AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.775

Redan rost på 2 år gammal bil...

Sida 1 av 2
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hej!
När jag tvättade 520:n idag upptäckte jag till min fasa rostbubblor på motorhuvens framkants insida. Två bilder på eländet finns här: Länk (bilderna är tagna med min telefon, hade inte tillgång till riktig digitalkamera)
Bilen togs ut ny i maj 2002 och har rullat 6300 mil. Det är ett solklart fall för rostskyddsgarantin, men jag tycker ändå att det är skandal med tanke på bilens låga ålder. Hade den varit 6-7 år gammal och haft 18000 mil på mätaren så hade jag inte sagt något om det.
Har ni andra råkat ut för samma sak?

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Som kuriosa kan nämnas att vår förra bil, en Citroën XM TCT '97, endast hade en pytteliten rostfläck nertill i vänster hjulhus efter 5 års året-runt-körning och 12500 mil...

/Masten
stefannorr
Vanligt framförallt på touring..tyvärr..man trodde dom lärt sig de men de verkar fortsätta o fortsätta..verkar även finnas på audi m.m om man går på deras forum..gå på sök här uppe o skriv in rost så lär de finnas multum.
Varför ska det vanligt på touringen och inte på sedanen?

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
stefannorr
Perran_> Dom verkar ha svårt me bakluckan till touringar,men visst finns de på sedaner med,men min är rostfri,kollad på Luleå bil o rostskyddd.
andha45
Bor du nära saltvatten? Påträffade tidigt Volvo 850 med rost på Hönö-Öckerö i Gbg:s skärgård, bilar som annars knappast rostar så mycket. I Linköping tycks bilarna rosta mycket lite; min fars Volvo 740, 850 o e39 har inte rostat alls efter 6 års innehav av respektive, trots endast 1-2 tvättar per år, med undantag för en rostfläck lik din som dök upp i slutet på 850:ns baklucka.
Har hört att de som bor fast på öarna utanför Gbg undviker att stå först i färjekön, för isf blåser salt upp på bilen både vid färjeläget och på färjan...
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
andha45: Jag bor i västra Stockholm så saltvatten är det långt till, bortsett från salthelvetet på vägarna här vintertid. Däremot har vi sommarhus i Varberg alldeles vid havet så bilen står ute där drygt en månad varje år.

/Masten
Ja
760
JanF
530i-93
Hmmmm........

Rost är till 100% biltillverkarnas ointresse.

Har en Corolla -86 (vinterbil) som just är på väg till skroten, den är upprostad i golv, tank och balkar bortom all räddning. Den har rullat snart 20 år utan skötsel i saltslasket.

Det konstiga är att dörrar, huv och baklucka är 100% rostfria efter 20 år i saltbad. Förmidligen råkade de bli kvar några sekunder längre i galvaniseringen, eller vad som nu hände???

Om man hade gjort samma sak på dagens bilar som man gjort på min dörr, huv och lucka på corollan hade man ju kunnat köra runt i saltslask i 20 år utan att tvätta och inte ha någon rost.

Biltillverkare verkar inte bara förbättra sig.
Stefannorr: Bakluckan? Jag citerar masten: -"Hej!
När jag tvättade 520:n idag upptäckte jag till min fasa rostbubblor på motorhuvens framkants insida."

Masten skriver även vid hans användare - "520iT '02 (diesel-wannabe, nu även med rostig motorhuv...!)"

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
stefannorr
Perran_> Som ja sagt tidigare flertal ggr,i andra inlägg så visst finns de rost på motorhuv med i framkanten brukar de vara,men vanligast är Touringens baklucka,kan även förekomma rost innanför tankluckan om man inte ser till o torkar upp där så vattnet får ligga kvar.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Såg flertalet Volvo 140 i Berlin nyss. Samt ett par E21:or.
Helt rostfria! Möjligtvis nån fläck då. Försök hitta en rostfri 140 men ändå i bruksskick i Sverige! Renoverade eller orginalare finns ju.

Bättre att gasa sig ur en kris än bromsa
Stefannorr: Jo men "masten" hade rost på "motorhuvens framkants insida" och undrade om någon annan råkat ut för samma sak.
Då svarade du följande - "Vanligt framförallt på touring..tyvärr..man trodde dom lärt sig de men de verkar fortsätta o fortsätta.." Etc.

Eftersom du sa så undrade jag varför det skulle skilja nånting i rostväg på touring och sedan i motorhuven.. Jag förstod inte att du menade bakluckan utan trodde du syftade på motorhuven. Eftersom "masten" undrade över den och inte bakluckan :)

Blev lite rörigt nu men hoppas du förstår vad jag menar.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
andha45
Jag tror jag förstår... rost på motorhuven kan inte skyllas på att det är en touring...
Utvecklingen går ju åt samma håll hos ALLA bilmärken mer el mindre!
Det satsas mer o mer på finesser och lulllull än på gammal hederlig kvalitét!
Dvs rostskydd och annat.
M.V.H.
andha45
Sant i allmänhet och delvis när det gäller rost. Rostskyddet lär vara otroligt mkt bättre än på 70- och 80-talen. Kommer någon ihåg Volvo-76 och Audi -79? 1990 var jag och tittade på en 528-82, som hade upprostade dörrar etc.
Men tyvärr har det goda rostskydd som fanns för några år sedan inte förbättrats utan blivit sämre igen (se t ex Vi Bilägare).
andha45: Tack, äntligen nån som förstår mig :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Om utvecklingen går åt hållet "Mera lull-lull och mindre rostskydd" så hoppas jag verkligen devisen "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" inte är sann....
Leder BMW utvecklingen då? :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Perran:
Gammal reklamslogan som bland annat användes som bakruteklistermärke:

"BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den."

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
andha45
Nu har de blivit ännu aggressivare:
"Einer muss in Führung gehen"
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
BMW har lite rostproblem jämfört med värsta konkurrenten, Mercedes. Intressant läsning kan rekommenderas i vi Bilägare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.