|
|
|
|---|---|
|
Efter X3-inköpet så känns det som att jag vill tvätta bilen oftare än 2 ggr om året som jag gjorde med min Mazda 323. En gång i veckan kanske är överdrivet om det inte är för jävligt på vägarna, men ett par ggr i månaden kommer det nog att bli. Vilka biltvättar rekommenderar ni som bor i Uppsala? Har tvättat vid Grindstugan (inga borstar) några ggr. men tyckte att tvättresultatet var dåligt, men det kanske berodde på att min Mazda då inte hade tvättats på hela vintern! /Anders | |
|
Jag kan ibland köra igenom rena vattentvättar (utan borstar) ibland på vintern. Men ärligt talat blir det sällan speciellt rent faktiskt. Jag föredrar att året runt tvätta bilen för hand i närmsta GDS hall. Om du går in på OKQ8's sida, www.okq8.se, så kan du där söka upp närmsta mack som har GDS utbud på din ort (jag fick upp 5 st i Uppsala). Tips på handtvätt hittar du massvis på denna sida, sök i forumen och kolla Gör-det-själv sektionen. Mvh / Peter |
|
| Lite väl mycket "ibland" i första meningen... ;) | |
|
Det kan bli så ibland;-) Men tack ändå!Jag hatar att tvätta för hand, men det är säkert bäst. /A |
|
|
Försöker tvätta hemma för hand, ibland hos Uppsala rekondhall på stångjärnsgatan och vid tidsbrist slinker den igenom på statoil vid nya polishuset - Svartbäcksgatan. Borta bra men hemma bäst! Är du nöjd med X3:an? |
|
|
Jag är väldigt nöjd med X3an. Vilken skillnad mot min Mazda 323, oj oj oj!Fast när jag tänker på det, så känns den något överdimensionerad för mina behov, men jag vänjer mig nog.Jag behåller nog Mazdan för mindre utflykter, X3 drar ju grymt med bensin i stadstrafik.Ha de bra! /A |
|
| Vad mycket bränsle vill den ha - min ligger på litern blandad körning, allt ifrån snäll till hård körning. Min fru kör ganska lugnt medan jag gärna gasar på litet. :o) Svårt att låta bli!! | |
|
Idag åkte jag till Danderyd t.o.r 11.2 L/100 km. Såg en svart, lite stylad E39 touring med en autopower-dekal i Uppsala, undrar vem det var!?Nån som vet? /A |
|
|
Använder ni avfettningsmedel i alla fall på vintern? Jag brukar tvätta i en borstfri tvätt och utan avfettning blir det inte bra, men helt perfekt med...Naturavfettning är bara skit tycker jag. Man kan lika gärna strunta i avfettning då.. |
|
|
Tom! Det finns så mkt annat skit som förorenar! Jag saknar verkligen gamla hederliga avfettningsmedel! Det är som med målarfärg, det skall var helt ofarligt, men istället finns det alg och mögeltvätt (värsta rengöringmedlet) som man måste använda titt som tätt pga att färgen inte håller sådant ifrån sig! SUCK! /A |
|
| Jag har hört att biltvättar återvinner 75% av vattnet "Nån miljö grej", vattnet renas men att saltet från bilarna vintertid inte kan renas bort ordentligt. Kontentan blir att vintertid tvättar vi våra bilar i saltvatten. Någon som vet mer? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.