|
|
|
|---|---|
|
Vaxade bilen igår med turtel vax (den gröna flaskan) men jag måste säga att det blev flammigt som bara den. Har använt den förut på min förra bil som var vit och det funkade OK. Så finns det något bra vax som är speciellt bra på svarta bilar. HAr läst på forume att Sonax Proffessional skall vara bra, men jag vet inte hur jag skall få tag på det. | |
bustorp |
Synd att du inte fick bilen fin.Troligen räcker det inte med ett annat vax nu utan du kanske måste polera först. Den vita kan ha blivit lika flammig fast du inte kunde se det på samma sätt på vitt. Skaffa dig en Rusta-maskin (495:-) som det har skrivits mycket om här på forumet. Den har du nytta av i många år och den kan eliminera risken för flammighet. Visserligen är svart en svår färg men det underlättar med en maskin då den arbetar med jämnt tryck och jämn hastighet hela tiden och fördelar det vaxet som du lagt på trissorna över hela ytan. För du stod väl inte i solen o värmen o vaxade...? BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Toz: Testa Sonax istället. Brukar bli väldigt bra reslutat. Och betydligt mer lättarbetat än turtlevaxet. Nord |
|
| Äben om man polerar är det mycket stor risk att det blir flammigt av vaxet på en svart bil. Det är svårt att beskriva hur du ska applicera vaxet för hand... Köp som sagt en maskin. Då blir det jämna fina rörelser. Blir det ändå flammigt så lägger du bara på mer vax och fortsätter. Tänk också på att inte lägga på för mycket. Det ska bara bli en tunn fin hinna med vax på ytorna. | |
|
Vaxade min med Sonax för inte så länge sen och det blev kanon. Jag tycker även att Turtle produkter är helt ok, hittills i alla fall. ------ Länk Länk |
|
|
Har lite svårt o tro att det är vaxet som är "boven i dramat" här. Nu vet jag inte hur du gör när du vaxar, samt hur ofta, men jag kör först en omgång cleaner, sen waxpolish och sedan på med flytande hårdvax uppe på detta, och resultatet blir mycket tillfredställande på min mörkblåa lack. Att bara vaxa, utan cleaner först, har jag bara dålig erfarenhet av för jag tycker det verkar som om man "smetar runt" oxiderna i lacken, alt. att man bara tar bort en del så det blir flammigt. Rekommenderar även en maskin o då t.ex. Rustas klart prisvärda maskin som nämns ovan. Är inte ledsen att jag kör med maskin på min... Mvh Patrik - Det finns inga genvägar till den perfekta putsen ;-) ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Hoppar in lite här, vad kan det bero på att jag alltid får en viss flammighet (visserligen bara jag som ser den i vissa ljus) på ovansidan av förardörren? Inte mycket men ändå. Kör för hand och vaxar varje månad, och varannan månad med polish. Bilen är mörkblåmetallic och jag använder sonax flytande hårdvax och hagmans bilpolish och är mycket nöjd i övrigt med resultatet. ........... Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
|
Hej igen. Jag vaxade inte i solen, slogs med myggen i mörkret. Gorde en inspektion idag på eftermiddagen och provade att putsa lite mer med en ren trasa, och jag lyckades få bort flammigheten. Förmodligen var det lite fuktigt i luften när jag polerade av vaxet så att jag smetade ut ett tunt lager samtidigt som jag polerade av det som torkat in. Bilen blev OK, blank men lite "flottig" om man kan säga så. Trycker jag handen hårt en stund mot lacken så blir det avtryck, precis som när man sätter fingret mot en bildskärm. Skall prova sonax nästa gång, det verkar ju bra enligt de flesta. Blev lite sur på Sköldpadde-vaxet för att det lämnade så mycket damm när man polerade av det som fastnar i alla gummillister å springor, det syns så himla bra på en svart bil. Tack för alla tips ändå. |
|
| Ja det är nog det värsta med Sköldpadde vaxet... Dammet alltså = ) | |
|
Jag har samma erfarenhet med Turtle vax, flammigt, "flottigt" och mycket damm. Använder numera Sonax, och det fungerar perfekt! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Samma här! Är tok-nöjd med Sonax vaxet!!! Provade också Lahegas flytande hårdvax: Lacken blev rejält blank... Lahegas skulle visst hålla längre än Sonax enligt någe test. Tror det va bilsport bilvårdguide, eller om det va Aftonbladet på nätet!? Fast sonax är lättare att lägga på + att det räcker med så lite till stora ytor! | |
| Testa Lahega´s eller autosmarts produkter.. | |
| 3M´s är åxå bra | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.