|
|
|
|---|---|
|
Angående lättning så undrar jag hur många kg som motsvarar en hk?Jag förstår att man inte får mer hk av att lätta men om man lättar en bil tex 100 kg hur många hk hadde det krävts för att kunna axa lika snabbt utan att lätta? | |
|
finns dom som hävdar att 50kg ger c:a 1/10 sek på strippen. så då kan man väl ta fram stickan och räkna. men sen hur mkt sanning det påståendet innehåller kan jag inte svara på! TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| vet inget om tider men du kan få en bil att agera och reagera HELT annorlunda genom att förändra viktfördelningen... | |
|
Beror ju självklart på vad du har för vikt i utgångsläget. Har du en bil som väger 4 ton från början och du lättar 100 kilo så kommer det knappt märkas någon skillnad. Har du däremot en bil på 800 kilo och lättar 100 kilo till så gör det förmodligen rejält mycket. På GTI-klubben var det någon som sa att om man har en bil som väger runt 1000 kilo så gör det ungefär 1 hästkraft per 4 kilo. |
|
| Tack för svaren | |
|
Det är ju fågan om vikt/effekt förhållande! Om vi har en bil som väger 1000kg och 100hk så har den 10kg/kg. Om vi lättar den 100kg så har vi 9kg/hk. Om vi inte lättar den och ökar vikten till motsvarande nivå så behövs: 1000kg / 9kg/hk = 111hk /// Kristian |
|
|
Accelerationen (a) man får är kvoten mellan kraft (F) och massa (m), dvs a=F/m. Kraften som accelererar bilen är den som "blir över" när man tagit hänsyn till förluster och motstånd. Om man bortser från förlusterna kan man räkna med att med t ex 10% mindre vikt, motsvarar en kraftökning av 11% (1-1/0,9). Som tidigare sagts är förändringen beroende på hur stor vikt och effekt du har sedan innan, men på en "normal" bil med 1500kg / 150hk, motsvarar 10kg ca 1 hk. Har bilen 200hk och väger 1000kg, så motsvarar varje sparade 5 kg , 1 hk. Detta gäller såklart bara vid acceleration i låga hastigheter, när det går fortare så är det luftmotståndet som dominerar motståndet och den mesta effekten används för att övervinna detta. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.