|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet skillnaden hur E36:an beter sig på vinterväglag med dubbat och dubbfritt? Min första BMW-vinter har börjat och jag har nya dubbfria Continental på. Min erfarenhet hittills är inte alltför positiv.... Vad kan man göra för att få "Bambi på is" att bete sig som en elefant på vägen? | |
|
Var bor du? Snackar du om greppet på snö är det ju ingen jätteskillnad. Det är ju på is dubbarna gör sitt jobb |
|
|
Jag bor i Växjö och i Skövde. Min uppfattning om e36:an är att den är en usel vinterbil..... |
|
|
Tjena, kan säga att det fungerar hur bra som helst med min bil och jag kör med dubbfritt. Har kört ca 300 mil nu under julen i Sverige på blandade vägar och jag blev förvånad hur bra det går med dubbfritt och bakhjulsdrift. |
|
|
Vad f-n är greppet på snö, när kör ni *på* snö? Jag gör det när jag kör på min stugväg, 700 m privat smal grusväg långt norr om polcirkeln, men inte f-n skulle jag välja däck efter den sträckan! Annars är det is och packad snö som mer liknar is, dubb är A&O för bromssträcka och sidstabilitet. Jag kör på dubbfria Blizzard nu, första och sista(!) vintern med dubbfritt efter 20+ år med dubbdäck. /göran, vintermannen/ |
|
|
Ja, men vafan. Jag bor i Alvesta och du lär ju veta var det ligger. Vi bor i samma region och lika mycket snö. Dubbar är inget för oss i slutändan. Det är inte ofta det är så mycket snö här. Jag nöjer mig med mina dubbfria. Du får inte trycka så mycket på gasen helt enkelt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inte mycket snö i Småland??? Är det nånstans så är det där, de största trafikproblemen + Skåne är.För när det snöar så snöar det ordentligt fast kanske inte så ofta.Småländska höglandet är ju en väderzon som är jämnförbar med ett sydligare norrlandslän. Dubbar ger ökad säkerhet i kombination med vettigt framförande.Dubbfritt är alltid en kompromiss där endast komforten är den vinnande faktorn. Dubbfria däcks gummiblandning verkar "torka" mycket fortare än dubbade troligen på grund av att de ska vara mjukare.Dvs de blir sämre redan efter en vinters användande. Där jag bor så saltas det inte i stan så där är det omöjligt att åka utan dubb.Men åker man enbart på stora plogade och saltade vägar så visst kan man använda dubbfritt.I Fredags när det slog om från -15 till -2 så var det is både på motorvägen och andra vägar då hade dubbfritt varit odugliga. MVH Hasso |
|
Jag kör med dubbade 185:or norr om Växjö och det är riktigt bra grepp, inga problem att komma iväg, stanna, sladda, handbromsvänding........... Ganska bra helt enkelt!!! Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Nenene, det är inte alls mycket snö här så ofta. Första snön kom för någon månad sedan. Den försvann efter tre dagar. Detta är andra gången det snöar här och det har hållt i sig. Farsan har dubb på sin 728i, tycker inte hans däck ger bättre grepp än va mina gör. Inte alls. Kan inte se någon ekonomisk vinst i det hela med att köpa dubbdäck. Går det åt helvete, så går det åt helvete. Inte ens trafikskolan jag gick på hade dubbdäck, utan sk allrounddäck. |
|
Soton |
Var in till sth i fredag mitt i snöstormen, startade från Västerås med en 316ti E46 med friktionsdäck det gick fint men på Solnas oplogade gator hade jag velat haft mina Nokian dubbdäck... Dubb är alltid bäst. När det gäller behövs dom... Normal vinter duger friktionsdäck. Här i mälardalen.. Observera duger, inte mer... 7 st fabriksnya BMW på 10 år! Nr 8 kommer i februari! |
| Duger ja, men man kan hamna i diket med dubbat också | |
|
Allt går om man är klantig! Själv har jag kört ner min gamla 4x4-pickup så hårt att vi fick dra lös den med skogtraktor :-) Dubbdäck, ägg under fotsulan och vana vid vinterväg räcker oftast långt. Det är ofta den ena av 2 motsatta egenskaper som gör att man åker av: - brist på vett - överdriven försiktighet Frågan är om inte pkt 2 är värre eftersom man tvingar sina medtrafikanter till omkörningar och andra manövrar. citerar gammal Kiruna-raggare: "Är man rädd ska man inte köra bil" /göran, vintermannen/ |
|
|
Hade friktionsdäck på min förra bil, en 320i E30 den hade diffbroms men gick som en hal ål på vägen, helt livsfarligt......... Däcken kanske inte var dom bästa men efter det kommer jag aldrig använda dubbfria däck mer............ Mvh Patrik 325i -92 |
|
| Grejen med friktionsdäck är att man måste välja något av de två bästa märkena; nokia Q eller bridgestone de är fullt jämförbara med de bästa dubbdäcken på alla underlag förutom på blankis. De andra friktionsdäcken spelar i en annan klart lägre division. | |
|
Kör med GoodYear dubbfria 195/15 på min 328. Kör man lugnt och med framförhållning så är det inga problem. Men det spinner lätt loss om man är slarvig. Men som tur är så är bilen väldigt välbalanserad och det är lätt att häva sladden(och köra med hysteriska bredställ) Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Vinterdäck har dubbar, sommardäck har inte. Så lätt är det. |
|
| 328-Johan, ditt inlägg var ungefär lika klokt och nyanserat som att säga "att alla riktiga svenskar är socialdemokrater. Så lätt är det." | |
| MAJORITETEN är (tyvärr, men nu ska vi inte snacka politik)..... Kul att folk kan ta vissa saker med en nypa salt ;o) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.