmet som skall köras känner av när du trycker på "mode" för radio och startar sedan

no
347
noah
E65 730D
Hej
Jag har en E38 från 1995 med TV/Nav
Jag ville prova Varan tillsammans med min tv/nav och har kommet så har långt
Varan 1.04 funkar till 95%
Ibus integration 100%
TV bild från min laptop till tv/nav 50% (har bild in barra i AV mono läge) jag vill använda bak kamera läge
(Pin 13-14 och jordar pin 17) är de någon som är ett bra förslag?
Jag vet inte hur jag ska koppla audio out från min laptop till bilen, är de någon som är ett bra förslag?

Tack för all input är trött på min hoppande CD 
no
347
noah
E65 730D
Hej
Jag har en E38 från 1995 med TV/Nav
Jag ville prova Varan tillsammans med min tv/nav och har kommet så har långt
Varan 1.04 funkar till 95%
Ibus integration 100%
TV bild från min laptop till tv/nav 50% (har bild in barra i AV mono läge) jag vill använda bak kamera läge
(Pin 13-14 och jordar pin 17) är de någon som är ett bra förslag?
Jag vet inte hur jag ska koppla audio out från min laptop till bilen, är de någon som är ett bra förslag?

Tack för all input är trött på min hoppande CD 

Noah Brown
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Håller också på att installera nu. Men Strömen är inte lätt på bärbara datorer, datorn vaknar ju inte upp av signaler från com porten. ska se om jag inte kan fixa till ström kontakten så när man startar bilen så kommer strömmen och sedan försvinner strömmen när man vrider av bilen. Sedan lär ju datorn gå på batterier tills den dem är slut. Allt verkar hänga på om man kan få någon ordning på själva power knappen. Det är en lurig fan!

Noah: Det bästa är väl om du tar signalen från din kasettbandspelare. Det finns ett dokument som förklarar detta. Länken kommer i morgon, har den inte nu.

Mvh
Kristian
Da
19
Davidp
530d -99
900 Mhz
Alf_VON_Sil: Precis samma bekymmer som jag har.. Vet ännu inte hur jag skall ordna det, kommer du på nåt bra sätt, säg till mig då!
no
347
noah
E65 730D
Så ska jag göra
jag ska ställa in att min laptop ska gå I standby efter 10 minuter inactivity
och vakna på com activity (på Ibus är de alltid något som händer)

jag har inte provat men de funkar hemma
till ström ska jag köpa en bil adapter till min Dell (jag hoppas de finns)
använder jag bandar in då är de barra RV kamera som jag måsta få ordning på
anytime this year

Noah Brown
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Vaknar den verkligen av Aktivitet på COM porten. Har kopplat in en mus där och min laptop vaknar icke! När jag rör tex på musen. Nu har jag skruvat isär datorn i molykyler för att försöka se om det går att koppla förbi Power knappen. Men den knappen är inte lätt att förstå. Den har ström konstant åt alla håll, Det verkar som när man trycker på den så kommer det bara en signal som sätter igång datorn.

Här i alla fall dokumentet för installation av CARX som en snubbe har gjort.

Länk to Install CarX into your car.zip

mvh
krisian
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Länkfel ovan: Denna fungerar nog bättre.

Länk

mvh
Kristian
no
347
noah
E65 730D
En bios inställning
Power save section in din bios setup
Du kan titta på
suspend, hibernate and wake
Good luck

Noah Brown
no
347
noah
E65 730D
En bios inställning
Power save section in din bios setup
Du kan titta på
suspend, hibernate and wake
Good luck

Noah Brown
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har nu installerat dator i bilen. Men den dära BMW_TYPE koden man ska sätta i CARX.INI filen inte lätt att hitta bland allt IBUS dynga kod. Har hittat Radion FM och CD Växlaren. Men inte bandaren.

Blir snart galen på skiten. Provat alla koder som kommit upp när man sniffat. Många andra roliga effekter man kan få.

Har någon koden till en Gammal BMW 328 00 tro?

Need Some help på tips.

mvh
kristian

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
DavidP: Vad var din BMW_Tape kod?

kan man dra ur själva bandet i kasseten så den alltid spelar på en sida. Jag tror att sida 2 får en annan kod på IBUS och sedan går det åt helvete.

Mvh
Kristian
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Mycket riktigt, det är två olika IBUS koder för TAPE_1 och Tape_2 Både koderna måste hittas och lägga in i tex CARX.

Sedan att använda bärbar dator i bilen är inte optimalt, vid en första tanke är det ju väldigt bra. Men det är svårt att få ordning på Video singnalen. Bärbara datorer har ju den dära knapp kombinationen FN+F8 för aktivera VGA porten där man har installerat en VGA till Composit förvandlare. Problemet är att de flesta bärbara datorer inte drar igång VGA pluggen om inte kontakt finnes. Och kontakt finnes icke förrän man har dragit igång Tape menyn. Då är det bara at vandra bak och trycka in FN+F8.

Så ett tips glöm bärbara datorer, har provat med två olika dell modeller samma problem med båda. Har även provat med att ta tv signalen från just tv utågngen på den bärabara datorn. Samma sak där. Provade även med TVtool och Force TV Detection men icke!

Nu är det att leta ITX prylar. Fan vad trångt det är bak alltså man vi ju ha factory look!

IBUS sniffningen var ingen barnlek. Satt totalt i 12 timmar och provade koder tills jag var svart i ögonen. Bara så ni vet, när ni har kopplat allt så har ni många timmars trött tittade på kod och slitande på TAPE knappen.

Annars är det bra coolt att ha datorn i bilen. Ljudet är okej att ta från Tape_in men det ät lite lågt så man får vrida på volymen en hel del. Går ju att ordna med någon typ av förstärkare.

En HOW TO på svenska håller jag på att skriva. Väntar bara på IX prylarn.

mvh
Kristian

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Vad tror ni om denna? Länk

mvh
Kristian
Da
19
Davidp
530d -99
900 Mhz
Hej!

Alf_VON_Sil: Vi har samma problem.. hatar fn-F5 i mitt fall.

Vad det gäller min kod så hade han den redan som skrev HOW to. Så det hoppade igång direkt för mig. Samma sak med ljudet. Jag har kollat en del på en förstärkare.. men de är väldigt dyra...
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
DavidP: Aldrig förr har jag hatat FN+F5 "FN+F8" så mycket i hela mitt liv.

Så jag beställde Länk

Nu ska jag bara fixa strömmen, för inte fan ska jag behöva ha en DC/AC omvandlare snacka om långväg. för att göra om strömmen till 12 V igen. Skiten kan hibernote på bil batteriet. Och orkar inte bilbatteriet stå i 5 dagar, då köper jag ett kraftigare batteri.

Dyrt projekt, det drar iväg med alla små prylar.

Hittils
En stycke Bärbar dator "gammalhärv" 1000 SEK
En stycken 60GB 2,5 HD pris vet ej ännu.
En stycke DC/AC konverterare 795 SEK
En stycke VGA till komposit förvandlare 496 SEK
En massa klippta kablar och lödning samt RCA kontakter 300 SEK
Ett stycke redig tape av BMW OEM factory look 59 SEK
Ett gäng kabelkontakter av typ RJ45, gillar att kunna ta bort IBUS kortet snabbt och lättvindigt.
Plus ett gäng CDROM Audio kablar, för att komma åt stiften.

En himla massa verktyg! Jag menar hur många gånger använder jag en RJ45 tång igen? 395 SEK

Och sedan fakurerar jag mig själv naturligvis för arbetstiden, 150 SEK plus moms, Momsen går direkt till sprit kassan i köket. min egen lilla skattemas! Hård men rättvis på alla sätt.

Det drar iväg alltså. och nu ett moderkort! Nu är det lika bra att göra det ordentligt.

Mvh
Kristian

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.