|
|
|
|---|---|
|
Hej kan man rensa kattalysatorn på en 523 -96 och ändå komma igenom besiktningen???. innehållet i min katt har pajat och lagt sig på tvären så man kan bara varva typ 4000 varv. eller finns det nåt annat jag kan göra????? mvh stefan MOA-power | |
|
Köp en ny Kat. Nångång måste man ändå ta lite miljöansvar. |
|
| Du kan inte rensa den. | |
|
mjo...Perre Bil&Motorteknik, Huddinge kan öppna upp och rensa kattarna. Men det är inget jag skulle göra. Bättre å köpa nya metall-kattar. /Lazze Länk |
|
|
men OM man rensar den går den igenom besiktningen då? mvh stefan MOA-power |
|
|
Inte en chans att du kan besiktiga med rensad kat, avgasvärderna kommer att skuta i höjden. |
|
| Kompisen besiktigade sin Audi förra veckan med rensad katt, den gick igenom men det var ju också en TDI. | |
|
Bilar -88 och äldre har stor chans att klara sig igenom SBP med rensad katt, men en 89 och nyare?! inte en chans om man frågar mig. //Simon |
|
| Det var en Audi årsmodell 98. Men det kanske är lättare o få igenom den när det är diesel eller? | |
|
Ingen aning faktiskt, besiktningsmannen måste ju ha sovit? för den bör inte klara värdena utan katt. en fråga, gjorde han testet på vintern? misstänker att det är lättare att slinka igenom då med en diesel, de varvas ju inte då. Jesperade kan nog svara på det här. Men han kanske är på semester ju nu ;) //Simon |
|
|
Nej, den besiktigades förra eller förrförra veckan tror jag det var. Han rev ju ur katten för länge sedan för innehållet gick sönder så den slog runt o vebrera där inne vid högre varv. Så han gjorde en chansning att den skulle klara det, som den också gjorde. Kanske var tur det, för han fick 2:or på glapp i framvagnen som dom modellerna är kända för, materialkostnaden var runt 5000kr. Så han hade nog inte haft råd med en ny katt också. |
|
| Rev alltså ur innehållet var det jag menade i mitt senast inlägg, så det inte blir något missförstånd. | |
|
Kattarna får ju inte vara HELT slut, då är det ingen idé att öppna upp dem å rensa ut ALL keramik. Det kan funka om det är lite lösa keramikdelar som skallrar...och plocka ut det, så att det ändå är tillräckligt med fungerande keramik kvar i kattarna. Men åter igen, köp nya! /Lazze Länk |
|
|
Jag rensade katen på min E39:a för drygt ett år sedan, när den hade pajat, men den gick inte igenom besiktningen. Jag köpte en ny på en firma som heter A.Allt.Avgassystem för 1700:- sen vara det bara att besiktiga om. BMW CS #5206 |
|
|
Nu e katten rensad. Jag får göra ett försök med besiktning. Polarns 325-93 gick igenom med rensad katt fast han hade lite t-röd itanken oxå. Jag ska försöka med likadant och hoppas på det bästa. MOA-power |
|
|
Det finns faktiskt en anledning till varför det sitter en katt på bilar idag "och det är inte för att huven är varm".... ANSVAR stavas det till.... men det kanske inte vissa på detta forum vet vad det är. |
|
|
Det är alltså inte tillåtet att rensa katalysatorn på någon bil, men det stod nog redan klart. Kan det konstaterats att katalysatorn varit öppnad eller på annat sätt manipulerad ska den underkännas vid kontrollbesiktningen. Annars får man gå på avgasvärdena. En motor som går riktigt bra kan klara utsläppskontrollen för årsmodell 1989 och senare även utan katalysatorn, men långt ifrån alla gör det. På en diesel görs ingen vanlig utsläppskontroll, utan en opacitetsmätning där man mäter avgasernas svärtningsgrad. Katalysatorn på dieslar påverkar inte svärtningen i någon större utsträckning, utan ska ta hand om annan "smuts" i avgaserna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.