AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.945

Bogsera en Automat?

Li
48
Lime82
320i Coupe -93
Hej!

Innan jag fick höra att man INTE ska bogsera en automat så hade jag redan gjort det. -Bra va!

Men nu när jag läser här i forumet att man ska hålla sig under vissa distanser och farter, så kanske skadan inte är så stor. (hoppas!)

Hur märker man att nått gått sönder? Händer det under bogseringen eller efter, när man kör normalt igen?

Jag boserade min 320i Coupe -93 ca 2 mil i ca 30 km/h med motorn igång. (då borde oljepumpen vara igång, eller?)

Är det någon som har en manual som kan kolla vad som står däri?? Min e på tyska och det begriper jag mig inte på...

Tack för svar:
Emil Wester
5 mil med 1 liter extra olja i lådan, så står det i min instruktionsbok iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det ska inte vara skadligt om motorn är igång, man kan även bogsera bilen utan att den är igång, men då med begränsad hastighet och km. Har inte detta i huvudet är olika för olika automater.

///MVH Hasso
Länk
stefannorr
Har i min instr bok gällande e 39 max 70 km/h bogsera i N max 150 km.
stefannorr
Vid bogsering fungerar inte servo eller broms verksan eftersom MOTORN INTE ÄR IGÅNG.
stefannorr
Gäller alltså enl inst bok vid motor avslagen.
En fråga till hasso eftersom ja antar du dyker upp igen,vid bes så gick ju ej avg värdena ner..kontrollanten sa de e lugnt..ut o kör automat ska köras på så låg växel som möjl innan bes...men sen varvade han motorn vid avg kontrollen,har hört att man aldrig ska varva automater på t-gång,stämmer det?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inget du ska bekymra dig om Stefan nån ny skröna :))

///MVH Hasso
Länk
stefannorr
hasso> ok,minns att ja fundera vid bes att han kunde sitta o varva på tomgången,de har inget med(amatör) oljekylningen eller liknande till automatlådan då att den inte är i gång när man bara gasar,varvar...vet inte var ja läst de,ska nog inte läsa o tro allt : (
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På äldre ZF-lådar (slutet på 80-talet) ska man inte varva motorn i P eller N om man har haft växeln ilagd, då riskera man att bränna lameller!

BMW har gått ut med ett servicemeddelande i USA om detta, läs det här: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
stefannorr
Erikw> Ja de var typ något sådant ja läst/hört fast de även skulle gälla på nyare lådor med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.