AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.861

fortkörning i tyskland: påföljd?

under semester i tyskaland blinkade det friskt från diverse fartkameror. Finns det påföljd att frukta? kan i och för sig inte tänka mig att dem kan jaga fortkörare utanför tyska gränser men det kanske finns nån här på forumet med efrarenheter av sånt?

Om det finns nån som har liknande undran om UK så kan jag intyga att där är det fritt fram att köra med svenskreggad bil förbi fartkameror.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Använd sökfunktionen. Det diskuterade senast....hmmm...idag :)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Svärd
Tja, tyskarna kommer ju hit och får parkeringsböter dom slipper ifrån så varför skulle inte vi slippa fortkörningsböter hos dom??

///Martin
jag hörde med Polis kompis. Endast danmark och Finland ( sedan nyligen) har sammarbete med Sverige om fortkörning. I resten av europa är vi "untachables". Med undantag med dem länder där man bli tagen direkt av farbror blå och måste pröjsa på plats.

Det intressanta är att i USA kan man be om inbetalnings lapp och strunta i att betala böter, dem kommer inte jaga en. Men råkar man för nåt i samma jurisdiktion så hamnar man i finkan. (upp till felra månader!!!)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
och sedan kanske du inte kommer in i USA nästa gång, så betala ev. böter som du får där!

mvh Johan
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Blir man stoppad av polisen i Tyskland så får man betala på plats har jag hört. Men hur det fungerar med kamerona vet jag inte.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Man får betala på plats, det vet jag av egen erfarenhet. Jag vet också att för ett tiotal år sedan så skickades böter hem om man blev "tagen" av kamera, inga represalier om man inte betalade. Vet inte hur det är nuförtiden.
Bara böter.. Hämtar ofta bilar i Tyskalnd och det blinkar ibland. Dock kan jag meddela att senaste insidenten 25/6 var kamera som tog mig när jag höll 200km/h och påföljden vart 40Euro!! Kom som en böteslapp till ägaren av exportskyltarna.

Glad 330 ägare igen!!!
Mu
41
Murre74
325i -96
Jag vart stoppad i tyskland för fortköring sommaren -02. Jag kommer inte ihåg exakt hur fort jag körde men det var i ca 150-160. det var en civik bil som stoppade mig, en merca. Jag fick en chock när jag hörde att jag var tvungen att betala 500 Euro. Jag tänkte att jag skulle ta en inbetalningslapp och sen bara dra uatan att betala sen. Så jag sa att jag inte hade pengar på mig. Då ville dem ta bilen, dem skulle behålla den tills bötern var betald. Hade ingwt annat val än attt batala :(
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
I mitt fall blev jag stoppad för att jag kom lite för fort i en avfartskurva. De är ju rätt snäva i Tyskland. Tog det säkra före det osäkra eftersom gräsplanen vid sidan om gick i fas med avfarten. Så i stället för att trycka hårt på bromsen tog med risk för sladd (det var en Merca 230) tog jag ut svängen lite extra ut på gräset. Farten var inte hög då men bakom mig kommer det en polisbil som stoppar mig och ger mig böter för incidenten. Hade inte mycket D-mark på mig så vi fick snällt följa med till den lokala polisstationen eftersom vi inte hade inhemsk valuta. Det hela slutade med att jag fick betala i schwezisk och italienskvaluta. De var rätt sura men gick med på det till slut. Detta var sommaren 1990.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.