|
|
|
|---|---|
|
Min motor ville inte vara med längre, vet inte riktigt orsaken. Jag har renoverat min M30B30 med nya lager,kolvringar och Dr shrick Kam. Men jag hadde bara kört 300 mil med den när den skar. Den har gått varmt i förbräningsrummen så kolvarna blev kassa men ej hål i dem. Den har fått likadana skador på alla cylindrar. Det har ätit lite på insugssidan i toppen där det är platt på alla 6 cyl. Om den har fått för lite soppa eller om tändningen har stått helgalet för kammen kan jag inte fatta. Glad med lite hjälp. | |
|
Oljepumpen? /Chrille |
|
| Tråkigt = ( | |
|
Låter som att tändningen stått fel tycker jag..har du nåt styrsystem eller använder du Motronic rakt av? Det skulle inte varit dumt med lambda och avgastemp en sån här gång. |
|
| Jag glömde skriva att oljepumpen också är ny original. Jag använder Motronic Det skulle ju gå enligt Motor Nord. | |
| Går det att justera tändningen på dessa system när de är original? | |
|
nej. inte utan att byta chippet TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
På ett sånt där roligt bygge som du har (hade?) så skulle jag satsat på ett styrsystem och ersatt original-Motronic.. MegaSquirt'n'Spark är inte mycket pengar men man måste lära sig ett och annat om sin motor innan det är mappat och klart. /Mattias |
|
| Passar på o fråga om alla m30b30 är likadana innuti tex kolvar, vev osv. Tex är 3.0 motor från 3.0cs och csi likadana? Och är de isåfall likadana som 3.0 från 530 och 730 som har m30 motor? | |
|
Men vadå?? Tobab: du har väl bara monterat en trimkamaxel på en i övrigt standard motor, endast renoverad i övrigt!??? Eller?? Isåfall finns väl ingen anledning till som vissa säger montera annat styrsystem, helt onödigt, Motronicen fungerar fullt ut på en sådan motor, varför skulle den inte?? Du kan inte justera tändningen då det inte finns någon fördelare på dessa motorer, inte heller bränsle är påverkbart, (förutom trycket) eftersom allt finns programmerat i e-promen (minnet) i motorstyrboxen, och det är just detta som man ändrar när man chiptrimmar en motor, du kan alltså få en annan e-prom gjord efter dina nya data för motorn om den bromsas, alt. montera en unichip-box, kostar 5000 kr inkl mappning. ///Magnus |
|
|
Okey då ska jag se till att få ett chip för min motoraplikation när den är renoverad och klar. Är det någon som har några tips om vidare trim för denna motor M30B30 ? Någon som har nån uppfattning om hur det är om man kompressormatar denna motor? |
|
|
Den är säkert inga problem att kompressormata, kompressionen är troligen alldeles förträfflig. Men det är antagligen billigare att bygga turbo runt den. Mycket hänger på hur händig man själv är förstås. /Mattias |
|
| Kan man montera spridare, spjälhus och luftmassemätare från 3,5an i min m30 3,0 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.