|
|
|
|---|---|
|
Gjorde en enklare motortvätt på en 325i E30 från -92. Bilen gick bra efter tvätten men efter cirka 1 mil så började bilen att gå orent. Den rycker till väldigt hastigt då jag ger gas. Efter att den ryckt till går den rent en stund innan nästa ryck kommer igen. Detta fenomen uppstår bara när den är varm. Oavsett motortemp så tenderar den till att gå bluddrigt på tomgång. Bilen har blivit diagnostiserad utan att styrboxen lämnat eller loggat några felkoder. Följande saker är bytade/kontrollerade utan framgång: Tändstift Tändkablar (uppmätta) Fördelarlock Tändspole Lambda (original) Rotor Luftmängdsmätare Luftfilter Impulsgivare Oljetrycksgivare Motor blåst med tryckluft Bilen går som sagt var bra när den är kall och om man rycker ut Lambdan går den också bra, detta beror troligen på den fetare blandningen som styrboxen går över på när Lambdan är urkopplad (limp mode). Theanders i Lund kontrollerade ett antal relä som var kända att ge fel, men dessa var ok (tydligen den nya modellen som det inte ska vara problem med). Just nu står den på verkstad, där man de senaste 3 veckorna inte har kunnat lokalisera felet och jag tvivlar starkt på att de kommer att hitta felet heller. Finns det någon här som har någon teori om vad det är som kan orsaka felet? Någon som har haft samma bekymmer möjligen? | |
|
Hade ni kollat spridarkontakterna samt alla andra kontakter motorutrymmet?samt kontakten till Lambdan, där kan det bli knas vid motortvätt vet jag av egen erfarenhet.. |
|
|
Lambdan med sladd är bytad två gånger, först en piratlambda men då denna inte hjälpte skaffades en original, dock utan resultat. Tack för tipset med spridarkontakterna, ska kolla upp de. |
|
m-king |
Har du kollat gaspjällskontakten... |
|
Hej! Det är min det gäller, skrev dock inlägget på en polares sign. Har kollar så där inte finns någon fukt, dock inte bytat kontakt eller dylikt. |
|
|
samma problem med min idag, motortvättade igårkväll, körde en sväng å de funka perfekt, men idag när jag skulle till jobbet så ryckte den å jävlades, har åkt flera mil nu å de blir ingen skillnad, åkte hem, blåstre rent alla kontakter ja kunde komma åt med lufttryck å de blev möjligtvis liiiiite bättre.. eller annars är de bara som jag inbildar mej.. vet att de kan vara vanligt med fukt i fördelaren efter motortvätt men den sitter ju så knepigt till på m20 motorn efter -88 så borde ju inte komma in nå där tycker man, har inte tittat då motorn för tillfället är alldeles för varm för att skruva med, men tror ni de kan vara fördelaren ändå? Den gick bra innan.. :( E30 325 Cabrio -90 |
|
|
Hej igen.. Tog loss å gjorde rent kamlägesgivare, går nu klockrent igen! :P Wonderbaar! :D E30 325 Cabrio -90 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.