|
|
|
|---|---|
| Bilarna blir bättre och bättre, vägarna lika så. I ena stunden propageras det för högre hastigheter med reglerad hastighetsgräns för att höja säkerheten vid tät trafik eller dåligt väder. Varför kan då inte plåtpoliserna visa samma "smartness"? Bra väglag, litet trafik och bra bil - skulle vilja se den förare som inte klara mer än nittio på en bred landsväg under dem förhållanden.. Hastigheten i sig skapar inga olyckor, så varför kan då inte systemen ta hänsyn till det? Öppna psykvården igen, det är många i sthlm som behöver vård! | |
|
Har du åkt fast för fortkörning nyligen eller;-) Men om det skulle vara fritt fram att ha pellen i botten vid bra väglag, lite trafik och med en bra bil, då skulle väl alla som kan utnyttja det!? På tal om något helt annat, var tvättar du bilen 330ci?(har ett inlägg om det under "bilvård") /A |
|
| En perfekt försommarkväll bred sträckning mellan Sala och Västerås, 97km/t = 800kr. Suck! Vad jag egentligen menar är att 90 på vissa sträckor är ett hån. Ska man nu satsa på variabla hastigheter så borde Plåtpoliserna begåvas med sensorer och även ta hänsyn rådande omständigheter. Tänk och bli tagen i 120 mellan sthlm och Uppsala. | |
|
Jag fattar vad du menar, men det är nog en utopi!? /A |
|
|
Här i Blekinge har dom prov med dynamiska hastighetsskyltar som ändrar hastigheten beroende på väderlek samt trafiksituationen mha sensorer i vägbanan osv. Blir det verklighet sedan så måste ju ev. kameror på samma sträcka synkas. Det skulle dock kosta mycket mer pengar i installation samt generera mindre inkomster då antagligen färre bilister skulle bli bötfällda. Fördelen är ju att bilisternas respekt för hastighetsbegränsningarna skulle öka men jag tror att staten nöjer sig med en hyffsad respekt samt en hisklig massa "dumma" kameraskåp som genererar inkomster i form av böter. Tyvärr tror jag den lösningen är mer ekonomisk än variabel hastighetsbegränsning, även om jag själv inte tycker om den. |
|
|
Vänta bara, i England så är hastighetböter kopplat till bilen. Man bildbehandlar bara foto, plockar ut reg-nummret och skickar räkning. allt helt automatiskt. En automatstation på någon av Londons infarter kan generera mer än 3000 böter / timme utan någon mänsklig insats. Snart är de här också, de nya fartkameraskåpen är förberedda, behövs bara ett litet beslut. ->Ambush, dynamiska hastighetskyltar är skräp, de kan ju bara visa ännu lägre hastighet, inte högre. |
|
|
hehe nån natt ger man sig på de stackars skyltarna o löder lite så att dom visar komstant 190 ;) ___ Mvh Patrik N. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.