AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.444

Justera bakluckan E39 Touring?

PR
11
PR
E39 Touring
Såg att det är något problem med bakluckan på min E39 Touring-97. Luckan sitter högre upp på vänster sida än höger sida, vet inte vad som har hänt, verkar inte som om listen tätar ordentligt, lär ju läcka in vatten...

Någon som vet om man kan justera luckan själv? Verkar som om det kanske har med gångjärnet att göra??? Har inte haft problemet tidigare, i nederkant sitter luckan ok, dvs lås etc...
Luckan är lite trög så dämparna är väl oxå på gång.
PR
11
PR
E39 Touring
Det gäller alltså glasluckan...
stefannorr
Gå på sök ovan..skriv in typ touring and baklucka
Åq
47
Åque
525tdsA Touring-96
520i Touring-97 (sambons)
Hej, jag vet att detta är en gammal tråd men nu har jag samma problem som PR beskriver ovan. Så jag undrar om någon haft samma problem och vad som var problemet låg. Själv misstänker jag att gångjäret blivit deformerat eller så är det löst från karossen.

Har inte haft upp det å kollat ännu men kanske ikväll om jag hinner.

tacksam för svar!

Thommy

Av två onda ting ska man alltid välja det värre! Då får man bonuspoäng!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Åque,

Du är förmodligen på rätt spår. Har varit med om samma sak och då var det just ett av gångjärnen som kärvade. Är samtidigt dämparna till bakluckan dåliga så är det faktiskt rätt svårt att upptäcka i och med att det kärvande gångjärnet kompenserar en dålig dämpare. Till slut blir dock gångjärnet deformerat. Försök att smörja upp gångjärnen och eventuellt rikta dem. Jag fick dessutom byta dämpare till bakluckan eftersom jag märkte att de var helt slut efter att jag smörjt upp gångjärnen.

Micke
Åq
47
Åque
525tdsA Touring-96
Mikren-6

tackar för svaret, ska försöka smörja järnen idag. Återkommer med resultat.

Thommy

Åq
47
Åque
525tdsA Touring-96
Håller som bäst på med att smörja, men jag har varit tvungen att ta lös luckan och gångjärnen. llikväl är det svårt att få det/dem att "gå bra". Jag lade den "i blöt" i brännolja nu för några timmar, och förhoppningsvis kommer det att funka. Om inte så blir det att beställa nytt. Järnet såg inte ut att vara deformerat så det känns lite onödigt att behöva köpa nytt.

Så alla touringägare!

SMÖRJ ERA GÅNGJÄRN INNAN DET ÄR FÖRSENT!!!

mi
525
mikren-6
Åque,

Mitt ena gångjärn hade nästan skurit ihop totalt. Jag fuskade och borrade ett litet hål i höljet runt axeln på gångjärnet och tryckte in massvis med 5-56. Det funkade perfekt! Jag fick dock rikta det också då det blivit deformerat med tiden.

Mycket riktigt fick jag plocka bort både lucka och gångjärn. Lite bökigt, men men.

Micke
Åq
47
Åque
525tdsA Touring-96
Micke

Det är fixat nu men jag fick itne det att gå riktigt bra men mycket bättre blev det. Får väl hålla ögonen på det ifall det börjar kärva pånytt, å då köper jag nytt direkt.

Tack för hjälpen
Lyfter en gammal tråd

Har upplevt exakt samma sak, använde inte min bil på mer än en månad nu i vinter. Tänkte inte så mycket öppnade luckan stängde den såg att den var helt sne efter ett tag, vänster gångjärn har blivit deformerat.

Ser att det skulle vara ganska enkelt att räta ut det och smörja om man bara fick ur den ur bilen.

Hur får man bort gångjärnet på smidigast vis?
Kan man ta ur det utan att lossa hela luckan?

-Phil
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kommer man åt att smörja ordentligt utan att ta loss luckan?

mi
525
mikren-6
Det går faktiskt riktigt bra att ta bort bara ett gångjärn i taget, vilket gör att man slipper ta bort hela luckan. Öppna glasluckan och ta bort all plast som skyddar och täcker gångjärnen. Det går nog att smörja järnen på plats, men för att vara säker på att det ger resultat rekomenderar jag att ta loss dem och prova. Gångjärnet i sig är en mycket simpel konstruktion och inte speciellt svårt att ta loss.

Micke
Ok låter bra, behöver man riva innertaket lite för att komma åt?

-Phil
mi
525
mikren-6
Du behöver inte riva innertaket.

Micke
Ok nu ser jag att jag uttryckte mig lite vagt.

Menar givetvis för att lossa och ta ur själva gångjärnet.

-Phil
mi
525
mikren-6
Du behöver inte lossa innertaket hur som helst. Gångjärnet sitter fast med två skruvar (stjärnformade skruvhuvuden) i karossen och två stycken på luckan om jag minns rätt. Har du lossat skyddsplasten så är det inga som helst problem att komma åt skruvarna.

Micke
Tackar Micke skall ta en titt på det imorgon då.

-Phil
Nu har jag rivit grejerna, visade sig att det troligen är fjädern där inne i djupet som är av. När jag tittar in på den så ser jag att den är brusten på flera ställen och att de ligger fel där inne.

Hur lossar jag fjädern?
Gångjärnet är redan lossat och bortplockat, undrar över fjäderns inre fästning.

Hittar det inte på real OEM.

Någon som byt denna fjäder, kostar?

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.