|
|
|
|---|---|
| ett ljud som kommer från bak på bilen,,var på bmw,,som sa att det var nåt som satt löst som dem hade satt fast,,men ljudet kvarstår låter endast när däcken rullar ,,kan det vara hjullagret el. nåt,,, | |
|
Ökar ljudet desto fortare du kör? ------ Länk Länk |
|
| ja exakt kan knappt höra stereon numera,,bmw misstänkte att det var nåt knas med katalysatorn men det utesluter jag då ljudet kommer endast då hjulen snurrar | |
|
Jag gissar på hjullagret. Kommer det ut en massa gul rostig vätska ur fälgarna/däcken efter att du tvättat de/den? ------ Länk Länk |
|
| har inte tvättad bilen så ofta den här sommaren ,,men visst kom det ut en massa skit sist jag tvättade den,,kommer inte ihåg färgen,,finns det andra nackdelar med att hjullagret har pajat förutom oljudet.... | |
|
Min gammla 320, hade slut på hjullagret fram, och varje gång efter att jag hade tvättat bilen så kom det en massa gul vätska från den sidan och la sig som ett tjocj lager på fälg och däck. Det var väldigt svårt sen och få bort det från fälgen. Dessutom så ökade ljudet ju fortare jag körde. Det var hjullagret höger fram som var slut och de bytte jag. efteråt var det inget mer "helikopter-ljud" eller rostig vätska på fälgen. Testa och tvätta fälgearna och se efteråt, vad som händer. Det kan ta en halv dag innan rost-västska från hjullagret rinner ut. Det behöver inte vara så på alla, men du förlorar inget på att testa det. ------ Länk Länk |
|
| ok,ska tvätta bilen imorrn oavsett väder och ska kolla upp om det rinner nån gulvätska ,,tack så mycket för tipset | |
| Ni kan väl inte avgöra ifall lagret är slut på det sättet, lyft upp bilen o kolla glapp, skruva eventuellt isär o kolla ifall nödvändigt.. | |
Svärd |
Ja hissa upp och känn efter om det glappar. Om det är någon mer nackdel mer än att det kommer ut massa skit? Tja, hjulet snurrar ju inte som det ska. Att det låter beror ju på att nånting sliter hårt mot nått annat. ///Martin |
|
Mattias735ia// Det här var tänkt som en första indikation angående felet. Det finns faktiskt människor som inte ens kan hissa upp bilen själva.;) ------ Länk Länk |
|
| hmm....vad kostar kalaset tro | |
Svärd |
Ett hjullager hos Bildelsimporten till din bil, bak, går på 695:-. Det är ett SKF lager, antar att BMW har samma, till förmodligen liknande pris. Kan det kosta 1500:- i arbete om det är ena sidan bara, en okvalificerad gissning. ///Martin |
|
Jag hade ett klapprande ljud bak som kom och gick och ändrade frekvens med hastigheten. trodde att det var handbromsbackar som tog i på hjulskruv eftersom Aluminiumfälgar och plåtfälgar kräver olika skruvlängd. Gjorde denna erfarenhteren på en MB som jag hade tidigare. Nåväl på BMW:n upptäckte jag att innerskärmen av plast hade lossnat i sitt innre fäste och låg på hjulet och skapade oljud. Det var bara att trycka tillbaka detta på plats. Ljudet försvann. |
|
| jag ska lyfta bilen och kolla om det eventuellt kan vara nåt som är löst,,,ringde bmw precis,,skulle vara tvungen att boka nån tekniker först som kunde fastställa vad som var felet ,,,han kunde först komma nästa vecka,,,och därefter boka en tid slutet av månaden,,ska nog ta en annan bilverkstad denna gång ,,börjar bli nojjig ,,läste i forumet om att däcket kunde trilla av | |
|
Hej Viggo, jag har idag bytt bakhjulslager på min granner e39 528. Lagret var så slut att lagret föll i bitar när vi fick lös detta. Om du inte har tillgång till avdragare samt kanske en hydralisk press för att på det nya lagret så kan detta vara en ganska besvärlig operation. Det är garanterat bakhjulslagret som är slut och om det skulle vara handbromsbacka så ser du detta ganska snart när du tar bort ok och skiva. Om du nu ska byta lager själv så lossar du lager huset med 4st torks av storleken 16. Hör av dig om du vill ha tips MVH Lasse |
|
| tack för inlägget BMW-falun,,det e nog inte backarna för allt med broms att göra e bytt nyligen hos bmw,,dessvärre kan jag bara kolla under bilen,,e inte så värst händig | |
|
hitta du en bmw verkstad eller en billigare men bra oaktoriserad verkstad som gjort detta tidigare. Det är en ganska komplicera operation om man inte har rätta verktygen och som du skrev, inte så värst händig. Largret går på ca 650:- och arbetet får du räkna med ca 3-4 timmar. Lycka till Lasse |
|
|
Kostar 450:- på motornord, men är du inte så händig så ska du inte försöka dig på att göra det själv, som redan nämnt så kan man stöta på problem, lagret kan ha fastnat så man får svetsa/värma och kyla av osv. //mvh Simon |
|
| nån som känner till en seriös bilverkstad som kan byta hjullagret,,med kort väntetid,,ringde till Speedy,,de hade inte verktygen för bytet,,bmw-group har en väntetid på 3 veckor,, | |
| ,,,i stockholmstrakten då,,, | |
|
Jag hade skrapljud på min 528 e28 som jag hade en gång i tiden. Det kom helt plötsligt efter landsvägskörning med vinterdäck. Efter mycket letande i och runt bilen såg jag att korden från ena bakhjulet hade letat sig genom sidan och slitbanan på däcket och skrapade i skärmkantens insida. Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.