|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket vrid klarar ...618 tryckplatta med 4-puckad sinter? Körde med den tryckplattan och 6-puckad sinter från Dalhems, men nu har den lamellen dött. Förstörde både tryckplatta och svänghjul, men nu har båda varit uppe i svarven så nu e dom som nya igen. //Ticco www.ticco.com | |
|
Sachs säger 415Nm med vanlig lamell och sen får man väl plussa på ett antal procent som tumregel? Jag har samma platta men har lite huvudbry för tillfället när det gäller måtten för korrekt förspänning. Hur många mm ska plattan skruvas åt ? /Per |
|
|
dåligt förklarat inser jag nu när jag läser.... Vad jag undrar är hur många mm skillnad det ska vara från tryckplattans obelastade läge till det läge den har då man monterat den med ny lamell och korrekt anläggningstryck. Jag har en 618 platta och en vanlig lamell som är 10mm tjock som enligt sachs ska vara till 325 E30, tittar man på en sinter från dalhems eller nån annan gök så är de bara lite drygt 8mm tjopcka och det betyder ju att om jag meckar ihop det så kommer det ju att bli ett lägre tryck på sintern. Ett bra refernesmått borde i sammanhanget vara hur många mm man har då man måste börja dra åt fästskruven för tryckplattan med verktyg för att få den intill svänghjulet. Jag gissar på att 818 klarar 550Nm med sinter om man ska dra ett medel på de uppgifter jag sett och hört. /Per |
|
|
Satan... Som det ser ut nu så har jag monterat dit fel lamell på min bil :-/ Enligt Bildelimportens katalog så ska jag ha sinter...999 739 på min M20B25. Jag har monterat dit en sinter...999 936 som ska sitta på en 324td. Båda är 228mm men är det någon som vet om det skiljer något på tjockleken (puckarna) mellan dessa två lameller? Eller någon som vet var jag kan få reda på detta? Misstänker att något är galet för den hugger inte alls som min gamla 6-puckade lamell från Dalhems. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Om de heter 88 1864 999 936 och 88 1864 999 739 så ska de enligt Sachs katalogen båda vara 9,3mm tjocka monterade. Du har inte fått tjall på måttet jag yrar om då? För du har väl svarvat både svänghjul och tryckplatta och du kanske har råkat räkna fel så det inte har blivit samma inbyggnadsmått nu? /Per |
|
|
Tack! Undra vad som skiljer då mellan dom två lamellerna :-/ Nja, det vi svarvade bort på tryckplattan kompenserade vi på svänghjulet allså den ytan där man bultar tryckplattan... //Ticco www.ticco.com |
|
|
Då är det väl olika friktionsmaterial i lamellerna som återstår. /Per |
|
|
är det inte fjädrat centrum på 324td lamellen då är det det som skiljer Länk |
|
|
Måste vara olika material då... För nu sitter allt som det ska. F*n det går ju nästan å hitta dragläge med denna sintern. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Spjuvern: Nä, det sitter inga fjädrar på den. //Ticco www.ticco.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.