AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.097

Vilken del på bilen är tråkigast/roligast och tvätta?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Personligen avskyr jag tvätta taket, kanske för att jag är 172cm, vem vet? hehe! Hur som helst taket, kjolar runtom, motorhuve, och insidan av skärmarna. (mycket skit där oftas). Dessa delar står högst upp på min "shitlist".

Det roligaste? Hmmm, självklart fälgar, man ser direkt en förbättring, gillar även tvätta slutrören så att chromen blänker som om de var nya. Sen tycker inte jag att det är så roligt och tvätta, det är roligare och torka bilen så att man kommer därifrån nångång, hehe!

Vad tycker ni är tråkigst/roligast med att tvätta era bilar?

------
Länk
Länk
Under list, bakspoilern mm. Är långt ner dit :-)
Ska kanske tillägga att det var dom grejerna jag INTE gillar o tvätta :-)
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Själv har jag huven och taket som favoriter, å bakluckan då.
Man slipper knökla ihop sig. Jag är 182 och bilen sänkt, så med armarna rakt ut kommer man åt taket aldeles perfekt.

Instegslister, dörrkarmar och inne bland "gångjärnen" är förjäkla drygt. Man vill ju inte gärna använda shampo där, för då måste man spola av, vilket resulterar i blöt inredning. Bara vattenfylld svamp brukar jag ta där. Tar gärna emot bättre förslag!

Föresten! Insekterna på fronten gillar jag med. Spraya lite insect remover, vänta en minut, sen är det MÖRDA med högtrycken som gäller! Så otroligt okomplicerat mitt liv blev sen jag upptäckte detta medel!

Pricken över i, på slutet är dock det bästa, att spraya däcken med OCR (gördäckensvartaburk). Detta brukar jag göra när jag kört hem från hallen för först då är däcken torra.
Bara att spraya, klart!
Grannarna (pensionärerna) brukar nästan tappa ögonen med när dom ser en dåre stå och praymåla däcken vita på en svart blänkande ren BMW (skummet är vitt, och försvinner av sig själv efter några minuter). Då har jag redan hunnit upp på balkongen och kan sitta och njuta en cigg och se däcken förvandlas till nya. Och bilen blir överlägset snyggast på parkeringen :)
Tråkigast: Allt som befinner sig under bilens dörrlister, samt dörrkarmar/instegslister. Mina M System I- fälgar är tämligen hemska att rengöra också, men ack så snygga när det är klart.

Roligast: Inredningen! Att få dammtorka, dammsuga och använda sina "mirakelmedel" på paneler och klädsel - och när man är klar beundra att bilen blivit som NY inuti - Obetalbart :)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Ett tips till dörrgångarna är att använda en kraftig pensel, den kommer åt mycket bättre än en svamp om man vill ha helt rent i alla skrymslen. Men bara vatten duger inte, avfettning och/eller shampo. Jag tycker det brukar spolas bort om man spolar i skarvarna utifrån med stängra dörrar.
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Tack Adelson. Ska ta och prova det. Har aldrig testat med avfettning i dörrgångarna av rädsla att inte kunna spola av det ordentligt, samt att det kanske löser upp diverse smörjfett som hör hemma där?
Jag tar gärna emot fler personers åsikt om detta? Många tips är alltid bra.
Mvh Micke
H
8
H Berlin
z3 2,8 roadster -97
Tråkigast är helt klart bakom bakhjulen då det alltid är smutsigt där. Mångekrade fälgar är inte heller kul...

Håller dock med Kalle H om insektsborttagare!
eftersom jag är så pass lång som ~1,92 så tycker jag om att tvätta tak, huv å skuff+fram o bakruta sidoena helst under "midjan" är jävligast enligt mig even the rims trots att dom "bara" är 6-ekrade

___
Mvh
Patrik N.
Tycker också att allt under sidolisten så att säga är mindre roligt att tvätta, då händer det t.om att man kanske slarvar lite och tar för stora ytor utan att doppa/skölja svampen :/ (man tänker att det är lika att ta mycket när man ändå "är där") Jaja, ingen skada skedd hittills :) Roligast, förutom att spola av :), är att torka bilen efteråt. Det absolut tråkigaste är att plocka bort alla grejer, h-tvätten, linda slangen mm..

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
Jobbigast är fälgarna, trots att jag har 5 -ekrade. Fälgarna är så pass öppna att man kommer in med handen mellan ekrarna, och då kan jag inte låta bli att tvätta rent på insidan av fälgarna :)
(svårt att låta bli att rengöra där man vet att man kommer åt)

/Lazze
Länk
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
För min del är det nog fönster som är det värsta att tvätta/polera. Dock har jag börjat använda mig av askens tips med vanligt tidningspapper med stor framgång.

Dock kvarstår faktum att fönster är okul att tvätta.

Många här beskriver den sköna känslan när man är klar och kan sätta sig och beundra sitt verk......den är värd allt slit.

ferraripeter
Måste bara få undra, är detta én viktig fråga här på forumet??

det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet.
bm
8
bmw325i-89
325im -89
tråkigast är emellan vingen dvs mellanvingarna på min dubbla M vinge. + att det går inte att torka bort me sämskinn sen :(

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
På första plats kommer fälgarna! våra fälgar Länk är inte kul att tvätta! På tok för många ekrar och precis för trångt för att komma åt på ett bekvämt sätt! Om man är riktigt noga tar det fan längre tid att tvätta fälgarna än resten av bilen :(
Sen är det väl allt under sidolisterna nivå på bilen! Kanske för att det är där 75% av smutsen sitter med bla massa j.vla tjärstänk och annat!
Men Precis som ///Eriksson tycker jag att det tråkigaste av allt är alla saker som ska plockas fram och tas undan efteråt.

Dock så finns det inget trevligare än att åka runt i en nytvättad BMW bland alla smutsiga sunkbilar så alla punkter ovan görs ändå med en viss glädje. Kanske inte så konstigt att vissa jämnåriga undrar om man är sinnessjuk så som man håller på :DDD

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Fredrik: gnäll inte så mkt, tänk istället på dom som har alpina-fälgar eller krysseker-fälgar istället hur jäkla mkt jobb dom har med att rengöra mellan ekrarna ;)

___
Mvh
Patrik N.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Patrik Nilsson:
sant,sant
Alltid finns det nån som har det värre... :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Fälgarna e numera bland de roligaste som finns o tvätta. Sprutar på lite turtles fälg rengöring väntar nån minut sen spolar av me högtrycken..o vilket resultat man får :)

///Schumi
_Schumi_. Jag håller med visst menar du vätskan som färgas Lila när den är klar att spolas av?

Det värsta är nog fälgarna och frontspoilern för min del faktiskt Alpinas fälgar är aningen mariga om man ska svampa dem.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Alea iacta est, the dice is rolled
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Trist och knölig arbetsställning: Bakrutans insida.
Njutbart: BMW-emblemet på huv och baklucka.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Det tråkigaste att tvätta är fronspoiler, bakspoiler och fälgar. Tar längst tid och är knöligast att komma åt. Tak huv och lucka är däremot helt okej :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.