|
|
|
|---|---|
Tarne |
tänkte ta bort katten på min 325 -88 men ja får inte till det .....försökt svetsa till nån övergång precis innan katten tänkte om nån hade någe tips kanske nån som gjort det på sin.....Mvh Johan |
|
Tänkt på att katten måsste tillbaka innan nästa besiktning. Men det är väl bara att skarva ihop med ett par rörbitar o klämma ihop med skarvmuffar. Nord |
|
|
Då är det väl bättre att ta ur innehållet i den å låta den sitta kvar, så har jag gjort på min, slipper man krångla innan varje besiktning, för reglerna säger som så att katalysatorn måste sitta där, men den behöver inte fungera. tror -88 var sista årsmodellen för den regeln Livet börjar vid 200 |
|
|
Chansen är ju inte jätte stor, men om jag inte är helt ute o seglar nu så kan man få miljöböter eller nått om det inte finns någon katt där vid flygande besiktning tex. Jag skulle nog passa mig för att ta bort den. |
|
|
just därför tömmer man innehållet å låter den sitta kvar, även om dom skulle se att det är en svetssträng på den så kan dom ju inte bevisa nåt, dom ställer ju knappast å plockar ner katalysatorn för att titta i den =) Livet börjar vid 200 |
|
| dekdahl: Kanske visar sig på avgasvärdena. Har man otur går dom åt......... | |
|
För det första är det ju ohyggligt barnsligt och larvigt att ta bort en fullt fungerande katalysator. Såvitt det inte är ett seriöst banbygge. Tänk på miljön! (är ej miljöpartist men lever ändå i miljön). Bättre att gasa sig ur en kris än bromsa |
|
|
klart man lär hjälpa motorn att andas bättre =) Livet börjar vid 200 |
|
|
nej avgasvärdena är hur bra som helst co värdet får vara max 3.0, jag hade 0.8, har jaft den borttagen i flera år, aldrig varit nå problem, misstänker man höga värden är det ju bara å slå i lite k-sprit innan man åker till besiktningen Livet börjar vid 200 |
|
|
dekdahl: Regeln du nämner i ditt första inlägg finns inte, har du hittat på den själv? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Hur ligger det till med kat på årsmodell -88? | |
| Du klarar aldrig avgasvärdena utan kat o de lär behövas på en 88:a | |
| Jag är nästan säker på att dekdahl har rätt. Det var så för några år sedan. kolla med svenskbilprovning! | |
|
Kolla inte med de på tekniska på SBP för där sitter det fjollor som kostat mig över 5000:- om man bortser från att jag fick en gratis ombesiktning för att killen i hallen var hygglig. Då gällde det iof en dragkrok. Svensk bilprovning som företag ger jag inte mycket för längre. Ett lands välstånd mäts i BMW per capita |
|
|
Ni som "nästan" är säkra på något som har med Bilprovningen att göra: Ni kan glömma allt ni tror ni (nästan?)vet och bara läsa det Jesperado skriver angående era frågor. Av alla dom inläggen han har gjort som jag har läst kan jag inte påminna mig om att jag har läst något som ens är nästan felaktigt. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Jesperado. Varför mäter man inte då t.ex. Lambda-värde på bilar äldre än -89? Likaså är väl de andra gränsvärdena betydligt högre för bilar äldre än -89 vilket i praktiken borde innebära att det går att komma igenom besiktningen med en rensad/defekt katalysator om den sitter på bilar äldre än just -89? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Jag tar reglerna igen då (söker ni gamla inlägg finner ni samma redogörelse från mig vid minst 25 tillfällen under några år). ALLA bilar som från fabrik har utrustats med katalysator SKA ha katalysator och den SKA ha möjlighet att fungera, oavsett årsmodell. Reglerna är alltså SAMMA för ALLA bilar med originalmonterad katalysator. Man måste skilja på kraven angående befintlighet och funktion på katalysatorn och kravgränsen vid utsläppskontrollen. Det har ett samband, men det hänger ihop på andra hållet mot vad de flesta tycks tro. Från och med 1989 års modell skärptes kraven på utsläppen, vilket medförde ett krav på katalystisk avgasrening. Före 1989 års modell är samtliga katalysatorer frivilligt monterade av tillverkaren men kraven vid utsläppskontrollen är naturligtvis ändå samma som för andra bilar av samma årsmodell. Den höjda kravgränsen vid utsläppskontrollen gäller alltså från och med 1989 års modell, oavsett befintlighet av kataylsator... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.