|
|
|
|---|---|
|
Se länkar nedan Länk leta efter "Seit 1990 ist die durchschnittliche Fahrleistung in Deutschland von 13.500 Kilometern auf 11.500 Kilometer pro Jahr gesunken." Länk Vereinzelt zieht ein Diesel schon nach 13 000 Kilometern im Jahr - einer durchschnittlichen Fahrleistung - /Simon | |
| Helt klart intressant läsning! Tackar! | |
andha45 |
Det stämmer; tyskar kör ca 1300 mil/år i genomsnitt, och inte 5-10 000 mil, som svenska medier ibland uppger. Det finns en ganska omfattande statistik som pekar på ca 1300 mil/år, och den bekräftas av de tyskar man pratar med. Tragiskt att dylika missuppfattningar har bidragit till att försvåra för importbilar "om den har gått under 5 000 mil/år är den skruvad". Tyska BMW-handlare som jag pratat med uppger att deras kunder kör ca 1500 mil/år i snitt. |
|
Vissa bilmodeller går ju väldigt mkt de första levnadsåren. Bmw 850, 7 serier, porsche 928 mfl. Dvs bilar som är gjorda för att snabbt flytta penningstinna byxbakar snabbt genom europa. Men som det mesta i media så måste ju de här siifrorna generaliseras så att folk tror att det gäller alla bilar i tyskland. När bilarna sedan blir privatägda pärlor så minskar antalet mil/år ganska dramatiskt, speciellt på sk entusiast bilar. /B |
|
andha45 |
Ja, det stämmer, finns rätt många sådana, men det rör sig knappast om 10 000 mil/år utan 3-5 000/år. Samtidigt finns det en hel del i Tyskland som har 3-4 bilar i hushållet och kör relativt lite med varje bil. Jag har kommit i kontakt med en del tyskar (bl a när jag utrett ev. mätarfusk) som haft 3-4 bilar med någon dyrare entusiastbil som inte går så mkt. På Autobahn ser man ganska sällan de bilar som sägs transportera byxbakarna så jag tror att andelen finansmän som kör t ex en 645 10 000 mil/år är mkt liten. |
|
Beppo: Roligt bil val BMW 850, BMW 7ser och Porsche 928 :) Någonstans måste man ta ett snitt och det är 1300mil. Sen är det klart att man kanske inte köper en BMW 7ser, MB S-klass, Audi A8 för att köra runt i förorten där man bor. I övrigt håller jag med andaha45, bilden av att tyskarna bor på autobahn är överdriven. Rolig läsning, jag har svårt att tro att bilbraschens lobbyister i sverige kommer presentera den här statistiken :) |
|
andha45 |
Hej Acey! Jag kanske är lite trött eftersom jag inte kopplar: varför skulle bilbranschens lobbyister undvika denna statistik...? Menar du att de vill upprätthålla bilden av att tyska bilar är skruvade? I så fall får man hoppas att de kommer på bättre tankar. Det är ganska tröttsamt med bilförsäljare och andra som sprider falsk info om importbilar. |
|
I stort sett alla bilhandlare jag känner till gör vad de kan för att hålla myten om det "tyska skrotet" uppe, men de behöver ju inte hålla på så mkt numera. Det är ju redan vida spritt och "sanning" i mångas öron. Om bara folk kunde förstå att tyskarna inte är det fuskande folket utan att det är på väg till eller i Sverige som bilarna skruvas så skulle bilden vara en helt annan. /B |
|
|
andha45: Att diskriminera importbilar är något handlare har gjort sedan importvågen startade i mitten på 90-talet, tryggheten i att köpa svensksålt vs skruvade tysklandsimporter har präglat branschen länge. Många jag känner har blivit nekade att byta in sina importbilar och änne fler har fått riktiga skambud med anledningen att 'folk inte vill köpa importerat'. Detta har dock blivit något bättre de senaste åren, men givetvis vill bilbranschen helst att vi köper nya bilar och sedan svensksålda (eller åtminstånde bilar av bilhandlare). Att tjäna pengar och importera själv uppmuntras inte. Håller med, det känns väldigt oseriöst att racka ner på importbilar av en enda anledning och det är att dom är importerade. |
|
andha45 |
Ja, seriösa handlare har väl lärt sig att skilja agnarna från vetet. Och i vissa fall, t ex om man byter in en BMW från en Niederlassung (fabriksägd åf) på en motsvarande (BMW Group Solna t ex) får man inte så mkt avdrag (kanske 10 000 på en bil för 130-150 000), men då har man ju köpt bilen av en kollega. F ö kan nämnas att tyskar inte alls är så negativa till import. Om man köper en s k EU-reimport, med listpris 20-30% under tyskt listpris (i praktiken 10-15% sparat eftersom tyska handlare för de flesta märken ger mer rabatt än i Sverige; ca 8-14%), vid inbyte får man ca 5-7% mindre för dessa. |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
en liten fråga: hur mycket kör vi svenskar per år? vad grundar sig den tyska statistiken på? är det per bil eller per person eller per påställd bil eller vad? mäts snittkörsträckan på samma sätt som den svenska? skulle vara intressant att se en sammanställning över tex de 20 länder som kör mest per år, uträknat på samma sätt. för mig som köper en del BMW så känns det självklart att de går mer i tyskland än i Sverige. Men å andra sidan finns det väl en miljard oplar i tyskland som går 300 mil/år. det är synd att jag inte la på minnet var jag läste om de 2500 mil/år som står i Importguiden. och att dieslar går 1300 mil/år i tyskland känns spontant inte heller riktigt med tanke på hur långt de som står hos bilhandlarna har gått, men det behöver inte betyda att det inte stämmer. om någon har lite mer länkar så publicera dem gärna, så försöker vi lösa detta en gång för alla! mvh Johan |
|
Varför skulle folk med Oplar köra mindre än folk med BMW? Tyskarna har ju fått sämre ekonomi dom senaste åren så det kan ju avspeglas i antalet körda mil,dom åker mer kollektivt kanske,mina släktingar och vänner kör iof ungefär lika mycket bil nu men dom har börjat knorra på dom höga bensinpriset. |
|
|
Bayern münchen: Tror nog Johan bara tog ett märke ur luften. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
| Jo det förstod jag nog men varför skulle BMW vara ett märke som det körs mer med än andra märken. | |
|
När det gäller att den genomsnittliga körsträckan minskat sedan 1990 har det nog en naturlig förklaring - återföreningen! Det är väl inte orimligt att tro att folk i öst kör mindre än i väst dels beroende på kortare avstånd, men framför allt pga lägre levnadsstandard. Men att medelstysksson kör 1300 mil/år behöver ju inte alls innebära att det inte finns många lyxbilar som går över 5000 mil per år. Tvärtom, kör man bil på sin inrikes affärsresa i D i långt större utsträckning än i S. Därför är det inte orimligt att tjänstebilarna går långt, samtidigt som många privatbilar går kortare sträckor, också pga. kortare avstånd än i Sverige. Dessutom är det på ekonomiska grunder sannolikt att de "sämsta" bilarna - längst körsträcka osv. exporteras snarare än de bästa eftersom priserna i t.ex. Sverige är högre än i Tyskland och det är svårare för köparna utomlands att få korrekt information om bilens skick och historik. Bara en fundering liksom. |
|
|
Man får betänka (även om jag inte har hela undersökningen framförmig) att det är en omfattande undersökning som sträcker sig från den tyska landsbygden (som är betydligt mindre hi-tech än vad tex flen är i sverige!) och trabants, skodor från 80-talet och gamla oplar osv till autobahnlok som AMG Mercor, 7ser BWMs osv. Snittmilen på en BMW 740 är troligvis mer än 1300 mil om året, frågan är bara om det är mer mil än en svensksåld BMW 740? |
|
|
Helt klart har återföroreningen inte varit till någon uppgång för Tyskland,antagligen är det som ni skriver det är bilarna från gamla öst som drar ner snittet,Tänkte inte på det,har svårt med att jobba (prata i telefon)och surfa på A-Power samtidigt.måste sluta jobba så jag kan konsentrera mig på vesäntliga saker:) Jag tror nog att det är ganska rimligt att folket i västra delen kör som Johan skriver c:a2500 mil/år. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fd Västtyskland var ju bara hälften så stort som Sverige och trots föreningen med Östtyskland så har svensken 130.000 kvadratkilometar större yta att röra sig på, så jag har funderat på varför Tysken skulle köra mera än svensken på??? Det borde ju till ytan sett vara så att svenska bilar körs längre årligen. Är det så att tyskland är så "litet" att det är mest praktiskt att använda bilen istället för andra kommunikationer eller har tysken längre till jobbet ?? Dessutom är dom ca 82 miljoner invånare på mindre yta så det borde vara trångt överallt :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Visst är det trångt överallt i Tyskland, men landet har en helt annan struktur än Sverige. Här kan man säkert åka till majpriteten av huvudkontoren för de börsnoterade bolagen bara man har ett SL-kort (med några undantag förstås). I Tyskland är både näringslivet och den offentliga förvaltningen mycket mer spridd än i Sverige och därför kan resbehovet för vissa paradoxalt nog vara större. Därför tror jag också att många - naturligtvis inte alla - tjänste- och direktionsbilar där rullar mer än i Sverige. |
|
andha45 |
Utspädningseffekten av öst är nog inte så stor: där bor mindre än 20 milj av de 80 milj som bor i Tyskland, alltså kan man inte anta att körsträckan i väst är ca 2500 mil/år Spridningen mellan biltyper etc. är, enligt min erfarenhet, ganska lik den i Sverige, dvs en Passat TDI kombi går ofta 2500-4000 mil/år medan en Polo ligger runt 1000. För en BMW740 är spridningen mkt stor precis som i Sverige. Den officiella statistiken innehåller vad jag sett hittills inga spridningsmått, men de större bilarna ligger på ca och drygt 2000/år, ungefär som större bilar i Sverige. Eftersom snittkörsträckan är ganska lik den i Sverige så kan inte spridningen skilja sig alltför mycket heller; det är ju trots allt en rätt stor andel av befolkningen i både Sv o Ty som vardagskör ca 1000-1800 mil/år så för varje tysk som kör riktigt långt måste några köra riktigt kort. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.