AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.580

E34 Stift i Dimljus kontakt.

Hej

har tänkt att installera dimljus på min bil i helgen.

Har skaffat en ny originalknapp med dimljusfunktion fram.

Vad jag undrar är hur det ser ut bakom knappen . Är det en kontaktstycke som bara skjuts på den nya knappen och där kablarna är färdigdragna eller måste man dra kablarna själv ända från kontaktstycket. Och i så fall vilka sift är vad?
Har försökt mäta upp den nya kontakten och se i vilka lägen det är kontakt mellan vilka stift. Men jag får inte någon ordning på stiften.

tacksam för hjälp.

Är det en kontakt som har en strömingång och flera utgångar eller är det en kontakt med flera strömingångar och självklart flera utgångar.

Mvh Jimmy
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Skulle tro att "allt" är fördraget på din bil. Dimljus har varit fördraget på alla E34:or jag sett som saknat dimljus. Dock så kan kablarna till ljusen vara väl gömda bakom kylaren eller så. Jag har dock inte bytt själva strömbrytaren i bilen någon gång så jag vet inte hur det ser ut bakom. Men är det fördraget så är det sannorlikt bara att dra ut den gamla ur sockeln och sätta i den nya och köra.
Utan att ha sett knappen så är det lite svårt, men du har nog inga vanliga brytarfunktioner i den. Den styr säkert ljusen via ljusmodulen, du har en funktion för bakljusen, det finns belysning i knappen osv.

FP
Jag la mig under bilen igårkväll och hittade en kontakt på vänster fram men ingen på höger sida.

Men då ska jag leta vidare kanske man hittar en kabel även på den sidan.

Om det nu skulle vara fördraget (vilket det verkar vara)

kan man koppla ett extra relä som tar styrströmen från heljuset. och kopplar den till den redan dragna kabel i spoilern.
Detta för att även dimljusen skall slå på tillsammans med heljuset. eller blir det någon "backström" i den redan befintliga kretsen som kan påverkas.
Folke:

Ja det är det som har gjort mig förbryllad eftersom knappen endast ha två lägen men om jag inte missminner mig så har den minst 5 stift på baksidan????

Vet du om det går att koppla en ett relä enligt beskrivningen ovan.

Förstår du inte så hojta bara till.

Hade tänkt sluta jobbet till lunch idag och fixa detta i helgen.

Har fått tag på dessa dimljus med en kraftigt kupad lins ungefär som audi har och hade tänkt få till detta på en snyggt sätt eftersom original E34 dimljus är så oerhört fula.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tycker du? Jag tycker dimljusen på E34 är hur snygga som helst. Stilrena och lyser bra. Dock utsatta för stenskott (stora glas.) Jag har dock tyvärr inga dimljus på min E34, skulle vara snyggt. Fast då kanske Polisen blir ännu argare än nu. När jag blev stoppad förra gången med pappsens bil (dimljus & halvljus påslagna) blev de inte glada. En lönnfet polis med en massa guldringar sa åt mig: "Jag gillar inte BMW killar med Keps, men det får gå för den här gången." Fan va sur jag blev!!
Nja det stör mig en del att hel och halvljusen är runda men dimljusen är rektangulära det rimmar inte riktigt rätt i mina ögon.

men jag hoppas att detta skall bli bra.

Hade faktiskt inte tänkt ha dem på tillsammans med halvljuset men man ska ju aldrig säga aldrig. Jag vet själv hur irriterande det kan vara att möta någon med dim och halvljuset på samtidigt. då brukar heljuset av en händelse åka på.

Det är ju snyggt att bara ha något i spoilern också
Rent ljusmässigt stör de inte det minsta om de är rätt justerade. Om det sen stör i sinnet är en annan sak. Ang. inkopplingen via relä till helljusen: Helljuset kan ju dra ett relä som släpper fram strömmen till dimljusen, risken är möjligen att checkkontrollen varnar för trasiga dimljuslampor när du slår av eftersom reglaget inne i bilen är till men belastningen försvinner. Man kan lösa det genom att låta ett relä från helljuset styra direkt på dimljusomkopplaren inne i bilen isf. Då funkar även ev. indikering till dimljusen på rätt sätt.
5 stift6 på omkopplaren är ju OK om den har en växlande kontakt plus belysning t.ex.

FP
Hej folke:

Tack för svaren.

monterade ljuen i helgen och det blev kanon.

Jag monterade inte relästyrnignen via heljusen ännu.

Du säger att det eventuellt kan störa check kontrollern efter som knappen är "till" när du slår av helljuset.

Men om man kopplar denna krets helt fristående från dimljus kontakten så att dimljuskontakten är av men man kan fortfarande styra dimljuset tillsammans med helljuset.

Alltså jag vill att helljus och dimljus skall lysa samtidigt.

En annan sak som jag upptäckte i helgen.

Jag kan inte ha på enbart dimljusen utan måste slå på halvljuset på knappen frö att dimljuset skall börja lysa. Är det så på alla Bmw E34 eller?

Eftersom min halvljus automatik är eftermonterad så blev jag lite misstänksam.

Är inte det hela vitsen med dimljus att man skall kunna sänka ljuskällan och lysa under dimman närmast backen när dete verkligen är dimma. Utan att halvljuset är på. Jag vet att man kan reglera vilken ljuskälla man vill ha individuellt på nyare bilar.

Tacksam för svar.

Mvh Jimmy Carlsson
Det finns många varianter på inkoppling osv, möjligt att det har med halvljusautomatiken att göra, kan också bero på att det finns marknader där man måste ha halvljuset på för att kunna tända dimljusen.

FP
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Går det att byta kontakterna till dimljusen i spoilern?
Skulle byta glödlampor i dimljusen förra veckan men de vittrade sönder efter 13 år i tjänst vilket gör att de inte klickat fast ordentligt.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.