AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.205

E34- "Komfortöppning" av taklucka/fönsterhissar fungerar ej, tips?

Sida 2 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan man inte få vara på borta några dagar utan att spekulationerna på E34:ans elsystem börjar sväva ut... ? ;-)

Knapparna till E34 och E32 har bara ett läge och är samma oavsett intelligens.
Intelligensen i systemet sitter istället i grundmodulen (GM) under baksätet, och den varierar med modell och årsmodell. Ju dyrare modell, desto mer intelligens brukar finnas. Det är inte heller alla modeller som har RM (relämodul) & GM, det finns bara på bilar utrustade med elsystemet ZKE (Zentrale Karrosserie-elektronik).
Bilar utan taklucka, elhissar mm, brukar ha det enklare elsystemet ZVM, medan bilar med mer utrustning har ZKE.
I min svensksålda 518i-95 (med ZKE), finns tyvärr inte auto-ner/-upp alls.

9/91 gjordes en större förändring i GM, då infördes bl a auto-ner på alla fyra fönstren.

För att få auto-ner/-upp behöver man byta GM till en från en nyare bil och av samma eller dyrare modell.

Pcdoktor: Troligen sitter felet i dörren. fast du kan ju prova att byta GM&RM med någon annan först, de är lättbytta när baksätet är urplockat.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Är det lätt fixat att få auto på alla rutor erik? behöver man bara byta den där GM modulen?

Har bara auto på förarplatsen samt takluckan

//mvh Simon
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, det räcker att byta grundmodulen. Det är den som oftast är grön på nyare modeller. Bild: Länk

Tidiga modeller av E32 och E34 hade för övrigt samma GM. Den skiljer på nyare, så man måste hitta en från samma serie.
RM är samma på E32/E34, men till E34 finns det även en enklare variant om bilen inte har så mycket utrustning.

Det är GM som styr intelligensen i innerbelysning, c-lås, intervalltorkare och spoling mm, och det finns olika utförande beroende på marknad. Jag vet tyvärr inte vad som skiljer svensksålda mot övriga.

Mig veterligen så har 525i och dyrare från 92-> auto ner på alla fönster. 518i, 520i och dieselmodeller saknar detta. Någon som kan bekräfta?

Erik

___
andha45
Gällande takluckan på en 525-92 jag hade minns jag att man fick öva en del. Ingen otränad person lyckades få till det korta, distinkta tryck som fick luckan att gå upp/gå igen.
Erik,

Jag kan bara dementera det, genom att bekräfta att min bil inte har auto upp/ned på något av fönstrena. Iofs har jag bara elhissar fram. Ska ut nu och trycka mig fördärvad på knapparna :)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jaha, det verkar som om 92 inte stämmer, men jag vet att en tysksåld 525iT-96 har det. Per_j82 skriver också att 525TDST-96 har det, så det kanske infördes på de sista årsmodellerna av Touring.
I min 518i-95, finns det inte. Jag har också provat min bil med en GM från en 525td(s?)-93 och det fungerade inte då heller. Jag har en GM från en 540i-95 liggande som jag inte provat ännu, det kan ju vara läge att göra detta nu...

Erik

___
andha45
Kommer faktiskt inte ihåg beträffande fönstren. Det jag skrev gällde takluckan. Det tog ett tag att lära sig att få in rätta snärten.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej tackar!

Jag har inga problem med auto på takluckan, det är hur enkelt som helst, men det tog en stund att få in tekniken på att använda auto på förarrutan.

//Simon
andha45
Bra! Då saknar du inte Fingerspitzengefühl i alla fall (det gör en del som försöker...) /Anders
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Erik: Min diesel har komfort fönster samt lucka men bara upp på förarsida
du med problem med autolås/stängning pröva på passagerardörren funkar det inte där så är det nog något annat fel typ relebox mm.

vargen
FWIW: Den enda av mina E34 som auto upp/ner inte fungerat på är min svensksålda 525iA -95. Svensksåld i likhet med Kalles. Jag har haft två importerade 525:or, -94 samt -95 där funktionen funnits, i likhet med de importerade V8:orna. Kan det vara så att svensksålda 525:or av någon anledning har den enklare grundmodulen? En annan teori är att alla mina E34:or med auto upp/ner såvitt jag minns också haft innerbelysningspaket, det stämmer ju om inte annat med det faktum att det finns olika intelligens i olika GM som Erikw påtalar.

Mvh
/Janne
andha45
Har nåt väldigt svagt minne av att tidiga Volvo 850 inte fick ha eller i alla fall inte hade auto i Sverige, utan bara ner på förarsidan. Det var ju ung samma tidsperiod. Men jag kan ha fel. Det var något som diskuterades om auto på fönsterhissen på 850 iaf.
Erikw du skall inte på knutstorpsträffen? isåfall hade det varit toppen om du tog med din moderna GM modul så kunde vi testat i min och kalles bil...

Mölndal är ju i stort sett bara ett stenkast bort, iallafall om man kör bimmer..

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
pcdoktor: Jag ska på GT25 på ett fullsatt Ullevi istället - synd att man inte kan klona sig!

Erik

___
Jag har auto på takluckan, dock ej på rutorna som är vanliga elhissar.
Nu har jag kollat hur min bil fungerar.

Takluckan, öppnas helt eller stängs helt vid ett snabbt tryck på knappen.
Sidorutan-förare, Öppnas helt och stängs helt vid ett snabbt tryck.
Resterande rutor går ned automatiskt vid ett snabbt tryck men går ej att få att stänga automatiskt.

Och om jag hissar upp förar rutan automatiskt och trycker på någon annan fönsterhiss eller taklucka så stannar den upp.

Vid ett snabbt tryck menar jag att du trycker ned knappen som du slår på en pianotangent eller tangentbordsknapp.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Alea iacta est, the dice is rolled
Rättelse: Jag hade visst komfortöppning på rutorna!!! :)

Min bil fungerar som ovanstående skribents.
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Någon som har några idéer om vad som kan vara fel? Komfortstängingen på höger framruta har lagt av på min 325:a.

Felet ligger inte i själva knappen, har testat.

Förslag?
Nu blir det ännu lite mer förvirrat:

Enligt Original försäljningsbroschyr så ska 525i -93 ha "elektriska fönsterhissar fram med komfortautomatik på förarsidan"

Verdammt, ich wird verrückt! :))

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.