|
|
|
|---|---|
|
Vägverket har ju lanserat en tjänst som möjliggör att få uppgifter om ett fordon direkt via SMS. Vad tycker ni andra? Ett smart sätt att använda ett befintligt register eller kränkande och ett direkt intrång på den personliga sfären? Jag är fascinerad av tjänsten men samtidigt känns det som ett lite väl lätt att skaffa fram personliga uppgifter. Möjligheterna att använda det i fel syften kan tänkas vara många och någon kontroll av vilka som använder tjänsten verkar svår att skapa utan registrering. M Coupe "it´s a lot like nothing else" | |
| I vilka "fel syften" menar du att man kan kan använda tjänsten, till skillnad mot att få det på fax ? | |
|
Precis. Det är ju offentliga uppgifter så what? --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Lite enklare att skicka ett sms få adressen till bilen direkt. Vänta tills ägaren lagt sig och bara smyga upp och stjäla fälgar, fronter, bilar. Jag tycker personligen att det är lite konstigt att det är så enkelt att få fram personuppgifter. Fax gör det åtminstånde lite svårare att "spåra" folk. Samtidigt som jag tycker att det är bra att man kan få fram fordonsuppgifter vid kontroll av historik så känns det samtidigt lite läskigt i en värld där slakt av bilar och bilkapningar inte är såååå ovanligt, och blir vanligare. |
|
Paap Reeder |
...alla uppgifter du kan få ut från bilreg är loggningsbara typ fax och sms. Utan loggmöjlighet får man inte ut "privatuppgifter" utan bara "firmabilar". Visst ... man kan använda faxen på biblioteket i Hudik eller ett stulet kontantkort för sms´n men en viss avgränsning är det ju ändå. Det har inte minst pastorn i Knutby fått tid att fundera över... MVH /// Paap R |
|
smidigt när man ligger bakom en "misstänkt" civilpolis iallafall, efter några knapptryckningar vet man om det är ok att köra om : ) |
|
|
med "fel syften" menar jag til exempel möjligheten att stå ute på flygplatsen och se familjen lasta ur semesterpackningen inför Mallorca- resan, knappa in reg- nummer på bilen och sedan i lugn och ro bege sig till adressen för att under en veckas tid kunna länsa huset i fred. Vet att möjligheten finns med fax etc, men min poäng är att det förenklar processen, och därmed inte känns helt självklart. Mig veterligen har inga andra länder en sådan användarvänlig tjänst, varför jag undrar hur det kommer sig att VV här hemma erbjuder det. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
Paap Reeder |
... jo simon ...du har helt rätt. Mindre kul resonemang blir det väl när de i bilen framför ser på sin skärm att ngn loggat deras regnr. Skulle gissa att toleransen då minskar till 0,01 kmh på en ev hastighetsöverträdelse. Kanske inte alla "trafikare" ännu har den datasupporten men med den nya kommunikationssystemet så blir det så i alla bilar. De kommer att vara möjligt att få upp ditt senaste protokoll från bilprovningen och där kan man se att vä ne styrled var underkänd ...... inte bra läge om den då inte är bytt efter 7,5 veckor..... o s v. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... tycker också precis som du mbolo. Paap R |
|
Håller med mbolo och acey. Det gör nog mer skada än nytta. Varför göra det ännu lättare för tjuvar och banditer? Vad är syftet med denna SMS-tjänst? Varför ska man kunna få denna personliga information på bara några sekunder? Jag tycker att denna tjänst skall fungera på så sett att ägaren får info om vem som har gjort förfrågan. Alltså går SMS bort! /Lazze Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.