AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
840

Varför skönare motorljud när motorn är kall?

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej!

Har en 750 E38 och en intressant fråga...

När jag startat bilen(kall)så är avgas/motorljudet mycket skönare och sportigare...den låter helt enkelt riktigt rå,som om man skulle ha satt på ett sportsystem...

Tillägas bör att bilen är helt felfri, när man då har kört några min så går den knäpptyst igen...

Vad beror detta "fenomen" på?

Mvh/Goosen

Svärd
Kan det vara att avgassystemet blir varmt och "mjukare" och det gör att ljudet blir tystare? Eller kan det ha med katalysatorn att göra, den arbetar ju bäst vid höga temperaturer. Att den inte gör sitt jobb innan det är kallt? Ingen lätt fråga att svara på men nu har du två teorier iallafall.

///Martin
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Om du menar då du kör så är det nog för att bilen går på sportläget för att värma upp snabbare då den är kall...
Tomgången går väl något högre då den är kall också eller?

Mvh andreas
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag tycker mina bilar låter skönare när de är riktig varma! I och för sig låter 325'n bra alltid då jag har Remus sport system hela vägen.;)

------
Länk
Länk
Paap Reeder
... tror att M70ían låter litet råare när den är kall ty den laddar in litet extra bränsle under den först dyga halva minuten av startfasen.

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tror det är nån förvärmningsluftpump eller nåt åt det håller som dessutom gör att den låter annorlunda. Ljudet stängs ju av som med en strömbrytare efter en stund.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.