AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.256

Slippa fräsa blocket?

Tjenare alla motorgudar... I processen "trimma b25 utan turbo", så har nu frågan om möjligheten till volymökning poppat upp.
Min fråga är dock, går det att genomföra detta bygge utan att behöva sänka deckhöjden med 2,11mm? I korthet, vi vill inte behöva "förstöra" blocket med en fräsning, eftersom det så småningom ska turboladdas, och då är det ju skönt att bara behöva byta kolvarna istället. Någon som vet hur man enklast löser detta? Har letat som en tok på forumet, men hittar inte den information jag söker riktigt...
Tack på förhand: Dennis

----"Varför åka fort när man kan åka brett?"---
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
beror väl alldeles på vad du har för kompförhållande nu och vad du ska ha sen.

Jag har ett block nerfräst och oringat stående i skapligt skick om nån behöver.

/Per
vad för pris på grejorna? Vi tänkte försöka få ett något högre komp än original, eller ungefär samma. Huvudsaken är att det inte sänks, inte i nuläget. Det ska bli senare, när det ska på turbo.

Ingen som har lite info i frågan?

Men, någon måste väl veta lite om detta? Finns ju massor av er här som byggt 2,7l motor, eller?
Nåja, jag ska inte tjata, är det någong som har måtten på kolvarna istället, så kan man räkna ut det hela själv? Antar att det viktiga är diameter och höjden ovanför centrum på kolvbulten...
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Länk

Ladda ner mahles katalogprogram också så har du en hel del måttuppgifter på kolvar där också.

Problemet är väl att du ska ha kvar det höga kompet, de flesta här strävar nog efter lägre komp anpassat för överladdning.

/Per
Jepp, har redan gjort det efter idogt sökande på en viss sökmotor... Dock undrar jag nu då, har jag fattat rätt, i att jag i så fall kan använda 325:ans originalkolvar, och fräsa ner dom en bit? (2,11mm) Har jag tänkt rätt?
Tillsammans med en td-vev, 320 stakar (eller är 323 bättre?), och originalkolvar som är frästa 2,11mm, kommer vi då att få en motor med samma/högre komp som original, utan att nånting smäller ihop?

Tillägg: Efter lite mer luskande, så verkar det som om kolvar från en 318is ska funka oxå, men vilken årsmodell? Nån som vet?

----"Varför åka fort när man kan åka brett?"----
Ingen? Inte för att jag har väldigt bråttom eller så, men det vore kul att försöka få ihop en "gameplan" för bygget om man så säger. Funkar det med dieselve, 323 stakar, och 318is kolvar i en 325i för att få ihop en 2,7l motor med bibehållen eller högre komp?

-----------"Varför åka fort när man kan åka brett?"-----------
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Tar du de kortare stakarna (320/323) så ska du absolut inte bearbeta ner kolvarna något, det kommer ju tvärtemot att bli 2 mm för låg komphöjd på dom.

Och tar du 325 stakar så kan man inte ta ner kolvarna 3mm som då krävs för då hamnar ringlandet för högt upp.

Din bästa chans är nog att lusläsa mahlekatalogen efter kolvar med samma kolvbultdiameter och borr men med 3mm lägre alternativt 2mm högre komphöjd.

/Per
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
318 is 89-91 har komphöjd 31.65 och det är 2.55 mm lägre än 325 så då kanske man kan ta såna och bearbeta dom en liten aning på komphöjden och för frigång mot ventiler.

Men för att veta vad kompet kommer blir behöver man göra en volymmätning med en färdigbearbetad kolv.

M43B16 kolvar kan funka också
Gör en sökning i mahleprogrammet på kolvdimensioner så ser du.

/Per
Ok, då är jag med igen...=) Ska kika på detta, och se vad jag kommer fram till.

Efter vad jag kikat runt på lite nu, så verkar det helt klart som om det bästa alternativet skulle vara att använda diesel/eta-vev, 325 stakar, och 318is kolvar, och ta ner dom lite. Så, då återstar bara problemet att få tag på en kolv som redan e bearbetad, och kolla kompförhållande med den setupen... Om man ska följa de andra måtten, så kommer dom kolvarna att behöva tas ner 0.44mm, det lär väl inte vara några problem antar jag? Kolvtoppen är ju "något" annorlunda utformad, så det kan hända att det blir klurigt att få till kompet..men, man får väl se...
Tack för all hjälp, grabbar, det var snällt att ni ställde upp och svarade på mina nybörjarfrågor.
Mvh: Dennis

vart kan man hitta mahles katalogprogram?

Man kan skicka ett mail till mig, så kan jag skicka programmet sedan... mrchilly@home.se
gjort!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.