|
|
|
|---|---|
Beemer_Linkan |
Vad är det för åtdragningsmoment för att dra åt topp bultarna ? och är det någon speciell ordning ? Bättre en gammal lyxtank , än en ny liten skit bil |
|
det står klart och tydligt i pappret som medföljer topplockspackningen , samt bla. i bentleys reparationshandbok. självklart är det i en speciell ordning , innifrån och ut växelvis likt ett kryssmönster - precis som det står i bentleyboken eller på pappret som följer topplockspackningen. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
Beemer_Linkan |
Tack , sluta låt så grinig =) Det är så att jag bara lossat 3 bultar för att komma åt att byta 1 vipp arm , och nu är det klart så nu ska jag skruva fast toppen igen. Vart får jag tag i bentley boken då? Bättre en gammal lyxtank , än en ny liten skit bil |
|
Hehe , bra analys , jag var lite grinig eller jag tyckte faktiskt "att vet man inte hur man drar en topp så är det bäst man ger fan i det" :-) aha men det förändrar ju läget , då skall du dra bultarna INNIFRÅN och ut , och dra såhär : 60 Nm , vänta 20 minuter , 80 Nm , varmkör motorn , sedan efterdra 35 grader. men gör inte allt på EN bult direkt , utan börja innifrån och dra alla bultar först 60 Nm , vänta , sedan drar du alla 80 Nm innifrån och ut , varmköra , sedan efterdra innifrån och ut 35 grader. du har kanske redan koll på kammen men det kan vara bra att vrida runt motorn en gång innan start (tror det e stora 36 mm nyckeln) så att inte vippan e felmonterad och går av . lycka till ! "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
glömde tillägga , har du begagnade topplocksbultar så lägg dom i ugnen 200 grader i 1 timma först så att materialet sträcker lite på sig , bultarna är egentligen engångsartiklar men det går att fuska lite på så sätt , vissa bultar är icke sträckbultar men jag återanvänder endå aldrig topplocksbult om man inte kört dom i ugnen. normalt e det : utvändig torx = sträckbult , nya modellen utvändig sexkant = icke sträckbult , gamla modellen bultens gänga skall sedan vara "lätt anoljad" innan monteringen. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.