|
|
|
|---|---|
stefannorr |
Som ny BMW ägare för cirka 2 år sen då med en 320 i -97 så vart man ju ganska rädd av detta forum,ena problemet efter det andra stod uppradat,nu när man sållat en del så kan man ju skilja en del fel från FEL. Vad menar jag med det, jo..service A och O, dokumentation,slitdetaljer av " rätta virket" milkoll,tidigare äg are,krockskador m.m,kollar man upp det så är nog BMW bättre bil än vad ryktet börjar bli här.(sv största bilforum,uta konkurans) Men ska man trimma,burna, filter m.m. o köper dåligt servade o repade bilar så(skyll er själv)....en BMW körs ju oftast hårt. Till några problem som de gapats högt om genom åren...hoppas på proffssvar av hasso folke m.m... styrväxel skulle rasa på löpande band på e 39(enligt vissa skribenter) - mig veterligt är de endast 2-3 bilar på detta forum av typ 520-523-528 e 39-96 o framåt som ja nånsin hört talas om,mig veterligt ett fall. Vanos Ja inte vad ja vet på e 39...ja m3-m5 men inte 520-o uppåt. Katalysator Dyrt!! o pinsamt m de sker ofta på en typ e-39 som man kan klassa som relativt nyare bil.. Verkligheten??? Finns en del som bytt,av vilka själ..skrammel??...skölden eller innehållet? anmärkningar på besiktningen=relativt få vad ja vet,därfemot måste ju en BMW o kanske andra större motorer verkligen varmköras innan besiktningen o då ej landsväg utan på så låg växel som möjligt.(proffsvar=sant?) abs sensorer o airbaglampor=SANT och detta borde BMW Sverige göra något åt (har själv klarat mig från de,men slipper ju saltet vilket en del av problemen säkert består) Sen finns ju övriga fel som kan klassas som mer eller mindre vanliga,pixelbortfall i kombiinstrumentet,tankmätarfel,vattenpump,elproblem m.m..men de finns ju oss alla...ja var på väg ett tag o byta märke o gick in på Audi som är klassad som BMW ett högkvalite märke..deras forum kanske är en 10% av detta..men men..samma fel...samma snack...så,,,är verkligheten...numer är det väl med BMW som med andra saker typ tv video m.m...att utsidan har märket,innehållet består OFTAST av samma delar o tillverkare. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stämmer bra att det används lika delar från ett fåtal blidelstillverkare för att sätta ihop en bil. Bosch-ATE-Girling-Denso-Siemens-Jurid-Textar mfl. Katalystatorerna är ett problem, verkar vara värre på V8 före -99 sedan vad det beror på att vissa klarar sig medans andra inte går mer än 5-7000 mil innan innanmätet ger sig. körsätt ?? mycket gasande ?? bilar som gått i högfart på autobahn i timtal ???? inget svar vaför annat än dålig kvalitet Men det är ju inte BMW som tillverkar dessa heller , eberspächer mfl tillverkar ju "originalkattar" men 520-528 drabbas också av lossnade innanmäte, Bil&El ha bytt cattar på 2 st 540 och en 523 vad jag vet, samt att flertalet Engelsmän också drabbas och flertalet med V8 på detta forum- Jag fick ta en extravarv med min 528 för den stått ca 20 minuter avstängd för att få ned HC värdet vid 2002 år bes. sist höll jag igång bilen då var det inga problem. Så avgadsärdet är inga bekymmer utan det är att innanmätet lossnar och täpper igen avgasflödet, det händer även på andra bilar. En katalystor ska funka 30.000 mil utan problem om de är byggda i rätt kvalitet och att motorn är av god vigör utan en massa blårykande. Har en MB-300TE-89 36.0000 mil funkar Ok med originalkattar stående på uppfarten, den har även en fullt fungerande original AC R12 anläggning vilket jag ser som anmärkningsvärt på en bil som rullar dagligen i ur och skur. Var det bättre kvalitet förr???? Men sedan är ju användandet av bilarna väldigt olika och det påverkar ju "kvaliten" också, en BMW som används i ur och skur i dagligt slit o släp för självklart ett större antal fel än en som körs som "söndagsbil" även körsätt påverkar ju hållbarheten oavsett vilket märke det gäller. Angående styrväxlar så har det förkommit på några stycken på detta forum inte så många här, vilket inte betyder att det inte förekommer. Lika är ju ABS/DSC/ASC modulen på -99 årsmodell, jag vet personligen ca 50 bilar i sverige , england, usa och hur många fler finns det ?? om jag vet 50?? Sedan är ju sensorerna varit av undermålig kvalitet, bytts masor på garanti o goodwill, en del drabbas aldrig, en del får byta alla och det har byts utförande flertalet ggr. Men har har även -99 orna drabbas av fabrikationsfel på en serie som fick microsprickor som drog åt sig fukt. Men om man ser till Askens 540-98 så har den inte fått någon ny sensor på 15.000 mil och den används i ur och skur så det kan vara bättre på vissa årsmodeller ?? Och sedan airbagföljetongen där någon misslyckats med konstruktion och materialval, kvalitet, viist det förekommer airbagfel på måmga andra bilmärken osså, men på E39 känns det som istort sett alla drabbas för eller senare även jag fast bilen knappt är använd. Jag har läst det mesta av BMWs servicemeddelande och Hotline info när det gäller E39 och det är inte lite att läsa, en del elektrionikfel är så komplexa så man nog aldrig själv kunnat lura ut hur dom uppkommit, så det finns mycket som inte syns på detta forum, som biltillverkaren uppdagat under produktionstiden från -96 men jag jag är övertygad om att det är lika oavsett bilmärke. ///MVH Hasso Länk |
|
Det där med att vissa årsmodeller är bättre kan bero på, om nu BMW fortfarande använder sig av flera tillverkare av samma del? (vissa) Att det visar sig att någon av dessa delar var av sämre kvalitet. T.ex så finns det tre olika märken av fläktmotorer till min bil beroende på tillverkningsdatum. De vet inte själv vilken som sitter i, det är slumpen nästan som avgorde kan man säga. Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det stämmer, skulle inte funka om en biltillverkare endast band upp sig på en deltillverkare, skulle nått hända tillverkaren nåt står ju hela produktionen still samt att konkurens måste finnas även där. Lika är ju med elektoniktillverkning av telefoner och basstationer, ibland tar det slut på delar, och vissa stora kan ha företräde och man försöker hela tiden ha flera olika leverantörer av samma detaljer för att produktionen ints ska stanna. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.