AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.290

VARNING TILL ALLA MED ASC !

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Hej

Tänkte bara varna er med asc .

Så här gick det för mig skulle byta mina bakdäck till nya och det är ju rätt dyrt så jag köpte ett par knappt använda av en kompis.

Och drog till en däckfirma och dom bytte och det va perfekt så långt.
Men sen när jag åkte därifrån så fick jag Gashäng hur mysko som helst som att gasa med farthållare men sånn har jag inte så blev oroligt att dom hade pajjat nått för mig .

Men senare på kvällen så satt jag och snackade med en kompis granne som frågade om Profilen på däcken va högre och det va det.
Dom gamla däcken va 205#50#16" och dom nya 205#55#16"
då sa han att det beror på det .

Gick då ut och slog från ASCn och körde då funkade det som vanligt igen .

Alltså det beror på att om du åker på en isgata och motorbromsar så du får sladd så kompenserar ASCn genom att gasa lite .

Och mina bakhjul snurrar ju lite saktare än framhjulen nu så då vill ASCn kompensera det genom gaspådrag.

Jag får väl byta fram med eller köra med ASC avstängd tills i vinter när vintersulorna ska på .

M som i Motor
M3 CSL nice
Helt riktig erfarenhet, står också noga i diverse instruktioner osv. Konstigt att inte däcksfirman reagerade, eller dom kollade inte?
Även bromsarna (ABS) brukar få spelet, ABS går in och pulsar bromsningen osv.
Förutom ABS/ASC så påverkas hastighetsmätaren av fel hjuldimensioner, här till vänster under "Diverse" finns utmärkt omräkningstabell för detta.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En 528 -96 ägare fick fel på växellådsprogrammet när han fick punka på höger framhjul, och ersatte däcket med ett nytt av samma dimensionen men av annat märke och det skilde så pass mycket i diameter att lådan vägrade lägga i lockup bland annat.
Efter mycket lurande och spekulationer om lådan gett upp. så hängdes sommardäcken på och problemet var borta.

///MVH Hasso
Länk
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Roligt att man får lära sig något nytt.Det var nytt för mig.
Hur mycket får det diffa i omkrets då? Jag har 225/45*17 fram och 245/40*17 bak och det fungerar fint. Iofs så kanske det inte blir så stor skillnad heller...
Men är det typ inom +-5% eller nåt?

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enligt uppgift så är den intigrerade däcktolernasutjämningen i ASC systemet 3-4%.

///MVH Hasso
Länk
Ok. Tack. Kan ju vara bra att ha kolla på när man köper däck det!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Jag kör 225-40/18" fram och 235-40/18" bak på min 330....no problems:-))

Glad 330 ägare igen!!!
spookshow: 225/45-17 fram och 245/40-17 bak borde inte vara några problem, det är ju en standarddimension på E36.
Ja visst ja..det är det ju :-)
Inte undra på att det går fint då!

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
ESP:n och ABS:en reagerar på liknande sätt på min bruksbil genom att börja arbeta när jag trycker lätt på bromsen när jag har olika stora hjul på bilen. Helt normalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.