AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.359

En nybliven M5-ägare har lite frågor.

Sida 2 av 2
Tifosi:Jag har även jag en -94 precis som du o min oljetemp ligger nu sommartid på ca 85-90 grader,men om man kör på låga växlar o höga varv kan man jaga upp den till 95-100 grader cirka,och om man står stilla o varvar den ett tag får man upp den i lite över 105 grader,går säkert att jaga upp den i högre temp än så men då lär man behöva "torrvarva" rätt länge...Mitt tips till dig:Har du rätt mängd olja i tråget??Vid ett byte råkade jag slå i för mycet o då blev oljetempen ca 80grader,lite under ibland när man körde...Sög upp den överflödiga mängden med en oljesug o tempen steg med ca 5-7 grader med en gång:-).Numera försöker jag att vid kall motor ha olje nivån nära max men inte vid max:-),när jag har det så så ligger oljetempen precis så som jag skrev i början av mitt inlägg...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
I min M5 satt det en text vid tankmätaren har jag för mig att det var. Där stod det iaf bleifei 98 okt. Så jag körde alltid på 98.
Jag hade en -92 3.8.

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
b97_knl@ jag håller med dig, något bättre dvs -mindre- blev väl
spårkänsligheten med mina nya däck också, att spårkänslighet
finns där är nog ett faktum, att detta diskuteras mera i Sverige
än t.ex. i Tyskland beror nog på vägarnas standard -
-
Dawwe@ arbetstempen för oljan ligger mellan 80 > 120 grader
(se instruktionsboken), olje-thermosten går in vid ca. 104 grader,
ibland kan man därför ha högre olje-temp. vid 'stop + go'-körning
med högra utom-temperaturer än vid 'autobahn'-körning i höga
hastigheter -
att stå stilla och varva hög är inte att rekommdera en längre stund med en S38B38-motor, vad skall det vara bra för ??

M5touring register
M5Toureg: Med "torrvarva" menar jag att varva den varma motorn stillastående kring 3000-3500rpm,just vid dessa varvtal brukar förslitningen vara som minst på de flesta motorer...Jag "torrvarvade" min bil i vintras när jag hade varmkört den i garaget...En M5-motor mår inte bra av att puttra på 2000rpm(under tiden som oljan kom upp i ca 80grader varvade jag mellan 1200-1800)...Sen anser jag oxå om man nu kan stå o "torrvarva" bilen på säg 3000rpm i 3-5 min utan att vattentempen stiger mer än att man "jagar" upp oljan kring 105grader så är det ett hyfsat tecken på att motorns kylsystem funkar som det skall....En bil som börjar koka av att stå på "förhöjd" tomgång i några minuter är det defintivt något fel på...Innan jag köpte min bil lät jag föregående ägare slåta bilen gå på tomgång i ca 25graders värme i ungefär 20min detta för att kunna vara så säker som möjligt på att kylsystemet var OK,ja menar en S38B38 som har fått gå varm e inte det bästa....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
OK
Jag skall kolla oljenivån och däckstrycken lite nogrannare. Tycker dock det skulle va konstigt med förmycket olja då bytet skedde hos märkesverkstad.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
dawwe@ 'torrvarva' som du beskriver det gör jag regelbundet
med min 3.0 CS/E9-Coupe, det skulle däremot INTE falla mig in
att göra med min M5touring men om nöden kräver detta för din del, låt gå då ;) -
-
Tifosi@ tyvärr kan inte ens vara säkert på 'märkesverkstäderna'
när det gäller S38B36+S38B38-motorerna, de är speciella och kräver någon som kan OCH bryr sig -
oljenivån låg -för högt- även för mig när jag hämtade den från
'märkesverkstad' efter -oljeservice-, ca. 0,2 Li för mycket är inte
bra men däremot inte kritisk, det gäller att ta det lungt till överskott-oljan är borta - att överskott-oljan skulle ha betydelse
för olje-temperaturen har jag inte märkt något av -

M5touring register
DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Grattis till nya bil köpet, du kommer inte att bli besviken !!

Angående spårkänsligheten;
Hade en 525 med M5 fälgar 235x45x17 fram & 255x40x17 och där vägen var dålig var den mycket spårkänslig. Gäller samma sak med min M5 med samma ovannämda detaljer.

Har hört från andra med breda däck att det är något man får räkna med speciellt i storstäderna där väggarna kan vara nerkörda.

Om detta skulle vara ovanligt för M5 så undrar jag varför?

Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Hejsan igen.
Har nu några fler frågor men fortsätter i samma tråd.
Har märkt att vid jämn gas så "svajar" motorn lite. Du bilen har varit väldigt lungt körd så kanske den bara behöver "dras ur" lite grann.
Vid kallstart så kraftigt brummande ljud som kan liknas vid en membranoump eller kompressor. Det försvinner efter ca 30s-1min. Kan detta vara AC-kompressorn? Är det ett normalt ljud?
Gemini__
Hej, ljudet du hör vid kallstart är helt normalt. Läs mer här: Länk

Mvh:
Thomas

Svenska M5 E34 registret: Länk
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Gemini: Kallstart på sommaren?
Det låter om min bara på vintrarna. Har inte hört pumpen sen i våras:)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
OK
Det var skönt att höra.(svaret alltså. inte ljudet.).
Skönt att det är helt normalt hur mysko det än låter.
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
En fråga till.
Längst fram i bagaget i utrymmet under mattan precis bakom baksätet sitter en reläliknande elektrisk pryl. Den sitter längst ut till höger. Fattar ni vart jag menar?
Vad kan det vara för nått?
Även svajet vid jämn gas verkar vara normalt, så var det
på min M5 samt att jag har sett trådar där en hel del andra M5 ägare oxå haft det.

Luftpumpen skrämde vettet ur mig oxå när jag hörde den
för första gången.
Gemini__
b97_knl: Jepps, spelar ingen roll om det är på sommaren el. vintern. Startar du en motor som är kall, så är det en kallstart. =) Min låter även på sommaren.

Mvh:
Thomas

Svenska M5 E34 registret: Länk
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Ingen som vet vad för pryl jag frågar efter 3 inlägg upp.
Den är ju liksom lite ivägen för min slutstegsinstallation.
Det hade ju vart kul att veta om den är berättigad att sitta där och va ivägen.
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Igår när jag stängde av motorn så fick jag "Engine oil low". Ojlan är precis mitt på stickan. Skall köpa en liter olja i morgon och hälla i lite. Tittar jag i alla gamla kvitton så ser jag att den har haft Castrol SLX 0W30 den senaste 3 åren och innan dess Mobil 1 0W40 och 10W60. Verkar ju lite konstigt att ha tunnare olja när motorn blir äldre.
Kan tunn olja ha med att göra att oljan bara når ca 75 grader?
Då oljan bara har gått 180mil känns det ju dummt att byta redan men vid nästa byte så kanske nån 10W eller 15W olja är ett bättre val.
Var hittar jag den billigaste Castrol SLX 0W30 i Jönköping? Nån som vet vilka mackar eller tillbehörsbutiker som har?
Det är väl bäst att använda exakt samma olja när jag skall fylla på lite och inte blanda i nått nytt.
Nån som kan rekomendera nån sorts "injectioncleaner" eller liknande. Tänkte att det kanske kan åtgärda lite av svajet vid jämn gas om det beror på skit i insprutningen förståss. skall även kolla noga om den kan dra tjuvluft nånstans.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Du kan söka på olja + m5/m3, finns en del att läsa. Kör inga injectorcleaners. Inget bra för m-motorer har jag hört.
Gamla m5or käkar en del olja, det är ok. Hälla till en liter eller så mellan oljebytena, räcker med vanlig helsyntet.

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Tunn olja ger lägre oljetemp, tjock olja ger högre temp. Enkelt förklarat så krävs det mer energi att pressa en tjock olja genom oljekanaler, lager odyl än vad det krävs för att pressa igenom en tunn olja. Oljetemperaturen blir därmed lägre med en tunn olja.
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
hmm. Funderar faktiskt på att byte olja till nått tjockare. Läst nått om att en tunn ojla, som den 0W30 som är i bilen nu, skulle försämra kedjespännarens funktion. Tycker mig höra kedjerassel. Inte för jag har nån aning om hur ett sånt låter men men jag hört det ändå tror jag.
Jag har även ett mysko ylande ljud. Har inte riktigt kunnat lokalisera det annat än det härstammar under motorhuven. Det uppstår sporadiskt. Ibland när man kör och ibland när man står still. Ibland ylar det till i en hals ekund. och ibland kan det hålla i sig i kanske 5 sekunder.
Börjar blir lite orolig. Finns det nån M5 kunnig person här på forumet som bor i Jönköping eller Falköping? Bor nämligen ungefär mitt i mellan. Hade varit mycket trevligt att få veta vad en expert säger om bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.