AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
568

Frågor angående 3-vägs system i E34

Ba
39
Baffer
540iA -94
Vill börja med att tacka för en mycket bra sida. Här kan man verkligen hitta information om allt och det är alltid intressant att se hur andra sköter sina BMW.

Jag funderar nu på att byta ut ljudsystemet i min nyköpta BMW 540 -94. Där sitter originalhögtalarna kvar och dessa ska bytas ut. Originalstereo vill jag ha kvar mest för syns skull. Vad jag läst mig till så går det in 5.25" i kickpanelerna och 2.5" i instrumentpanelen. Jag utgår från att där är lite plats över och undrar om man kan få in t.ex ett dls U36 i bilen utan att såga(basen är 6.5" stor)? Detta är ju ett 3-vägs system och var anser ni då att man bäst placerar diskanten? Mellanregistret kommer ju i instrumetpanelen.

Vad menas med koaxialare? Sett att det finns högtalare som kallas så. Hur skiljer de sig mot t.ex dls u36? Jag kommer även byta ut bakre högtalarna men det kommer bli en senare fråga. Kommer också koppla in baslåda med 2 st 12" kicker basar samtidigt som jag buter ut framsystemet.

All hjälp och förslag är välkomna.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Hej, Baffer!
Montera diskanterna i A-stolparna, prova dig fram till rätt vinkel innan du monterar dom permanent så att du får en så bra ljudbild som möjligt.

Koaxial högtalare är när diskanten är monterad framför mid/bas konen.

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Koaxialhögtalare har i allmänhet sämre delningsfilter än komponentsystem, beroende på storleken helt enkelt. Undantag finns förstås.

Ett tips är att styva upp kickpanelen med en rejäl baffel, annars får du garanterat vibrationer och missljud.

Ett annat tänkbart montage är att bygga allt vid kickpanelerna, basarna i originalhålen och en formgjuten låda för mid+diskant. Fördelar med detta är att du slipper lyssna på reflekterat ljud, lite bättre möjligheter att rikta högtalarna och mindre fasfel mellan de olika elementen. Har själv byggt en sån lösning en gång med ett DLS R36-kit med gott resultat tillsammans med två Coustic-tior i bagaget.
Ba
39
Baffer
540iA -94
Tack för era snabba svar. Hur menar du att jag ska montera dem i A-stolparna? Jag har inte utag i dessa sedan tidigare. Skulle det inte kunna gå att ha basarna i kickpanelerna, mellanregister i instrumentpanelen och sedan montera diskanter utanpå mellanregistren på själva instumentpanelen? Kanske lika bra att köpe ett 2-vägs system istället men det blir inte riktigt samma ljud.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Montering i A-stolparna är naturligtvis ganska mycket jobb! men det ger en väldigt bra ljudbild.
Hur gör man då?....Jo, montera diskanterna på A-stolpens plast, därefter bygger du upp med plastspackel runt omkring diskanten & klär alltihop med vinyl eller tyg.
Det är mycket jobb med spacklig & slipning innan det blir snyggt, men det är värt besväret.

Jag skulle inte rekomendera att montera diskanterna utanpå mellanregistren då de kommer att täcka dessa för mycket. Montera dom då hellre vid backspegel fästena.

Eftersom jag skall sälja mina A-stolpar från E30´n skall jag ändå fota dessa, jag mejlar gärna bilderna till dig då så kan du se hur de ser ut!

Ba
39
Baffer
540iA -94
Skulle verkligen uppskatta om du kunde göra det! Maila då till baffer@home.se

Tyvärr så sitter det endast original radiodel i bilen just nu. Är det svårt att byta ut denna till original CD-spelare
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Länk

få in under framsystem

///MVH TONY
Ba
39
Baffer
540iA -94
Tack för länken. Verkligen intressant bygge. Jag har som sagt endast BMW original kassettbandspelare i bilen nu och kan inte tänkta mig köra några längre sträckor utan en CD-spelare. Går det på något enkelt sätt byta ut denna till en BMW original CD-spelare eller växlare, eller rekommenderar ni att köpa och sätta i en av annat märke så som t.ex. phiber har gjort?

Alla svar uppskattas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.