AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.010

Varför blöddrar bilen, tappar varv, och går ryckigt vid mkt. långsam acceleration?

To
26
Tobbe M5 3,8
530 i -2005
Min M5:a mår inte riktigt bra. Om jag riktigt smyggasar och låter bilen jobba sig långsamt upp i varv känns små ryckningar, nästan som att köra med släp. Varför? Har åtgärdat massor. Ny olja+ filter, luftfilter, bensinfilter, tändhattar, stift, smort en miljon kontakter, hällt booster i bensinen m.m.
Rengjorde senast LMM med elektronikspray, och nu blöddrar den också och tappar varv! Ska prova att ta av minuskabeln nu, men vad kan jag mer leta efter för fel?
Tacksam för svar!

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hade du haft en 3-serie hade jag sagt att det var en eller flera tändspolare. Men jag vet inte hur det är inuti en M5-93. Den kanske har en gemensam tändspolare till alla cylindar! I så fall byt ut den.

------
Länk
Länk
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
Du har väl kollat d klassiska: Tjuvluft efter LMM....
Jag menar, din 93:a börjar trots allt få några år på nacken. Kan ju lätt vara insugsslangen som spruckigt...
To
26
Tobbe M5 3,8
530 i -2005
Insugsbälgen är splitterny och fräsch. Bytte för 300 mil sedan.
Tändspolarna är fräscha och hela. Jag har mätt upp dem.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter onekligen som nåt "elektriskt" t.ex. bränt slutsteg? eller liknande, har du gjort en diagnos på BMW? Gör det annars så kanske det ploppar ut nån felkod...

Mvh
vi
121
viruz
523i touring-00
Hej! Kan ju möjligtvis vara Fördelarlocket om det nu finns nått sånt på en M5,men det borde det väl! Om pinnen där innne är sliten eller skitig så kan den ju missa lite på tändningen samma med Rotor också! Det är bara min teori,kanske inte stämmer men men!

Hoppas det löser sig!

MvhPeter

Peter
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
viruz: fördelaren fanns på 3.6an, men inte på 3.8an

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
To
26
Tobbe M5 3,8
530 i -2005
Rob_tj72 skrev någonting om slutsteg. Vad för slutsteg? Vart sitter det? Funktion?

M.v.h.
Tobbe

na
56
nafas
M5 3,8 -92b
hmm.. har nått liknande problem på min bil..
men min får förmkt bensin för tändstften är alldelens svarta + när jag drar på så matar den ut lite förmkt.
kan ju vara så att man måste programera om chippet i bilen...

kanske nått sånt som e galet för dig???
do
49
dolores51
M3 CAB-97
320 Turbo
Halloj Tobbe!!!
Prova byt spjälläges givaren,prova ryck ut kontakten ur den först då kan bilen gå in på ett nödprogram och gå bättre.
Min 3,8 ryckte och gick som en kanna skit,höll på att bli tokig men efter ett antal timmar felsökning hittade jag den lilla men ack så viktiga trasiga biten.
Kostar ca 650:- på bmw.
Mvh Hilda/Västerås
To
26
Tobbe M5 3,8
530 i -2005
Hmmmmm... spjällägesgivaren har jag inte kollat. Nu börjar det bli intressant! Jag ska prova att rycka ur kontakten imorgon.
Hur betedde sig din bil då? Min går ju till 99% bra då man kör normalt. Rycker vid försiktig körning, och bökar, tappar varv ibland till motorstopp då man stannar mycket ex. stadstrafik. Tur att man bor långt ut på vischan....
Tusen tack för ditt tips! Vi hörs!

Ch
44
Chrillos
M535i -87
jag har exakt samma problem med min m535 e28.
ibörjan tappade den varv ganska sällan, men det blir oftare och oftare.
nu är den rentav jobbig att köra.

ligger å flexar på tomgång och kan tappa varv närsomhelst när man kör långsamt på ettan/tvåan.. ibland dör den helt.
Da
80
Darky
M5 3.8 -92
Har också lite små ryck i min M5a.. Dock inte som tobbe förklarar utan mer om man ligger runt 2000 rpm så rycker det lite. Kan det också vara spjällägesgivaren som spökar??

Kan nån förklara vart den givaren sitter?

Ha de Mvh / Martin
na
56
nafas
M5 3,8 -92b
Sådär gör min också.. Som darky beskrev
fast om jag ligger i 40km/h på 4:an så rycker det ingenting men betydligt mer när man har 2000rpm...
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag har liknande problem med min M3-93:a. Min är dessutom lite seg precis när man gått på gasen. Den tvekar en aning om man gasar lite abbrupt vid lägre varv.

Jag skulle också vara VÄLDIGT intresserad an att veta vad som kan vara fel.

Någon vakumslang som läcker???

Jag provade att ta bort min gasspjällgivare, men då blev tomagången ännu mer knäpp, däremot så gick bilen hyffsat så länge man inte vart tvungen att koppla ur. Mao så gick den sämre utan givaren, så den tror jag inte är något fel på.

mvh/Flisan
na
56
nafas
M5 3,8 -92b
hmm... vart tusan sitter spjällägesgivaren???
skulle ha testat å koppla bort den bara man vet vart den sitter

Någon som sitter med dom kunskaperna här???

Tack på förhand... Stefan
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
På M3:an sitter den längst fram på den anordning som vinklar gasspjället.

Alltså uppe på motorn, väl synlig, i framkant.

Vet dock ej om den sitter där på M5:an, men den kan ju inte sitta på så många ställen. Det bör ju vara i anslutning till "gasspjällvinklingsmojängen".

mvh/Flisan
na
56
nafas
M5 3,8 -92b
okej..

tack Flisan!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.