AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.195

Moms i Sverige vid Import?

Hej!
Är ny här å forumet och uppskattar Autopowers sida mycket!
Nu till min fråga! Här läst importguiden och vissa inlägg på import-delen här på forumet, men vill ända försäkra mig om att när man köper bil i Tyskland, och den Tyska momsen förhopp- ningsvis är betald så betalar man ingen moms i Sverige? Bilen i fråga blir troligtvis en 520 -93/-94.

Hälsningar David.
andha45
Hej och välkommen!
Är tyska momsen betald betalar du ingen svensk moms, förutsatt att bilen inte är nästan ny (6 mån, 600 mil; kommer ej ihåg om en eller båda ska vara uppfyllda).

Precis som i Sverige (fast man här nog inte tänker på det om man inte köper åt ett företag) kan inte momsen dras av om bilen köpts ny av privatperson som inte registrerar moms (jfr s k momsbil): Sådana bilar kallas §25-bilar. Detta har ingen betydelse eftersom man inte är intresserad av att dra av tysk moms 16% för att sedan betala svensk moms 25 %. Det kan dock vara lurigt för när man frågar om en §25-bil säger säljaren "Das Fahrzeug hat keine Mehrwertsteuer", vilket betyder att den inte kan dras av, men var lugn, den är betalad.

Enda sättet att köpa en bil utan moms i Tyskland är genom att uppge ett svenskt momsregistreringsnummer varvid den tyska säljaren kontaktar lokala momsmyndigheten för att kunna genomföra avdraget; därefter får man en räkning från Skatteverket i Sverige...

Var det oklart? (jag är trött)
/Anders
j.
10
j.o
328ic-96
320-76 på bana
andha45 !
tack för förklaringen ang.§25
men undrar om du kanske har lite koll på vad tyskrna menar när de skriver "export netto" enbart för export
andha45
Då är priset utan moms, dvs du måste lägga på 16%.
Står det ingenting, eller MwSt Ausweisbar, eller §25, så är priset inkl. moms.
Bortförklaringar om att du kan slippa momsen håller inte. Det är skattefusk. Nu råkar jag veta att en person jag känner lyckades köpa bilen så gm att ange moms-nr till sin fars firma. Vet ej hur det gick, kan hända att de missade det men jag tror att både svenska o tyska skattemyndigheter har rätt bra koll. Bland svenska myndigheter hör ju Skatteverket lätt till de mer alerta och aktiva. (F ö vill jag ej uppmuntra till skattefusk och det tror jag inte du vill heller...).
Visa användare
19
WF 175B
E39 520 iAT -03
Faktum är att den person som angav sin fars företags momsregnr fick fakturan utskriven på sitt eget personnamn. Ett misstag från bilfirman men som sparade 14% av priset. :-)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
som privatperson behöver man helt enkelt inte bry sig, momsen fixar sig automatiskt på plats. däremot kan man bli lurad på annonserna, eftersom många exporthandlare annonserar utan moms. Fast detta gäller oftast bara de billigaste bilarna på mobile, och där ska man inte leta ändå. Speciellt inte som förstagångsköpare!

WF 175B, det spelar ingen roll om så kvittot är utskrivet på personens mormors papegoja, är ett svenskt företags momsregnummer använt så är det använt! Det tyska bilföretaget kollar nämligen upp att momsregnumret fungerar med den tyska skattemyndigheten innan de släpper bilen. När den tyska skattemyndigheten sagt "ok" (genom att kolla med den svenska) så dras momsen av. Säger de "ej ok" så finns det ingen chans att den tyska bilfirman släpper bilen momsfritt, då får de stå för de 16 %:en ur egen ficka. Så den personen kommer att göra farsgubben olycklig, det kommer garanterat ett inbetalningskort på 25% moms på köpeskillingen + 40 % straffavgift inom 1-2 år....

Mvh Johan
andha45
Rätt Johan - det går mycket skrönor. Den tyska firman måste för sin momsmyndighet redovisa alla bilar som säljs utan moms och därför måste de alltid kolla med sin myndighet. De är väldigt noggranna med att kolla nummer, personens namn, adress etc. (vet av egen erfarenhet, det hände senast i nov)
andha45
Och vi ska inte vara säkra på att de som får inbetalningskortet efter 1-2 år verkligen berättar det! Först skryta om att man slapp momsen, sen krypa till korset om straffavgiften (skattetillägg)... nej, det tror jag inte alla skulle göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.