AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
547

Diffad ??

Vad tusan betyder diffad bakaxel ?
Och har jag en sån på min BMW320i coupé -94 eller ?
in
138
inka
Tii-75
325i-89
323i-82
323i-79
318i-83-E21
Det brukar betyda att du har en diffrential med "diff-broms". De flesta bakaxlar är "diffade" men man brukar lite felaktigt kalla dom med broms i för just diffade. Så vad är då en diff-broms.......det är en pryl som helt enkelt bromsar diffandet! Om du har ena hjulet på is och det andra på asfalt så snurrar bara det hjulet på is om du inte har diff-broms, sen finns det olika procent på diff-bromsarna oxå. Det vanligaste på BMW är 25% och det betyder då att det ena hjulet alltid har minst 25% av drivkraften. Kör man i tvära kurvor och gasar så vill ju gärna innerhjulet gå upp i rök, men det slipper man ju om man har diff-broms.
Om det sitter på din 320 vet jag inte men det är knappast troligt, alla M-modeller har det väl och det finns att köpa som extra utrustning till dom flesta modeller tror jag. Ut o prova med ena hjulet på snön och det andra på asfalt om du nu lyckas hitta det nånstans.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
inka beskriver det på ett väldigt bra sätt... jag har det på min 540:a och hade det på 525:an innan... enklaste sättet att ta reda på om du har det är att lyfta bakvagnen och snurra på ena hjulet, om det andra snurrar åt samma håll så har du det och om det snurrar åt andra hållet så har du det inte... fördelen med diffbroms är bättre fäste vid acceleration, på bekostnad av något högre däckslitage...
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hejz

Ett bra tips att kolla detta är enligt följande:

1. Starta motorn

2. Ställ dig på torr asfalt

2. Peta i 1:an håll kopplingen nere

3. Händerna på 13:50

4. Ge full gas (med koppling nere)

5. Ha flickvännen hemma

6. Brutal släpp kopplingen

7. Kasta vänster fot på bromsen (först lite hårdare)

8. Släpp efter litet med vänstern (känn dig för)

9. Nu ska det börja hända bra saker...släng i tvåan..

10. Släng i trean när du ändå är igång...

11. Slå av motorn och kliv ur bilen..

12. Kolla om det finns två spår efter bilen...där har du svaret...den är diffad.

OBS!!!Nr 5 är väldigt viktig och gäller även svärmödrar.....

Sköt om er / Wallace
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Wallace....Jag kunde inte förklara det bättre själv.

Mickqe
Min har ingen diffbroms men driver ändå på båda hjulen om man släpper kopplingen upp till ca 4000rpm, då tuggar det loss och blir dubbla spår, gasar man mer eller försöker göra ringar då blir det bara ett hjul...........

Mvh
Patrik 325i -92
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Wallace, den där var bra, hahaha!

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
HaHaHa! den beskrivningen var bäst.....Mvh L

Ex:02-?,323-83,323-84,323/2,5,325t-89,325-91,530-77,528-84,
327i Nm Power
Det är helt normalt att det spinner på båda hjulen på ett underlag som har samma friktion på båda sidor, även om den inte har diff-broms. Det beror på att BMW- axeln är så bra balanserd. Om man t.ex tar en volvo så är ca 80% av kraften som går ner i höger hjul.
Tack grabbar. :-)
Detta funkade ju utmärkt.

Då är det bara att testa ju :-)
RH Schnitzer
förjde du Wallace exempel när du testade? hehe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.