AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
876

lossa fjäderbenen.. problem

skall byta fjädrarna runt om på en 535 E28 men lyckas inte få loss fjäderbenet nertill. Försöker bända bort stötdämbaren från "hylsan" men fanskapet bara fjädrar tillbaka. verkar som om det sitter en bussnig mellan hylsan o fjäderbenet som vägrar släppa. Istället fjädrar bara gummit. Någon som har några erfarenheter om hur man skall gå till väga?

/Markus
Paap Reeder
Hej!
Nertill sitter den ju med tre bultar ... har du lossat dem?
Sedan ligger undre styrstags"triangeln" i två spår upp i fjäderbenets "botten". Det kan ju ha rostat fast rätt duktigt.

Sedna måste jag säga att jag förstod inte vad du menar med "hylsan"??

MVH /// Paap R
Tjenare, jag syftade på fästena på bakre fjäderbenen men ditt tips lär komma till nytta när jag tar dom främre också, tyckte det såg riktigt krångligt ut vid dom främre fästena faktiskt, såg ut som man behövde riva allting vid första snabba titten.

men iallafall, dom bakre fjäderbenen sitter ju fast med en bult. när man har lossat den måste man ju pressa stötdämparen inåt. Men jag lyckas inte få bort den hela vägen för det verkar som om bussningen har fastnat så det enda som rör sig är gummit i bussningen. vill ju inte pajja bussningen så att jag får börja leta rätt på nya såna i veckan... semestern är ju snart slut och man måste ju ha bilen körklar då.
tacksam för mera hjälp!
/Markus
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Använde en avdragare när jag bytte dämpare bak var till stor hjälp.
Tänk även på att stag o annat i bakvagnen pressar hela benet uppåt , något som även det gör det svårare att plocka bort benet från det undre fästet...
ja, jag ska införskaffa en bra avdragare samt ett par enkloiga fjäderspännare imorgon och försöka dra loss fästet med...
hade du liknande problem med bussningen "nallebjörn", klarade den sig trots avdragaren?
/Markus
Pe
23
Perry_G
525 iA -89
Sen lånar jag avdragaren av dig =)
KB
55
KBL
525i (E34) -89
Vet inte om det ser lika ut som på E34, men där är det hylsan som bussningen sitter på som skall lossas från inästningen, inte dämpare/bussning som skall av från hylsam, om du förstår! Skruva ut bulten 1-2 cm och använd som mothåll till avdragaren. För att underlätta fick jag oxå spänna ihop fjädern.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Man skuvar ur bulten en bit sen slår man på bultskallen i sidled åt olika håll..eller tar bort den och stoppar in ett brytjärn men det förutsätter att bilen är upphissad för det ska gå lätt att komma åt
Hade samma problem på ena sidan på min 735a.. Värmde lite med gasen o sen knackade jag bort den hur lätt som helst..
Paap Reeder
Hej!
Bakre..... OK då är jag mé.

Som ovan sagts så sitter bussningen med ett instick på ca 10 mm vilket är jävligt långt när det rostat fast.

På min fick jag "elda bort" gummit.
Ta av dämparen så att det bara stack ut den förb...e bussningen.

Sedan var det lättare att "elda på".

Går fästörat av är det bara te å byt hela länkarmen.... hur kul ä'r det?

MVH /// Paap R
in
438
inkognito
E34 535-92
värm lite med gassvets så lossnar den. satt som berget på min e28 oxå

Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
/Stefan F
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Nyss bytt bakdämpare på min E34. Var omöjliga att lossa. Bankade som en idiot med en slägga,,, ingen idé!!

MEN

Men lite WD-40 (30:-) och en 2armad avdragare från mekonomen (150:-) var det inga problem.

Skruva ur bulten och skruva sedan in den ca 1cm lr så. Placera armarna på avdragaren bakom fästet och ta spjärm om bulten. Dra lite med ett spärrskaft så lossnar de enkelt.

1ggn BMW, Alltid BMW! men lite mek ibland =o)

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.