|
|
|
|---|---|
SamuelK |
Hej Har monterat ett K-Jet och turbo på min gamle 02'a. Det verkar funka rätt bra och jag laddar ca 0.7-0.8 med en extra spridare. Problemet som jag har är att vid växling vill maskinen ej alls vara med. Har en dump som leder luften direkt ut. Har därför köpt en SAAB(!) 9000 dump för att istället prova med att leda dump-luften tillbaka före aggregatet (har dock ej hunnit montera denna). Kan det vara något annat som jäklas ? /S |
|
Vad har du för turbo, och grenrör.. Blir lätt lite lagg på m10 snurrerna, du får köra shiftlight eller fullgasväxla :P //Robban "Det finns inget jag inte KAN, bara saker jag inte lärt mig än" |
|
|
Hej! Är det Fagersta Kölner? Hmm, ang dump och seg respons osv... Funkar det verkligen allsmed en öppen Saab dump? Tomgång lågverav, mellenregister? Och ditt lag problem är nog inte dump-anslutningsberoende. Testa detta,.... Skaffa elektrisk tryckvakt... Laddar du 0,7 bar så ställ in vakten på 0,5. Montera en elektrisk ventil som är stängd, före tryckdosan. Koppla den till tryckvakten. Detta har jag gjort med bra framgång. Då når inget laddtryck tryckdosan innan det är dags... Kanske inte hjälper dig alls men mig funkade det bra för. Fungerar olika bra på olika applikationer. Mvh Jesper |
|
| robbat: varför skulle det lätt bli lagg på m10?? | |
| Som inbiten saabfantast så kan jag säga att det inte finns någon "öppen saabdump". Och på saabarna med k-jet. så kan man ha öppen dump, hurvida de går på BMW, det är en annan femma. Tack för mej. | |
SamuelK |
Japp det är Fagersta Kölner, Numera Norbergs Kölner. Nja det funkade vällan så där med en öppen dump. Dumpen, var en hemmasvarvad sak, och för att överhuvudtaget då denna att funka var jag tvungen att montera en reduceringsventil före dumpen så att den ej skulle öppna vid tomgång osv(nöden har ingen lag). Var en intressant ide att koppla en tryckvakt före också. Har plockat på Saab(!) dumpen nu igår så jag skall göra ett första test ikväll. Har lett returen in igenom bälgen(på vågen) och riktat denna in emot aggregatet. Tanken med detta är att när dumpen slår till så skall det störa vågen minimalt. Skall bli riktigt intressant att se hur det hela funkar. Bilen, som jag köpte av dig Jesper, är den vita 1802án (skogsbilen). Har lagat upp den till rostfritt skick. Grenröret är köpt av MadMagnus, det var hans förra rör till dragrace 02án. Turbon är plockad från en 524td. wastegate klockan fick jag byta. Extra sprut bestående av en startspridare och tryckvakt köpt från GIK. Tanken är att försöka besiktiga bilen i höst. Sedan är tanken att frontpartiet skall bytas till rör för att få plats med större kylare, intercooler trytckrör osv. Har ej kompsänkt ännu så jag tordas inte trycka så mycket mer, men jag har nog inte riktigt nått gränsen för av aggregatet klarar ändå. /Samuel |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.