AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.640

Åtdragnings Moment Av Toppen, hur?

Beemer_Linkan
Vad är det för åtdragningsmoment för att dra åt topp bultarna ? och är det någon speciell ordning ?

Bättre en gammal lyxtank , än en ny liten skit bil
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
det står klart och tydligt i pappret som medföljer topplockspackningen , samt bla. i bentleys reparationshandbok.

självklart är det i en speciell ordning , innifrån och ut växelvis likt ett kryssmönster - precis som det står i bentleyboken eller på pappret som följer topplockspackningen.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Beemer_Linkan
Tack , sluta låt så grinig =)

Det är så att jag bara lossat 3 bultar för att komma åt att byta 1 vipp arm , och nu är det klart så nu ska jag skruva fast toppen igen. Vart får jag tag i bentley boken då?

Bättre en gammal lyxtank , än en ny liten skit bil
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Hehe , bra analys , jag var lite grinig eller jag tyckte faktiskt "att vet man inte hur man drar en topp så är det bäst man ger fan i det" :-)

aha men det förändrar ju läget , då skall du dra bultarna INNIFRÅN och ut , och dra såhär :

60 Nm , vänta 20 minuter , 80 Nm , varmkör motorn , sedan efterdra 35 grader.

men gör inte allt på EN bult direkt , utan börja innifrån och dra alla bultar först 60 Nm , vänta , sedan drar du alla 80 Nm innifrån och ut , varmköra , sedan efterdra innifrån och ut 35 grader.

du har kanske redan koll på kammen men det kan vara bra att vrida runt motorn en gång innan start (tror det e stora 36 mm nyckeln) så att inte vippan e felmonterad och går av .
lycka till !

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
glömde tillägga , har du begagnade topplocksbultar så lägg dom i ugnen 200 grader i 1 timma först så att materialet sträcker lite på sig , bultarna är egentligen engångsartiklar men det går att fuska lite på så sätt , vissa bultar är icke sträckbultar men jag återanvänder endå aldrig topplocksbult om man inte kört dom i ugnen.

normalt e det :

utvändig torx = sträckbult , nya modellen
utvändig sexkant = icke sträckbult , gamla modellen

bultens gänga skall sedan vara "lätt anoljad" innan monteringen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.