AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.561

Oljefråga, 5W eller 10W

Alter Schwede
Har läst en hel del inlägg där oljor diskuterats. Vet att det är bättre med ett lägre kallviskositetsvärde vid kallare väderlek men min motor har några år på nocken nu jag vet inte om en 5W-40 (helsyntet API SJ) är bra för min motor eller borde jag hällt i en 10W-40 istället. Vet inte vad en 10W olja har för lägsta flyttemperatur,,alltså hur många minusgrader klarar den av?

Blev en lång mening där:)

Har inhandlat Castrol Formula RS Sport 10W-60 (API SL ACEA A3 B3). Tänkte hälla i den till våren. Köpte dunken, 5 liter i Tyskland för 2 veckor sedan 43,95 Euro + en 1 litersflaska för 10,99 Euro.

Jämför man med en hel del försäljare här hemma så inser man hur mycket j-vla ocker det förekomer här. Har för mig att en 4 litersdunk här hemma kostar 679 spänn!!!

Jag köpte Euro för 9,30 vilket innebär att en 5 litersdunk kostar ca 410:- där nere,,och då var det inte rea.

..Nicht so schnell..Annabelle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
10W ned till - 20C 0-5W -30C enligt den tabell som jag har tillgänglig.
Castrol oljan går säkert utmärkt att köra din Järnhästmotor på
då den överskrider med marginal de specar som fanns när 300 motorn byggdes. (Järnhäst= stark outslitlig trotjänare)
Håller med att det ockras rejält på vissa oljor i Sverige.

///MVH Hasso
Länk
vi
22
viking
323i -85
318i -81
Varför envisa folk med att köpa olja på 4-liters dunk!?!?
Normalpriset för en 20-liters dunk med Mobil 1 5W-50 Rally Helsyntet, eller va den nu heter, kostar 1300:- normalpris med lite rabatt så köper man den under 1000:-!

Ett litet tips till dem som byter olja ofta! :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Häll i Rusta:s helsyntetiska 5W-40 över vintern (om du inte har stora problem med läckage) som också "slår" specarna för din motor.

Köper 5-liters dunkar med RS 10W-60 från Länk för 580:-, kolla under BMW/oljor/castrol

Mvh
Alter Schwede
Hej alla!

Tack för svaren. Efter att ha läst mycket här så vaågade jag mig på att hälla i Biltemas 5W-40 helsyntetiska olja (API SJ). Kollade under bilen för ngn dag sedan och såg ett pytte läckage vid trågbulten och blev därför orolig ifall oljan kanske är för tunn.

Viking..letade faktiskt efter Mobil 1 5W-50 oljan men det verkar som man får söka efter den med ljus o lykta,,annars hade jag nog kanske föredragit den eftersom 10W-60 kanske blir lite overkill.
Hade jag vetat vart man köper 20 liter Mobil1 5W-50 för 1300:- hade jag givetvis gjort det. Brukar ha 500 mils intervall på mina olje+filter byten.

Rob,,om jag inte har fel så har Biltema:s och Rustas 5W-40 oljor samma klassning (SJ).
Tack för länken förresten,,,har varit hos dem fler gånger och tycker de är trevliga,,att jag inte såg på deras hemsida om oljan:) Det var schysst pris faktiskt!!!

Hasso..tack för infot! Ska kolla under motorn igen,tror du 5W-40 blev lite för tunnt i min motor eller? Ibland funderar jag på att hälla ur allt, byta filtret på nytt och hälla i Castrol 10W-60 jag har hemma,,,,fast då kanske det blir för tjockt för vintern istället?

Mvh

..Nicht so schnell..Annabelle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej de tror jag inte, jag har en fullriggad 300TE fourmatic-89 stående på gården ägaren är en av sveriges absolut bästa MB mekar, bilen har nu rullat 36.000 mil toppen renoverades vid 33.000 bilen körd sedan många år o mil på Mobil delsyntet super S 10W-40 och bilen rullar i ur och skur sommar som vinter med den oljan. (bilen köpt av kund som haft den sedan ny och polaren har servat den hela tiden)

///MVH Hasso
Länk
Alter Schwede
Ok då kan jag hälla i 10W-60:n och inte oroa mig över vintern,,kanske inte ens kör bilen på vintern,,då kanske denna dyra olja ligger i och samlar fukt i onödan kanske,,får se.

Kul o höra om den MB:n! Den duktiga meken skulle gärna få ta sig en genomgång på min kärra. Har skrivit i annat inlägg om att jag behöver byta bakaxel till 3.27 och vxl-låda till en som heter 717.450 på MB språk. Har din polare tid och lust kan han gärna få ta sig på jobbet. Känns alltid tryggt när man vet att meken vet vad han håller på med.

Läste på Ståhlmotors hemsida som du hade länkat till från ett annat inlägg. Det var ganska lärorikt. Där stod det ngt om Wynn´s "hydraulic valve lifter concentrate". Ska man våga sig på att hälla i detta? Det kanske gör gott? Vad tror du? Min motor har nu rullat 15800mil och lite rengöring kanske inte skadar.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker inte du ska hälla i nått hokus pokus medel om allt funkar som det ska, dagens oljor är så renande i säg själva så några extra medel ska absolut inte behövas. Bara att vända sig till Bil&Elservice i Örebro.

///MVH Hasso
Länk
Alter Schwede
Jodå,,det funkar ok,,kanske lite ventiltick eller lyftartick ,,vet inte,,men kanske bara är så. Vid varje start rasslar det ngn sekund,, sen tystnar det,,men jag tror det beror på att oljan måste hinna upp.

Bil&Elservice,, tackar,,ok vad hette killen? tel nr?

följer nog ditt råd o låter Wynn´s vara.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.