|
|
|
|---|---|
|
Jaha, då är man tillbaka från semestern. Har precis köpt nytt hus och samtidigt vankas en liten kotte i januari. Frågan är bara om man nu måste byta bort bilen, och till vadå? Kan man få några kloka ord? Får ca 650.000 för bilen jag har nu. Har kiktat på E60 530 sedan. Då sparar jag en 150.000 - 200.000 NOK och det är ju förnuftigt. En 520 därimot, där sparar jag en 250.000 minst. Är detta för marginellt att spara för att byta, eller är 520 alltför klen? Kan jag överhuvudtaget ha en barnvagn i en E60 sedan? Vill absolut inte sälja X5an egentligen, och den är ypperlig familjebil men dyr som få.. Sjunker min X5a lika fort som en -03 530 tex, eller är det lönsamt att sitta kvar med X5an några år? Mycket tacksam för tips och råd.. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk | |
|
Varför inte en 528i (E39) Touring? ------ Länk Länk |
|
|
Grodan; Nja, dom känns så gammal mot X5an tycker jag. Gillar verkligen bilen, men känns som som jag var på den designen på E46an egentligen. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Aha, jag trodde du ville ha en bil med mycket utrymme och då är E39 bra exempel, personligen gillar jag alla BMW'n. Tycker du att E39 känns för gammalt då tycker jag att du ska satsa på en 330i Touring-E46 som denna... Länk ------ Länk Länk |
|
|
Hosse: E61 finns redan att beställa;) Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Grodan; Jag menar att jag gått från E46 till E53 (eller vad X5an heter) och då känns interïör och exteriör lite gammal mot X5an. 330 touring är kanon, men kostar ca 550.000 NOK så då kan jag nästan ha kvar X5an:-) b97_knl; E61? Det är touringen va? Provade den i helgen. Kanonfin, men blir också lika dyr som X5an.. Ingen som har nåt att säga om 520 vs X5? Tack för tipsen så långt:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse>> Jag skulle föredra 525i före 520i (vet inte hur mkt det skiljer i pris Norge iof, här är det "bara"22 tkr). Hellre då vara lite försiktig med extrautrustning som inte är värt så mkt i andra hand. 520 upplever jag som lite sävlig, i synnerhet med din X5-bakgrund. Helst kanske en 525i/525dA Touring i din situation. Förmodligen bättre andrahandsvärde på kombimodellen. Annars tror jag sedanens bagageutrymme räcker rätt långt mvh |
|
|
Skulle tro att abstinensen blir rätt svår om du byter från X5 till 520(d?)... En riktigt fin E39 530dAT (184 Hk) -99/-00 är nog det närmaste storleks- och prestandamässigt en X5 du kommer, och de är väl också rätt mycket billigare än X5 i Norge med? Mvh |
|
|
Jag tycker absolut att du ska byta till 520i E60, alternativt 525i/525d beroende på hur stor prisskillnaden är i norge. Jag förstår inte riktigt de som skriver att 520i kommer kännas långsam jämfört med X5?? Visst bilen har inte samma bottendrag, men den väger å andra sidan 4-500 kg mindre, och har således bättre prestandasiffror!! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Du har rätt där, Kalle. Glömde att X5:an var en diesel. Tänkte på 4,4l. 520i är trevlig och harmonisk om man inte har alltför stora prestandakrav. mvh |
|
|
Hosse: Ahh nu såg jag i din profil att du bor i glada Hudik... =) |
|
|
Ollen; Ja, det hade jag gärna gjort, men den billigaste jag hittar i Norge är prisad till 599.000 NOK. Då är det bara 50.000 minus registreringsavgift på en 15.000 att spara. Kalle; Ja, det är ju trots allt en 2,2 liters 6a där.. rob_t_j72; Hudik ja:-) Är där ca 4 gånger om året nu bara.. Tyvärr. Sommarstaden! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Borde man inte tjäna pengar på att köpa en bil i sverige och sen importera den till norge?...eller finns det nå skumma straffavgifter lr nåt. /mvh jocke |
|
|
Jokko: Jo det går fint, men avgifterna gör att man inte sparar nåt på den. X5an min har ca 400.000 i avgifter i sig redan som ny tyvärr.. Skit land... Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Detta kunde ju kanske vara nåt då. Sparar massa pengar och borde vår en hyfsad bil? Länk Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Bilen i annonsen såg fin ut! Blev det den? Mvh |
|
|
Varför inte nya 535D som Touring :) Oslagbar, men dyr. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
ehh, jag fattar ingenting. du spar 250' NOK på en E60 sedan, medan du bara spar 50' NOK på en 330 Touring? Är alltså en 330 Touring 200' NOK dyrare än en E60? verkar ju helt vrickat. vi sålde vår X5 nyligen, av precis samma anledning som du, dvs husbygge och Olivia, 4 veckor gammal. men X5:an är en underbar bil, så jag tror inte det dröjer något längre tag innan det står en på gården igen. nackdelen med X5 är lasthöjden, den är krånglig att montera maxi-cosi i baksätet på och jobbig att ställa in barnvagnen i. Men utrymmena är kanonbra! och bilen är topp-säker, vilket är det absolut viktigaste. 5 stjärnor i Euro-NCAP i största klassen talas sitt tydliga språk! Så jag vet inte vad jag skulle råda dig till, men precis som du är inne på lär du ju byta ner dig rejält för att det ska vara vettigt. Å andra sidan har X5 sanslöst bra andrahandsvärde, min X5 såldes tex ungefär 150' dyrare än motsvarande 530iT, som kostade 20' mindre som ny. Men jag tror X5:an kommer att börja gå ner nu, eftersom nybilsköerna är borta. Svårt val! Mvh Johan |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Johan. Är det din 1:a? Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Hmm.. Jag har inte bytt bil än. Det kom sig så att vi fick uthyrt lägenheten i källaren på huset för mycke mer än vad bilen kostar mig, så just nu har jag råd. Men jag är enig. Sitter och ser på annonser som jag lagrat sedan ett år tillbaka när jag jagade efter X5an. Dom har faktiskt inte gått ned nästan nånting i pris! Helt otroligt. Mil verkar inte spelar så stor roll heller. Diesel med Navi och allt annat prisas fortfarande lika högt eller högre än min. Har faktiskt inte sett en enda än som är billigare än vad jag betalade för 1 år och 3000 mil sedan. Sjukt.. Det som är dumt är att jag kör typ 3.200 mil per år.. Det gör att om 3 år så har bilen gått nästan 20.000 mil. Då minskar värdet och antall intresserade kraftigt räknar jag med.. Kanske jag tillochmed köper en kul pendlarbil i en period nu. En lite sprätten Z3, MG-F eller nåt kul. Låter X5an stå till finåkningen:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Jaha, då blev det en till bil i dag då. En Audi 100 (A6) 2,3E automat... Ingen spännande bil, men bra nog skrutt bil tycker jag. Återstår att se hur länge man orkar köra nåt annat än BMWn:-) Den får stå och mysa i garaget i vinter tror jag. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.