|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada vänner. Jag undrar hur pass svårt t det är att plocka bort toppen och få dit den sedan .(det är förarsidan som ska bort ) Jag ska ringa runt i morgon (måndag) och höra vad en demolering och renovering av en topp kommer att kosta. Gissar att det blir hål i plånboken . Någon som har erfarenhet av detta,bilen är en E34. Går det att märka opp kamaxlarna, så att dessa kommer tillbaka i rätt läge?? Oo=[][]=oO Länk | |
|
Det är en del pyssel givetvis att demontera/montera toppen men inget oöverstigligt arbete. Ca 10 timmar är det i tid enligt BMW's tidverk att byta topplockspackning. Du kan inte montera toppen utan jigg till kammarna. |
|
| Hur ser jiggen för att ställa kammarna ut? Nån som har en ritning eller skiss? .. | |
|
Jag har sätt jiggen och tror inte att man kan göra en sådan av en skiss utan man måste ha en riktig ritning. Jag hade en fundering om man märker upp kammarna supernoga, och när toppen är borta så är motorn låst (fundering)? Oo=[][]=oO Länk |
|
|
att demolera toppen på en v8a är inte så svårt det är bara att slå på den med en slägga ; ) MOA-power |
|
| Hehe.. Mpower hann före :) | |
| Kamaxel jiggarna brukar inte vara så komplicerade. oftast ett plattjärn eller ett plattjärn med uttag får kammen. Oftast är dom bara till för att kammen inte skall vrida sig några enstaka grader på grund av trycket från ventilfjädrarna. Problemet brukar vara att det är omöjligt att få kammen att stå i rätt position samtidigt som den andra då den vill vrida sig en aning medan du fipplar med att ställa in den andra, därfår låses dom med en oftast enkel anordning. Det är oerhört viktigt att kammarna står exakt rätt när dreven monteras annars får du fel kamtider och risig gång och i värsta fall ventilsallad. | |
|
Ringde runt och priset blev 11000 för lyft av toppen (Arbetstid) packningar & bultar ca 1700kr ”Bmw verkstaden 14timmar på det jobbet” Renovering av vänster topp 4000 ink 1 avgas ventil Så bilen hamnar i garaget och fram med stora verktygslådan 11000 kan jag meka många timmar för :) tänkt dokumentera så mycket som möjligt så fler av er kommer att kunna läsa hur man ska göra eller inte ska göra Önska mig lycka till. Operationen är planerad att starta den 14 augusti 2004 Oo=[][]=oO Länk |
|
|
Eller så köper du en utbytesmotor för 10,000kr och får en extra växellåda på köpet Länk |
|
|
har manuell och jag gillar min motor (fast det är en v7½ a) :-) Tror att det är lika många timmar i garaget och byta motor, som att lyfta toppen men tack för tipset |
|
|
Nu är toppen borta 8 timmars jobb och mycket mindre hud på armar och händer. Det var en avgasventil som var spräckt 4 mm lång 0,5 mm bred spricka Ska lämna in toppen och få den fixad Sedan blir montering tvivlar att det tar 8 timmar snarare 18 timmar men 11000kr rikare :-) Oo=[][]=oO Länk |
|
|
Hej vill bara tala om varför min ventil troligtvis har blivit spräckt Det var små slagmärken i kolven och toppen, sedan när jag rengjorde insuget så hittade jag en liten plåtbit på ca 1mm löst liggande inne i insuget vet ej vart den kommer ifrån men det kan har funnits flera sådana som har sugits in i motorn. Det satt ett sportluftfilter när jag köpte bilen. ska hem och kolla om det kan ha kommit från det Med lite tur har jag alla grejor hemma som jag behöver för montering i dag Har lite bilder från topplockslyftet på för dom intresserade Länk Oo=[][]=oO Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.