|
|
|
|---|---|
|
Går det att lyfta motorn, men v-lådan monterad ur både 323an resp. 520in? Undrar också om det går att montera över en check control från 323an till 520in? Nord | |
|
Inga tips här inte. aja, fick reda på annat håll om v-lådan. MEN, är det någon glad m20 ägare, som lyft motorn någongång, som kan tipsa om bra lyftpunkter/lyftöglor. Sitter ju en ovanför kamdrevet, men sen då? måsste väl finnas fler ställen, eller är det bara o dra runt spännband/kedjor på frihand? Nord |
|
|
Lyfta motorn utan växellåda är inget större bekymmer om man är på den nivån och vet sig klara ett motorbyte! Tänk på att stödja upp lådan med en domkraft innan du lyfter ur motorn och även speciellt när du ska sätta i den nya motorn! Lyftpunkter finns och skall användas: främre som du säger plåtöglan ovan kamdrevet, sen bakre ovanför startmotorn längst bak på blocket, finns en ögla till! Bara att sätta igång då eller?....... ///Magnus |
|
|
aa, okej. Igång är jag redan. Redo att lyfta ur motorerna, men tiden tog slut idag + att jag inte hittade mer än 1ögla när jag kollade förut. Men nu vet jag. Tack! Hoppas på att bli klar under helgen. Få lite mer fart i gamla 520in :) En fråga till förresten. Det sitter servo i 520in, men inte i 323an. Tror du det går att plocka delar från 323an o "konvertera" om 520in till ickeservo? Nord |
|
|
isåfall måste du bort med servopumpen o plugga alla hål i styrsnäckan efter diverse slangar o sånt ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Mjo, det förstår jag. Men är det i stortsett det enda som behövs göras? Nord |
|
|
Förstår inte riktigt vad du menar med servofrågan: Bilen du ska behålla o köra med är 520:an antar jag, och på den sitter det servo, okej! På 323:an som du tar motorn ifrån, sitter det inte servo, är det så? Isåfall är det väl inga problem, naturligvis ska du inte ta bort servon!!, varför det?? och hur ska du kunna köra den bilen sen?? mycket tungstyrd och jobbig att köra sakta med! Nä, flytta över servopumpsfästet (om det inte redan sitter ett på 323-motorn) och även den yttersta remskivan för drivning av servopumpen, sitter med 6st m8-bultar! Det är väl allt som behövs göra! om det nu var så du menade?? ///Magnus |
|
|
Nej, det jag menade var jusst att plocka bort, avlägsna servon från 520in (som jag ska köra med och lägga i 323spisen), för en bättre vägkänsla. Det blir inte så trögstyrt utan. Inte om man har lite armmuskler :). Har provat flera bilar utan. Grymt mkt könare känsla än med servo. Så jusst därför undrar jag om det är möjligt göra om det hela och rycka bort servopumpen mm. Har ej studerat mer nogrant hur det ser ut än. Nord |
|
|
Vad för bil har du provat utan servo då, en E28 utan servofunktion??....har du ex.vis bogserat en E28 utan servo med sexa så vet du hur trögt det blir. Och besiktningen godkänner inte bilen om momentet är för trögt i ratten p.g.a avsaknad av styrservo! Mycket dumt sätt att förändra "vägkänslan" på......... ///Magnus |
|
|
Både min brors e30 325 och min egna e30 323. Tror även att jag kört nån gammal ford utan servo. Enda gången då det är trögt utan servo är när bilen står stilla. Såfort däcken kommer i rullning, så går nästan lika lätt o styra som med servo. Nord |
|
| E28 blir helt värdelös utan servo, ej att rekommendera att montera bort den. | |
|
Jamen, jissses...... du måste väl jämföra med likvärdig bil, att en E30 med vanlig styrväxel utan servo fungerar att köra är väl uppenbart, då dom såldes utan servo. Men en E28 med sexa och styrsnäcka har aldrig sålts utan servo och fungerar inte utan servo heller, du får aldrig igenom den i besiktningen tex. Bilen blir oerhört tungstyrd och ohanterbar, dum tanke helt enkelt! ///Magnus |
|
|
Det var väl lite det jag undrade om i början av tråden. Om det går att plocka styrningen från e30in o sätta ner i e28an............ Nord |
|
|
Jamen, det är ju inte ens samma sorts styrsystem, i E30 sitter det kuggstångsstyrning och i E28 sitter det snäckväxel, helt olika saker! Det går inte............. ///Magnus |
|
|
Tack för att jag fick ett snabbt och enkelt svar till sisst. Men tog sin lilla tid.... Nord |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.