|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej allihop! Hade besök av en polare häromdan... Han kom i en M roadster... Jävla fin bil, men han hade inte cabskyddet på, vilket såg fult ut... Började fundera över det där... Jag kör typ aldrig utan cabskydd och jag trodde att elcabbarna hade nåt annat skydd som fälldes ner automatiskt... Frågan är, varför ska man ha elcab när man ändå ska böka på med cabskyddet sedan? Fördelar UTAN elcab: - Det går fortare att cabba upp/ner med en "manuell" cab - Motorn till elcaben kan börja krångla - Motorn tar extra vikt (inte så mkt men ändå, hehe) //Svebba - Jag är schnell ! | |
|
jag vet inte, kanske lätja? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Med Z4:n tar det mindre än 10 sekunder att fälla upp/ned taket. Jag tror knappast att den tiden klaras av manuellt ;) |
|
|
Kan faktiskt intyga att manuellt är det absolut snabbaste sättet att få upp/ ner taket. Att fälla ner tar dryga fyra sek om man är snabb med låsen och att få upp taket går nästan lika snabbt. Blir garanterat inte lika elegant som i Z4:an däremot.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
mbolo, En tid på fyra sekunder ? Du får nog ta och dopingtesta dig först innan det rekordet blir officiellt :) Försök med fyra sekunder när du sitter fastkilad i trafiken just när ösregnet börjar....:) |
|
|
Har haft ett par z-or, det är mycket skönare att trycka på en knapp och att taket fälls ner än att behöva stiga ur bilen för att ta upp taket. Om man inte har elcab går det fortare att ta ner taket, om man sitter i bilen och "kastar" taket bakåt, så gjorde iaf jag i min 2,8. Svebba: Varför är det fult utan, de spelar mindre roll anser jag. tar ju typ 2min att sätta fast cabskyddet, onödigt lång tid. En fördel med elcab är ju att man kan köra nercabbat mellan regnskurarna, varit kanon denna sommaren ;) 321HK ;) VD med R&D "M ROADSTER" |
|
|
Innertaket blir ju hur skitit som helst om man inte använder cabskyddet. Därför använder jag det jämt och därmed föll hela vitsen att för mig ha en elcab till Z3. Fällningen av taket sker oavsett elcab eller manuell i 3 steg: 1. Lossa spärrarna (tar några sekunder, samma moment på båda modellerna) 2. Fäll taket (tar 10 sekunder med elcab, under sekunden med manuell) 3. Montera suffletskyddet (kräver att man går ur bilen) Om man inte orkar montera suffletskyddet så går det i alla fall ordentligt mycket fortare att fälla taket utan elmotor. Detsamma gäller vid uppfällning fast i omvänd ordning, och att det då tar kanske 3-4 sekunder att fälla upp taket manuellt. Köra nercabbat mellan skurarna är ju nästan ännu enklare med manuell cab, man kan ju fälla taket i farten! När man ska fälla upp det bör man dock stanna bilen, men kliva ur behövs ju inte. Har faktiskt fällt upp taket manuellt i fart också.... /B |
|
|
Hobbe: OK då, kanske glorifierar gamla prestationer en smula, men det går rasande fort att fälla ner. Slänger bara ner det som föregående talare nämnde. Med konsekvenser på bakrutan antar jag i för sig.. Nåja, långsammare taknerfällning än i Mcoupén får man leta efter i alla fall. Den står sig riktigt dåligt i konkurrensen. Började med motorsågen i morse och ännu är jag bara till hälften igenom c- stolpen ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
yatooil: jag tycker skillnadet med och utan cabskydd är enorm... inte så snyggt att se tyget ligga ihopvikt och se fastspännings-mojängen... när det regnar brukar jag köra utan cabskyddet och vara slänga upp suffletten när de börjar droppa.. och när det börjar regna då är man slabb med att slänga upp den kan ja lova ;) i övrigt var bilen som hälsade på mig likadan som din =) fast med svart/röda stolar... //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
Ok, håller inte med dig riktigt där Svebba! Ok, trevligt med en lika dan bil som min,jag har faktiskt bara sett en lika dan som min tidigare, silver med helsvart skinn. Den röd/svarta skinnklädseln passar inte mig i smaken.. Tur att inte alla har samma stil, smaken är som baken, dvs delad! 321HK ;) VD med R&D "M ROADSTER" |
|
| Elkabben på Z4 är helt suverän. | |
|
så san t så! Tror helsvart skinn är snyggare... Nåt jag också reagerade på var att han hade elcab, men inte AC!? Tvärtom mot min, jag har ac men inte elcab... och hellre så om man var tvungen att välja nåt av de... //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
kan intyga att mbolo är ine helt ute och cyklar med sina 4sek. Har visserlgen aldrigt ägt en BMW cab men desto mer cabbar av andra märken. på åttio talen gällde Pegge 205 CTI och där lossade jag bara på fästen när jag satt i bilen, halvreste mig i stolen och med en enda handrörelse var taket nerfälld. den mest extrema fällningen kom jag på med en äldre Alfa Spider som jag var lite trött på (cab anordningen där var riktigt basic). Man sänkte farten lössade på fästen och gasade på. då fällde taken ner sig själv bara av vinden :-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Elcab är mkt praktiskt.. du kan köra samtidigt som det börjar regna och samtidigt fälla upp den. Det är upp som blir klydd om man ligger på motorvägen, inte ner. Dock bör man inte ligga över 50, även om det går ehm. |
|
|
Elcab är praktiskt, men just på Z3 fyller den ringa funktion. Hade det bara vart att trycka på knappen och allt sköttes automatiskt så hade det varit bra, typ som på Z4 eller 3-serie cabbarna. En 330cab skulle vara rätt jobbig med manuell sufflet.... /B |
|
| Z4áns cab är verkligen underbar. Men Z4 har väl inget cabskydd? Eller har jag tappat en del?:) | |
|
bayerischemotor: Z4 har (som dyyyyrt tillval!) två plastplattor som täcker de hål som uppstår på vardera sidan om suffletten då denna är nerfälld. Z4:s takkonstruktion tycker jag för övrigt är överlägsen Z3:s iom att taket fälls ner med ovansidan uppåt, så att säga. Z3 är lite mer "old school"... :) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Masten, Sååååååååååååå dyra var inte dessa plastbitar ;) MVH, Hobbe med sprillans nya plastbitar |
|
|
Hobbe: Det beror på vad man är beredd att betala för prima formgjuten plast :) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
| ...då ska vi prata tyst om vad det prima formgjutna aerodynamikpaketet i plast kostar :D | |
|
finns nå bilder med å utan dessa? har för mig att det ser lite knasigt ut längst ut på sidorna utan dessa, men har inte sett med... //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.