AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.926

vattenpump 740-97

PatrikSkoog
Såja, nu har man bytt sin kylare som det var en liten spricka i....-då upptäcker man att packboxen till vattenpumpen läcker! -Fan asså!

Inte skall en packbox gå på en -97?
Har någon bytt den själv? -Är det omfattande?

/Putrix
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jodå. Vi är flera här som bytt själva, med rätt grejer är det enkelt men det är hela pumpen som måste bytas.

Verktyg:
1/4" spärrskaft, 10 mm normal hylsa samt 10 mm djup hylsa - båda 1/4", 10mm spärrnyckel - typ som blocknyckel men med spärr i. Polygrip eller 32mm nyckel. Knivblad - för att ta bort rester av gammal packning från blocket. 17 mm blocknyckel, samt 13 mm lednyckel eller hylsa för remspännaren.

Delar:
Pump, 1x o-ring till termostat, 2-4x o-ring för anslutning till ackumulator, pump-packning. Dessutom kan det vara bra ett bra tillfälle att byta slangarna - 3x. Rem om den är kladdig eller sliten, byt då också remmen till A/C kompressorn - liak bra att få det gjort.

Börja med att ta bort slirkopplingen till fläkten. OBS "bakvänd" gänga, dvs vänstergäng - viktigt! Jag pillrade in den z-formade skruvmejseln som finns i org. verktygsatsen i ett av skruvhålen för remskivan så den kilade fast mot det gamla vattenpumpshuset som mothåll, sen är det bara att vrida loss med polygripen. Se mektips nedan.

Släpp på rem-spännaren, men notera hur remmen löper först - mycket slingrigt. Lossa tempgivaren. Tappa av kylsystemet, sitter en plugg i (bilens vä sida) vänstra undersidan på kylaren. Lossa kylarslangarna. Tag bort de bultar som håller termostathuset (4x) och sedan de som håller pumpen (6x). Lite trångt men med 1/4"-grejer och spärrnyckel går det fint.

När man sedan vrider loss pumpen är det STOR chans att de två metallrör som går in i baksidan på pumen lossar i fel ände - ett litet h-e att få tillbaka, se nedan. Så försök se till att de lossar i pump-sidan. Det sitter o-ringar på rören i båda ändar.

Montera ihop och lufta. Själv har jag på lite diskmedel på o-ringarna så att de går på oskadade. Remspännarna skall spännas fullt.

Se dessa först:
Länk
Länk
Länk

Lycka till!
Mvh Björn

netsix
Tjena Patrik, det blev en 740 till. För det är väl dig jag köpte min -95:a av. Det kan väl inte finnas så många Patrik Skoog som har ett BMW intresse och åker 740. Funkar klockrent skall jag säga och har blivit fullständigt såld på 740, saknar kanske lite utr. som tex TV+nav men hur ofta använder man det egentligen? Blev lite besviken bara att jag såg att den var omlackad (dåligt jobb) på huven när jag kom upp till Stockholm och fick tvätta den och se den i garaget. Har satt dit kromlisten på bakluckan samt monterat silverlampor i alla blinkers. Har även monterat -01 750 grillen som är kromad. Tänkte ävan kroma kupe'luftintaget på huven. Har bytt luftfilter till KN ock beställt tid för chipning. Pratat med ferrita om att bygga avgassytem. Letar oxå efter kompressorkit passande den. Kontakta gärna mig när det är dags att sälja den du har nu. Skulle kunna tänka mig en lite nyare med mindre mil nu när jag vet vilken underbar bil det är.

/netsix
PatrikSkoog
Balmgren, super tack till dig! -Det bör funka utan att ta bort kylaren va?

Netsix, nej det var inte jag som sålde en 95:a till dig.
netsix
Ojda, då fanns det 2st Patrik Skoog med samma intresse och samma typ av bil. Sorry, trodde det var han.

/netsix
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Patrik, inga problems. Jodå det går fint att byta utan att ta bort kylare eller något annan. Kan dock vara smart att hänga en skiva well-papp på insidan av kylaren för att skona både kylaren och knogarna om man skulle slinta. I synnerhet som din kylare är nybytt.

Mvh Björn

La
75
Lasse740
BMW 745d
Vad är det för rör som sitter från vänster till höger framför vattenpumpen ?
Lögn i helvete att få ut pumpen bakom eller över / under detta rör.'
Kan man lossa det ?
Och HUR vet man att man fått i rören i bakkant när ringarna sitter kvar i hålen ?????

La
75
Lasse740
BMW 745d
Sitter en slang på en burk på vänstersidan på det !

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.