|
|
|
|---|---|
|
Hej å hå... Bil: 525 Ix touring -93 Problem: Soppaslukande och slö, och myska pysljud vid gaspådrag! Jag får ingen ordning på bilen. Går jätteslött runt 3000 varv, och inge vidare över resten av registret heller... Orkar inte dra hela historien i den här tråden, för det finns redan en tråd om det. Iallafall, "mina" verkstäder har fullt upp och kan inte hjälpa inom snar framtid, så jag söker vidare... Har nu hittat en skum grej som jag undrar över... Om jag har huven öppen, så jag hör motorn, så blir det när jag gasar till, ett pys ljud... Liksom precis när man "öppnar gasspjället", och motorn ska till av varva upp. Ett kort, men väldigt tydligt sug eller pys ljud. Trodde ju först att det var insugsljudet, men det borde ju komma från luftburken, eller möjligtvis runt bälgen till luftmassegivaren. Men icke. Ljudet kommer helt klart antingen från nånstans under insugsröret, eller nånstans runt spridar-arrangemanget uppe på motorn... Dessutom när man slår av bilen. Precis när man vrider av tändningen och motorn stängs av, så är det detta, ganska kraftiga "sug eller blåsljud"... Hittar inga slangar som ser kladdiga, eller trasiga ut... Ska det vara så här? Nån som vet om det är lika på sin 525:a, med enkel-vanos? mvh/ Tommy | |
|
Hej Tommy!Spruta med startgas runt insug+spridare när motorn går på tomgång,höjs tomgångsvarvet har du en läcka Mvh Challenger |
|
|
Hej! Ja, men ändå låter det inte som den drar tjuvluft. Eller jag är ju inte säker men... Det mest skumma är ju att det suger/pyser till ganska rejält precis när man stänger av motorn... Vad är det för ljud? Är det nåt vanos-ljud? Eller är det rent av en läcka nånstans? Eller ska det det helt enkelt vara så här? Bilen går iallafall skitslött, och dra mycket soppa, så inge kul att åka så här... mvh/ Tommy |
|
|
Näh, har nu sprayat som tusan med startgas. Tomgången ändras ingenting nånstans... Kan ingen annan ta reda på om det kanske ska vara detta korta pys/sugljud så fort motorn ska till att varva upp? Vore jättesnällt... Inbillar mig att det är nån styrning till vanosen som kanske låter när den ska ända läge, men eftersom jag inte vet om det är ett ljud som ska vara, eller inte vara, så är det ju dumt att dra några slutsatser... mvh/ Tommy |
|
|
Jag har nåt liknande ljud, också testat spraya med startgas utan reaktion. Funderar om ljudet kommer från termostathuset!? Ska testa byta packningarna där och även byta termostat för har lite problem med att det tar länge innan bilen blir varm. |
|
|
Jag lider av samma fenomen, dock är inte bilen märkbart slö. Jag har inte märkt att det låter när man stänger av bilen. Vore lugnande om någon kan ge besked. Mathias |
|
| Det är inte från airconden då? Prova att stäng av ac:n och lyssna hur det låter då. | |
|
kolla bränsleslangarna på båda sidor spridarröret en av mina läkte då den var kall men tätade då den blev varm...känns dom hård och gammal så är det busenkelt att byta och kostar inte många kronor...dock så är det väl nått annat som ger ifrån sig pysljud...men bränsleluktande och halvslö var min med denna läckande slang iaf... mvh andreas |
|
|
Min luktar inte soppa och sprayat massor med startgas.. men ska kolla igen. |
|
|
Har ni kollat om lamdan e hel? På polarens 525i 24V -90 så for lamdan och bilen blev slöare drack soppa och gick dåligt. Kan vara ett tips, men det borde ju i.o.f.s. verkstan se ganska omgående. /Krille |
|
|
Det är inte airconden. |
|
| Jag har haft samma pys/visselljud i min 523-00. Det kommer vid vid gaspådrag men jag har inte märkt av det annars. Det påminner om inugsljud. Jag kom att tänka på häromdagen att det varit bort nu under vintern? Kan det vara AC.n som spelar mig ett spratt? Bilen har gått hur bra och billigt som helst så det är bara ljudet som stör mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.