|
|
|
|---|---|
|
Livsfarligt för lackens välbefinnande...Jag använde deras miljöavfettning för att få bort div trädsav från min E32:a...Jo,"trädkletet" avlägsnade sig med lacken missfärgades på vissa ställen+ att plasten på kofångarna också fick en missfärgning på en del ställen...Fler som råkat ut för det här? Alla bättringslackerade ytor blev mattare än före "besprutningen",vilket iofs redan stod på flaskan...Men vilken bil har inte ett o annat bättringslackerat ställe?Trodde inte att det skulle få dessa konsekvenser trots mina omlackerade ytor.. Nåväl,ville bara skriva av mig om vad som hände min vagn efter denna "miljögärning"...Aldrig mera detta medel på mina bilar iaf. Mvh Janne. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Använder alltid OK miljöavfettning vintertid när bilen ska tvättas, tycker det funkar jättebra. ///MVH Hasso Länk |
|
Jaa,hände nått liknande för mig,använde deras avfettning för att ta bort lite olja efter rostskyddsbeh.har några ställen runt skärmkanterna som var bättringslackade.på just de ställena blev det vita fläckar ungefär som att det trängde in under klarlacken?! nee,aldrig mer detta medel.kan tillägga att jag använt andra märken på samma ytor utan detta resultat. men man borde lära sig nångång att man aldrig kan använda ett miljövänligt medel och få ett bra resultat... men nu är det hellack som gäller inför nästa sommar:) MVH ANDREAS |
|
|
Har bara använt den en gång innan det var dags för polering på vårkanten. Då hade jag inga problem. Annars anväder jag aldrig avfettning förutom när jag tvättar under bilen. Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
|
Eriksson>>>Ibland så blir man ju tvungen att ha avfettning(tycker inte heller om att använda det i "tid o otid"). I detta fallet så fanns inga alternativ(tyckte jag då iaf). Mvh Janne. |
|
|
Stämmer, konstigt dock att medlet ger så blandade resultat. Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
|
Beror kanske på att jag har en äldre bil med en speciell typ av plast + lite bättringslackerade ytor,som inte skulle ha fått sig en dusch....Vaxade "ihjäl" mig efter detta,så nu ser den väl "hyffsad" ut,iaf bättre än skräcken direkt efter tvätten :/ Mvh Janne. |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Jag säger som Hasso, har använt OKs miljöavfettning i många år och på många bilar och aldrig märkt av några lackproblem. Jag tycker det fungerar bra, brukar vintertid ta en omgång miljöavfettning först sedan en liten runda med petroliumbaserad avfettning (löser asfalt bäst) för att avsluta med miljöavfettning igen, sedan tvättar jag bilen som vanligt. Då brukar det mesta av salt och asfalt vara borta, men lacken och plasten se ut som vanligt. OKs miljöavfettning är också suveränt att sluttvätta motordelar med för att få bort den feta ytan efter andra rengöringsmedel. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Vissa s.k.miljö och naturavfettningsmedel kan vara riktigt luriga vid användning. Det är kritiskt med tiden efter påläggning och att man sköljer bort med vatten osv i tid, medlet får aldrig torka på lacken eller ytan där det används. Då "etsar" det fast och sen får man närmast slipa bort det. Kan tänka mig att det nu vid den varma årstiden går snabbt innan det är "för sent". Själv använder jag petroliumbaserade avfettningmedel, mycket effektivare än natur d:o och skulle det hinna torka så löser det sig med en ny dusch på samma ställe, och sedan vatten osv. Prova gärna på vintern och spraya natur/miljö resp petroliumbaserat på varsin ytan en bit ifrån varandra på dörrsidan, låt rinna en stund och studera resultatet. Känns gärna med fingrarna på ytan osv och jämför. Miljöbelastningen tror jag kan kvitta då man får ta så mycket extra av "miljömodellen" och dessutom gnugga och gno för att att få lite resultat. Nån som har samma erfarenhet? FP |
|
|
Ja,möjligen så blev det lite fel vid påläggningen då,jag besprutade HELA bilen med medlet direkt. Så här i efterhand så skulle jag bara ha lagt på bitvis,t.ex ena halvan el dyl för att undvika detta som hände. MEN, jag hade inte på medlet mer än ca2-3min innan bortspolandet med rikligt med vatten....Alldeles för starkt medel enligt mitt sätt och se,trodde faktiskt tvärtom när det nu skulle handla om "miljöavfettning".. Nåja,man lär väl sig av misstagen förhoppningsvis. Måste tyvärr omlackera vid höger skärmkant bak + på något ställe till...Gick ej att få bort :( Mvh Janne. |
|
| de få gånger som jag använder avfettning, så brukar jag använda OKQ8:as miljöavfettning. Tycker den funkar prima. | |
|
Body:n på mina trösklar blev ordentligt blekta av ok:s miljöavfettning. Tur att ok:s svarta gegg, typ "back-to-black" funkade väldigt fint. . Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.