|
|
|
|---|---|
andha45 |
Med anledning av en dom som i veckan föll mot en testförare på DaimlerChrysler, som med minst 230 km/h prejade en Kia vars förare och dotter åkte i diket, slog runt och omkom, kan vi nog vänta oss mer fartbegränsningar på Autobahn. Detta inte minst som tempot ökat påtagligt de senaste 10 åren. I Hessen (mest trafikerade delstaten) har 36% av Autobahn fartbegränsning, resterande 64 % fri fart. (Länk Har någon siffran för Tyskland som helhet? |
|
Jag har inte förstått när man har fri fart på Autobahn. Jag var i Tyskland i mån-tisdags och körde mellan Puttgard-Hannover, det stod som mest 120 på skyltarna men vissa körde i minst 200+ Km/h. Vad är det för regler som gäller ? |
|
| Det är 120 på många sträckor men när det står en hastighetsskylt med ett sträck över så är det fri fart | |
andha45 |
Puttgarden-Hamburg, ca 120 km motorväg varav ca 80 km fri fart. Hamburg-Hannover, ca 160 km motorväg varav ca 120 km fri fart. Har inte exakt koll men det är en uppskattning. Delar av Hamburg-Hannover har gjorts om till trefilig (eller är det fyrfilig?) och där råder hastighetsbegränsning. |
|
Pratade med tysken jag köpte bilen av och han sa att det är fri fart när det kommer upp en skylt med ett "vitt runt ring med sträck på" så är det fri fart, annars måste hastighetsgränsen hållas. Runt Hannover fanns det en del skyltar ibland med "fri fart" på. Jag så nog aldrig sådana mellan Puttagard och Hamburg. Böterna skulle tydligen vara väldigt höga om man körde typ ~30-40 km/H för fort. |
|
andha45 |
Du kanske missade några skyltar... det är mycket ovanligt att tyskar kör snabbare än 150 om det är 120, även om det förstås händer. I Sverige skiljer ju inte böterna så mycket om man kör 11 el 30 km/h för fort. I Tyskland skiljer mer. Senast jag åkte dit i T var 2001 el 2002, och då kostade det 900 kr för 35 km/h för fort. Inte särskilt dyrt - man jämför ju gärna med sitt hemland... PH |
|
Här finns lite om tyska skyltar och hastighetsbegränsningar: Länk |
|
|
Bättre länk: Länk |
|
|
Bra länkar. Nu förstår jag bättre. Den blå rekommenderade 80 skylten har man sett några gånger bl.a. mot Lubeck. Blir till att rensa ur motorn ordentligt nästa gång :) Angående böterna så skulle det inte kosta mer än 200-300 Euro upp till ~40km/h för fort, men sen skulle det kosta ordentligt om man överskred det, kanske står det något om det i länkarna ovan. |
|
|
Överlag är det ganska vanligt med fartbegränsningar på Autobahn. I samband med av- och påfarter är det mycket vanligt med 120 eller 100 km/h. Dessutom är det tämligen vanligt med fartgränser för tyngre fordon samt nedsatt fart vid våt vägbana (bei Nässe). Det sista länder till heder tycker jag, i alla fall ett steg i riktning mot fartgränser anpassade till rådande omständigheter. Tyvärr är det ju mestadels så mycket trafik på Autobahn att det är svårt att köra betydligt fortare än 200 km/h. Senast jag var i Tyskland blev det närmare 200 mil Autobahn, men ingen gång lyckades jag få bilen att nå fartspärren vid 250 km/h (enligt GPS:en gick det i och för sig fortare, men det är nog ganska vanligt att fartspärren har lite "bonus"). Ständigt dök det upp någon bil som såsade i 160 eller liknande pyttehastigheter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.