AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.219

Knirrande ljud-hur få bort?

to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Hej
Har nyligen skaffat en 318i Touring-02. Är helnöjd. Men från framdörrarna eller fönsterna kommer ett knirrande ljud under körning.
Nån som vet vad det är och hur man får bort det?

"Det är bakom ratten man förstår"
stefannorr
Enligt tidigare tips..vaselin...kolla dörrnäsan m.m.
to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Tack! En grej bara..vad är "dörrnäsan" för något?

Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Dörrnäsan är den lilla bygeln som sitter på stolpen som dörrens låsmekanism sluter sig kring. Ett tips har varit att sätta tejp runt denna, men det känns ju lite kissnödigt. Jag hade knarr i min också, betydligt äldre e46, men det verkar vara ett vanligt problem. Smörja listerna med vaselin har jag också provat, men det hjälpte inte mig. Jag lyckades aldrig lösa problemet, så jag bytte bil istället :-)

Nå, det var inte bara därför...

___

En, men en BMW.
stefannorr
Du kan ju byta ut dörrnäsan med,kan ej va så dyr,om de ej funkar att smörja in listerna.
to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Tack pojkar! Jag ska prova dessa åtgjärder.

mvh Tobbe

Pär68
Har liknande fel på min 316 sedan -01. Dock försvinner knirret när jag hissar ner fönstrena ngn cm! Vad sjutton beror detta på? Vet någon hur man får bort ljudet?

Mvh Pär
Pär68
Jag har försökt med siliconspray, vaselin, vanligt vatten, gummi-rent etc............INGET FUNKAR!

Senaste tipset från BMW är - hör och häpna - talk eller puder ex barnpuder!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ska man köra omkring med vitt puder rykande i bilen. Kul om man blir stoppad av blåljusen och det ligger lite vitt puder i kupen.....hoppa över gå och gå dirket i fängelse.....

Nu får dom ju f-n ge sig. Dessutom sa dom att silicon gör bara knarret värre - jamen då får ju dom för f-n ta bort den rek ur instruktionsboken!

BMW - börjar verka bäst att bara köra men ej äga (=hyrbil)
Fick precis tillbaka min Renault Megane -03, med samma gnissel i båda dörrarna. Testade BMWs gummi-pflege, vaselin, fett i listerna men inget fungerade. Lämnade in bilem på nybilsgarantin. Det visade sig att mellanväggen i dörren?!?!!? satt för hårt an och skapade spänningar. Bilia släppte på dessa (båda dörrarna) och justerade låsnäsan så dörren satt sig hådare då man stånger dörren. INTE ETT LJUD!!!!! Såååå skönt!! Blir som en helt ny bil!
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Jag har samma problem med min BMW. Det går bra om man låter bli att hissa ner rutorna för när man sen hissar upp dom så gnekar det. Har alltid misstänkt att det varit spänningar i glaset. Tror det blev efter det att jag haft bort dörrsidorna för att byta backspeglarna....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.