AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.175

idiotisk prissättning hos BMW

Nån av mina kära passagerare har slagit i ordentligt när dem stängde bakluckan ( att folk ska alltid slå så hårt med dörrar ! fattar inte dem att inte alla bilar heter Volvo?)
hur som helst. Bromslampan som sitter i takspoilern blev lite spruken vilket jag såg när jag lackade spoilern. jag plockade ut den och gick till BMW för att köpa nytt. 1360 kr fick jag veta. Kändes rätt löjligt för det är ju bara två plastbitar som sitter runt en lamppanel med dioder. så jag tänkte köpa bara den i och med atrt det inte var nt fel på själva dioder. men det gick inte. man kunde dock köpa bara diodpanelen så av ren intresse frågade vad det skulle gå på. 1390 fick jag veta... var är logiken om hela lampsatsen kostar 1359 så hur kan bara en liten del av den kosta mer.

Hur som helst. det gick utmärkt att limma ihop den spruckna delen med 23kronors superlim

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

hehe ja visst är extremt störande med passagerare som smäller igen dörrar hårt, en grej som jag också irriterar mig fruktansvärt på. hjälper faktiskt att säga till en del människor men andra glömmer.

Skönt att det löste sig så billigt ;)

MVH // Harris
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Men det är ju samma sak med att folk på passagerarsidan drar in så mycket skit under skorna eller nått. Har max 1 passagerar i veckan i min bil den personen sitter där kanske totalt 15 min. Själv sitter jag och går ur bilen många gånger under en vecka men det är alltid mest skitigt på passasgerar sidan. SKUMT!

Sedan förstår jag inte varför folk måste släpa sig upp i bilen, det är ju inte direkt en jeep man äger. Och sist men inte minst förstår jag inte varför folk slänger igen dörren, det står inte volvo någonstans på bilen vad jag kan se.

Sorry var bara tvungen att haka på harris_85 inlägg

Mvh
Kristian
om man nu ska dra upp allt man irriterar sig på hos sina passagerare: backseat driver är det absolut värsta! bromsa nu, se upp för bilen från vänster, åk inte så fort....arrrrrrr!!!!!****

för resten: har tråden spårat ut eller? jobbar ni åt BMW och försöker avleda ämne från deras prissättning :-)

____

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Har inte prissättningen att göra med hur mycket som säljs av artikeln, dvs omsättningen? Ett torkarblad till en strålkastare kan ju kosta mer än till vindrutan, trots en mycket enklare konstruktion. Skulle en gång i tiden köpa ett löst strålkastarglas, men det var, liknande ditt fall, billigare att köpa hela insatsen.

Men du kunde köpt hela insatsen, och lämnat tillbaka diodpanelen, och tjänat 31 spänn ;-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
VillaRosa: det kan ligga något i det men ur traditionell synvinkel är det väl ändå kontigt att en komponenet kostar mer än hela satsen. båda delarna fanns i sverigelager i Malmö så det verkar finnas nån viss omsättning på dem. tillverkningskostnad på båda kan för övrigt inte ligga på mer än en 15-20 kr.

Man måste ändå beundra BMW för att kunna mångdubbla sin investering mot kundens slutpris...
BMW Orginal teile är nog lika lönsamt för BMWG som bilförsäljning.

____

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Att reservdelar kostar deg är ju mer och mer det som många branscher livnär sig på.
Se bara på t.ex bläckstråleskrivare.
Du kan köpa en ny bläckis för 750:-
Men om du sedan vill ladda den med nya patroner då blir du av med 900:- :-/

/PG

kommer ihåg att min pappas kompis bydge på 70 talet en FIAT 128 från enbart reservdelar som typ en kitcar. Det var då biligare än att köpa en ny sån plus att han fick sig en hobby. Undrar vad en z3 byggt av enbart reservdelar skulle kosta idag...3 miljoner?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.