AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.206

E34- "Komfortöppning" av taklucka/fönsterhissar fungerar ej, tips?

Sida 1 av 4
Hej!

Enligt uppgift så ska min bil ha funktionen komfortstängning/öppning av såväl takluckan som elhissarna. Med komfortöppning menar jag att det ska räcka med att "klicka till" knappen en gång, så ska rutan/luckan sedan öppnas helt, av sig själv - istället för att man ska behöva sitta och hålla inne öppningsknappen hela tiden.

Denna funktion fungerar emellertid inte, varken på takluckan eller elhissarna.

Har någon en idé om varför det inte fungerar, och vad man kan göra för att åtgärda det? Eller kan det vara så att min bil inte har denna funktion alls?

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej Kalle!
Jodå, jag tror bilen har det. Men på alla E34 och en E32 som haft utrustningen som jag provat på har man fått vrida med nyckeln i låscylindern på förardörren till kl 3. Vet inte om kanske det är ett gemensamt fel eller om det är så.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Fin bil du inhadlat förresten! Inte många med den färgen.
Hej per, och tack för ett raskt svar :)

Jag tror dock inte vi talar om samma funktion. Det du menar är komfortstängningen via nyckeln/fjärrkontrollen, det vill säga att man kan stoppa in nyckel i dörrlåset, vrida den och hålla kvar, och på så sätt stänga takluckan och fönsterna. Denna funktion har jag, och det funkar ypperligt!

Det jag har problem med är alltså att man inte via knapparna inuti kupén kan "klicka", och på så sätt få luckan/rutan att av sig själv glida hela vägen bak/ned.

Mvh,
Kalle
_____
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det ska bara fungera på förarrutan vad gäller rutorna. Takluckan vet jag inget om.

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ska du till Tjesko i sommar kanske? Månne mötas?

Mej se heský
/Baworak

*BAWORAK*
Per,

Tack för berömmet! Är själv mycket nöjd med min udda kulör :))

SvanteE,

Kolla mail :)

Mvh,
Kalle
_____
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Så här är d på min bil. Elhissen på förardörren och takluckan har auto ner/öppna och auto upp/stäng. Men elhissen på passagerardörren har endast auto ner.
Auto är endast aktiv då tändningen är påslagen.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kalle, OK. Nu fattar jag. Precis, jag trodde du menade "nyckel" komfortstängningen. På vår 525TDS Touring -96 (E34) har vi exakt samma funktioner som "Fin Bil" beskriver. Och funktionerna fungerar endast när tändningen är på (i körläge.)
fin bil:

Jag har exakt samma funktioner på min som du men vad jag inte begriper är varför det inte finns auto upp på passagerar dörren.

Har trott att det varit något fel men eftersom allt annat har funkat så har jag varit lite osäker men efter som det är likadant hos andra så ska det nog vara så men frågan kvarstås ......

Varför?????????
Svärd
Kan det vara så dumt att passageraren inte behöver autoupp för att denne inte behöver koncentrera sig på att köra. Då verkar det ju lite snålt från BMW bara... Min funkar bara på förardörren men den stannar om man kör passagerardörren samtidigt. Nån mer som har det så? Sen märkte jag häromdagen när jag skulle dra igen takluckan och tjejen skulle köra upp pass.rutan då funkade inte takluckan förrän dörren var uppe. Kommer dock inte ihåg om jag stängt av bilen, kanske beror på det isf.

Svärd,

Tycker jag känner igen det där, med att man bara kan hissa en sak i taget!

Kanske är en säkerhetsgrej att passagerarsidan inte har autostängning..inte så fräckt om föraren klickar på autostäng medan hans 3-åring har handen emellan....?

Mvh,
Kalle
_____
svärd: så är det på min oxå en åt gången annars tar det stopp.
Min -89 har INTE auto ner på passagerardörren (tyvärr)

Rätt så vanligt att man måste lära sig att vara lite kvick när rutan eller luckan skall stängas, är man lite för långsam så aktiveras inte funktionen. Inget svårt att lära sig och går på ren automatik i fortsättningen.

kan vara värt att testa Kalle eller så får du komma förbi så kan vi jämföra ; ) man har ju inte fått sett den än.

När vi ändå diskuterar detta så kan jag väl passa på att fråga om någon VET hur man går tillväga för att laga en defekt komfortstängning? att lucka och rutar stängs när man vrider om nyckeln till rätt läge fungerade finfint ända fram tills för 1.5 år sedan. nu är det stendött och man vill ju såklart det skall fungera även om det inte är det allara viktigaste.

Har funderat på om problemet sitter i trakten av låset på förardörren. Där sitter väl lite grunkor som blandannat styr detta.

även funktionen för att innerbelysningen skall tändas när man drar i handtaget slutade fungera samtidigt därav mina tankar.

TIPS??

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
Svärd
Jag har ju dubbelglas i min så dom väger ju endel också. Skulle kanske döda batteriet om den skulle kämpa upp allt samtifigt utan motorn igång...

///Martin
Johan,

Du må tro att jag klickat mig nästintill fördärvad, utan framgång. En viss Janne Söderman ("hyfsad" rutin på E34 :D) provade även han igår, men inte gick det bättre för det.

Träff på söndag, du kommer väl för bövlarns! ;)

Mvh,
Kalle
_____
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kalle:
Om du har komfortöppning på takluckan så har du två lägen på knappen, trycker du förbi ett distinkt hack så öppnas luckan hela vägen. Vet ej om det kan va så enkelt att bara byta knappen till takluckan isåfall.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Stephan,

Jo det där låter bekant, så är det ju på E36 åtminstone, trycker man "förbi läge ett" så öppnar luckan/fönsterna automatiskt. Vore ju väldigt behagligt om man bara kunde byta knapparna :)

Mvh,
Kalle
_____
Om Janne har provat så har du väl även fått veta att komfort finns NER på samtliga rutor medans UPP bara finns på vänster fram.

Johan:
"kan vara värt att testa Kalle eller så får du komma förbi så kan vi jämföra ; ) man har ju inte fått sett den än."

Jag vill inte veta vad ni ska jämföra! :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har för mig att det finns även komfort upp på passagerarsidan på min. Tror det var så...kan yra lite efter några glas vin...Ler*
Ja men jag är nästan hellsäker på det.

MvH Bmw 4-ever
Då är din bil unik Peter.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Micke: jag förstår precis vad du tänker på men då är väl sån ; )
angående komfortöppning åt ena hållet på alla fönster är det nog något som tillkommit med åren då jag endast har det på förardörren, tittar man på undersidan av elhissknapparna i mittkonsollen så ser jag tydligt att det är lite mer elektronik till knappen på förardörren kan det var där komfortbiten sitter tro??

Kalle: jag har en reserv knappsats till hissarna men den är bara för hissar fram, vi kan om du vill testa med den och se om ditt problem sitter där.

Angående träffen på söndag är jag uppbokad hela dagen ; (

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.