|
|
|
|---|---|
|
Min 518i-90 tappar "orken" efter 4400 varv. Kan katalysatorn vara täppt eller kan kamremmen sitta ett jack fel? Någon som har en idé? | |
|
Börja med att kolla över fördelare och rotor. Nord |
|
|
har nyligen bytt fördelarlock och rotor. |
|
|
Börja med en rejäl service först,dvs byt luftfilter,bränslefilter,kolla tändningen,byt tändstift osv osv ....Om du nu inte gjort service nyligt. Mvh Janne. |
|
|
Opps...Du har ju motronic som styr detta så det där med tändningskollen kan du hoppa över...Det slits inte(iofs så kan säkert tändlägesgivaren glappa eller lossna men då blir det nog andra symptom) som t.ex att bilen öht inte startar :) Nåväl,lycka till med felsökningen... Mvh Janne. |
|
|
OBS: Bilen går för övrigt bra men ventillyftarna rasslar när motorn är kall. Är det någon som tror att det kan vara dom som inte orkar lyfta vid högre varv? |
|
|
Förmodligen är din kam slut, har hört om flera 518 med dessa sympton som blivit botade av ny kamaxel. Tror motornord.se är billigast, 1600:- för kamaxeln. Kan dock vara idé att byta lyftare och vipparmar när du lix håller på. mvh markus |
|
|
Ägaren efter mig till min fd 318 -88 (M40 motor) fick samma problem. Inte ens på friläge varvade den över 4500rpm men gick bra därunder. Felet försvann av sig själv efter ett par veckor för att inte komma tillbaka, och vi har haft funderingar på om det kan ha varit en lyftare som varit igensatt... så... oljebyte kanske kan vara värt att prova. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
| Kan inte så mycket om just BMW's motorer men det kan vara luftmäng- luftmassemätaren. | |
| Det är nog sliten kam eller lyftare. Ska byta olja i helgen, någon som har tips på en bra "tjock" olja? | |
|
Hej igen....Det där med bra oljor har nog diskuterats en "del" här på forumet :) Mitt tips på din fråga med en "tjock o bra olja" blir då att använda sökfunktionen här på forumet(högst uppe på sidan) där finns allt du behöver veta om t.ex tjocka oljor och mer därtill. Förresten>>>Har du nu konstaterat om det var/är kamaxeln som är dålig? Eller ev "igenkläggade" lyftare? Mvh Janne. |
|
| Nu har vi kollat och konstaterat att kammen är sliten. Men vi bytte även olja så nu varvar han 5500 rpm, 1000 rpm mer än före oljebyte. Vi bytte till billig mineralolja och han går bättre än någonsin! Men skadan på kammen är redan skedd pga syntetolja! | |
| Skadad pga syntetolja????????????????? | |
|
Syntetoljan ger ingen oljefilm mellan kammen och vipparmen. Konstruktionen på en M40 kräver detta. Detta har jag lärt mig av en kille med erfarenhet av tävlings motorer. |
|
| Varför skulle inte en syntetolja ge en oljefilm mellan kammen och vipparmen??? Det låter som en skröna. Jag tror att en syntetolja bildar en starkare oljefilm än vad en mineralolja gör. Plus att den inte "skitar" ner lika mycket. | |
|
Gittan: Det du skall se upp med är igensatta smörjkanaler upp till kamaxelbryggan, många kamaxlar och lyftare har körts ner pga försämrad eller utebliven smörjning där. Den där med syntetoljan var verkligen en skröna, den smörjer alldeles utmärkt, katastrof vore det ju annars! FP |
|
| I min gamle arbetshäst Saab 9k -92 använder jag Castrol Magnatec GTX som marknadsförs som en fullsyntetolja som bildar en mycket stark oljefilm som klistrar sig fast på metallytor typ kamaxlar osv. Fungerar ypperligt även med långa bytesintervall, noll problem efter snart 30k mil och ca 2k mil mellan varven. Alltid syntet, Mobil 1 i början sen Castrol GTX sen jag ägt den de senaste 8 tusen milen. Skulle förvåna mej mycket om inte alla bra syntetoljor har motsvarande egenskaper. Kanske Gittans bmw har speciella krav men det betvivlar jag. | |
|
Hur länge har du haft bilen? miltal? Låter som att motorn tidigare år inte fått den service som den ska ha...Därav problemet med sliten kam. BMW´s äldre motorer med kamaxel och vipparmar med mekanisk ventiljustering har en tendens att slita ner kamaxeln i förtid s.a.s. om man bl.a. inte byter olja+filter oftare än "normalt"+ kontrollerar oljeröret som smörjer kamaxeln.Med din motor så vet jag inte hur pass känslig kammen är vid slarvig skötsel, men det man kan säga att det första som brukar "ge med sig" vid slarvig oljeservice är att kammen går ner sig...På dem flesta vagnar. Mvh Janne. |
|
|
Det borde läggas till en funktion i forumet som gör att en popup med texten "Det enda som en mineralolja är bättre på är priset" ploppar upp på skärmen varje gång någon skriver mineral i forumet :) ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.